2 dgn hiken nabij Hsipaw – Myanmar

Toen ik in Hsipaw kwam was het al donker. Ik had echt geen zin om te onderhandelen met de scooter taxies die al klaar stonden en dus de eerste die me vertelde dat het hotel wat ik uitgezocht al vol was en Mr Charles Guesthouse voorstelde had geluk. Ik stapte achterop en ging mee! Ik was vastberaden om 2 dgn te hiken nabij Hsipaw.

Mr. Charles Guesthouse

2 dagen hiken nabij Hsipaw!!

Ik had die naam al ergens gelezen en dus vond ik het prima. Ze hebben kamers van de allergoedkoopste tot een Europese prijs. Je kan uit allerlei luxe stijlen kiezen. Toen ik er kwam bleek dat ze nog 1 kamer vrij hadden en dat was de goedkoopste versie. Helemaal goed! Het was op dat moment druk omdat het Chinese nieuwjaar gevierd werd. Het was een kamer zonder een raam maar omdat het overal druk was ging ik niet verder kijken. Ik had een bed, een lamp en een stoel. Er was zelfs nog een stopcontact zodat ik apparatuur kon bijladen, wat wil je nog meer?

Omdat ik trek had na de lange bustocht vroeg ik of ik een soepje ergens kon krijgen. Dat werd al snel geregeld voor me. Even later kwam een jongen terug met een zakje soep, zo werkt dat in Azië he? Hij haalde nog een bord voor me op en goot het over voor me.

Hierbij ging het nodige ernaast 🙂

Maar de soep smaakte me heerlijk!

Ik ging lekker op tijd naar bed want ik wilde de volgende ochtend op tijd een trip boeken. Dat is waarvoor ik hier kwam en ik wilde het liefst ook gelijk die dag al weg!

2 dgn hiken nabij Hsipaw

Die ochtend was er maar 1 gids beschikbaar.  Er stonden buiten een paar tafels opgesteld en normaliter zou er aan elke tafel een gids zitten die graag wat toeristen meeneemt het buitengebied in. De reden dat er nu maar 1 gids zat was natuurlijk het Chinese nieuwjaar.. Ze hadden lekker gefeest!

De gids die er zat kon me een trip bieden van 2 dagen met dus 1 lokale overnachting bij mensen thuis in een afgelegen dorp. Ik werd helemaal blij en boekte deze gelijk!!

2 dagen / 1 nacht Trekking in de Shan Staat

Er waren nog 4 andere personen op deze trip. 2 stellen uit Tsjechië en dat leek erg leuk te worden.

Voordat we weggingen had ik nog een half uurtje dus ik ging snel wat ontbijten en een tas klaar maken zodat ik voor de overnachting wat bij mij had. Ik kocht nog snel wat drinken en eten voor tijdens het lopen en ik stond al snel klaar om te gaan.

Mijn grote rugtas kon ik natuurlijk in een safe room achterlaten bij Mr Charles Guesthouse.

Eerste dag hiken

We zouden deze eerste dag 8 uur lopen. Ik was blij dat ik mijn gymschoenen bij mij had en kon daar goed op lopen, ook lange afstand. Toen ik in Myanmar reisde was ik nog niet een echte loper zoals ik dat nu ben 🙂

We liepen langs een begraafplaats en daarna het bos in. We zagen enorm veel bomen die weggekapt waren. De gids vertelde me dat de wet zo is in Myanmar dat als je een stuk bos weg kapt en het zo toe eigent dit voor de wet geldt. Dus veel boeren eigenden zich al land toe voordat ze er iets mee gingen doen. Wel jammer van het vele bos wat op deze manier weg gekapt wordt, legaal…

2 dgn hiken nabij Hsipaw - Myanmar

Trekking near HsipawIk vond het geweldig om zo door het landschap te lopen
Zie je die man ook achter me lopen? Die heeft een tijdje met ons mee gelopen!!

Lunch bij Chief thuis

Na ongeveer 4 uur lopen kwamen we in het eerste dorp. We zagen daarvoor al wel wat huizen langs de weg maar een echt dorp waren we nog niet in geweest. We waren uitgenodigd voor een lunch bij de chief in huis. Hij was er niet maar zijn vrouw wel en ze had een heerlijke lunch klaar gemaakt. Ik ging heerlijk even voor het huis zitten en trok mijn schoenen uit. Ik kon ze toch al wel voelen..

Trekking near Hsipaw

En ik kan je vertellen…het is er warm!

Trekking: 2 dgn hiken nabij Hsipaw – Myanmar

De lunch was heerlijk! We kregen bloemkool met een heerlijke saus, ook aubergine met een mis van mais en allerlei kruiden. En natuurlijk rijst! Je krijgt in Myanmar ook altijd wat soep erbij. De tafel staat altijd in no-time vol met allerlei lekkere gerechten. Ze had ook nog wel een pittige mix kwam ze nog even vertellen, voor als we daar ook tegen konden 🙂 Ik hou echt wel van het eten in Myanmar!

Trekking near Hsipaw

De lokale keuken in het kleine dorp waar onze lunch gemaakt was!!

Homestay nabij Hsipaw

Na de lunch gingen we verder en kwamen we uiteindelijk na een paar uur hiken in een dorp waar we de nacht zouden verbijven. Het eerste wat we hier zagen was de wasplaats waar de mensen uit het dorp zichzelf wasten en ook de kleren wasten. Ook het water wat ze thuis gebruikten kwam bij deze plek weg.

Even later zouden we daar zelf staan om ons op te frissen en onze voeten te wassen 🙂

We liepen verder naar het huis van de familie waar we zouden verblijven die nacht. Het was de familie die de lokale supermarkt ook in huis had. Het was dus een drukke plek en iedereen in het dorp kwam langs om at eten, drinken of andere spulletjes te halen.

Onze kamer –  De comfortzone voorbij 🙂

Hsipaw – Myanmar

Onze kamer werd ons getoond. Het was een soort bungelow in hun voortuin. Daarbinnen was niks anders dan een plateau waarop we konden liggen. Ervoor was plek om onze tassen neer te leggen. Wij, de vrouwen, zouden hier slapen en de mannen lagen in een ander bijgebouw. In dat gebouw lagen ook studenten, het dorp had namelijk een school en de studenten bleven hier gedurende de week.

Het was allemaal best primitief maar ook voldoende om goed te kunnen slapen. Het toilet was een hok met een gat in de grond toilet, what else in Asia? Ik begon er al aan te wennen zo langzamerhand.

2 dgn hiken nabij Hsipaw - Myanmar

De hut waarin wij, de dames, die nacht zouden slapen

Het toilet 🙂

2 dgn Hiken nabij Hsipaw – Myanmar

Om ons op te frissen gingen we dus terug naar die openbare was plek. Er was een man zich aan het wassen dus we bleven maar even op afstand wachten maar toen we zagen dat er een vrouw gewoon bij ging staan was die drempel ook snel verdwenen bij ons.

Het maakte ze niet zo veel uit dat we erbij stonden. Wij begonnen ook een beetje ongemakkelijk ons op te frissen. Beetje water in het gezicht, de voeten schoon… t shirt ging niet uit… Ik bedacht me ook, ik was me morgen wel weer als ik terug ben bij Mr Charles Guesthouse. Zo makkelijk als de lokalen dat doen met een laken om lukt ons dat niet in het openbaar 🙂 Niet dat we echt de aandacht hadden ofzo..

Avond zicht over de Shan Staat

Nog voor het eten gingen we even de berg op, even voor een mooi uitzicht over de omgeving en stond een tempel (stupa). De zonsondergang kon spectaculairder maar wat was ik blij dat ik deze tocht gekozen had. Ik vond het geweldig om zomaar tussen de lokale mensen rond te lopen op plekken waar de meeste toeristen zo nog niet komen…

2 dgn hiken nabij Hsipaw - Myanmar

Ik voelde mij alsof ik on top of the world stond!

We hebben heerlijk gegeten daarna. Ik had ook echt zin in iets na zo’n dag hiken. Binnen was een tafel, half in de winkel en daar konden we zitten. We kregen franse frietjes, sort of… Het was heerlijk allemaal. Ook weer allemaal groente mixen met heerlijke sausjes en natuurlijk een zure soep met daarnaast ook nog rijst. Ik vind het heerlijk dat je meerdere keuzes en smaken hebt. Geweldige manier van eten.

Het duurde niet lang voordat we allemaal moe werden en ons terug trekten in onze kamers. Ook de volgende dag zou weer een lange dag worden met vele uren hiken!!

Slaap lekker!!

We gingen naar onze bungalow, we hadden al gezien dat er dekens naartoe werden gebracht. Ook een dun matrasje was er neergelegd. Die was ongeveer 3 cm dik … dus meerdere dagen achtereen zou ik niet adviseren 😉 Ik had mijn eigen zijde lakenzak bij mij en daar was ik er weer heel blij mee!

Ik kon nadat ik even opgewarmd was en mijn plekje gevonden had redelijk liggen. Het was best koud maar ik had het onder de deken lekker warm. De geluiden die ik om mij heen hoorde hielden me nog een tijdje wakker maar op een gegeven moment sliep ik heerlijk. Ik weet nog dat ik in de nacht wakker werd van een kat… maar ook van een paar honden die aan het blaffen waren. Ik hoorde tegen de ochtend aan nog een keer de waterbuffel … of koe.. En door de hele nacht heen hoorde ik nog geluiden die ik niet echt kon thuisbrengen.

De volgende ochtend hoorde ik dat de andere dames ook niet echt goed hadden geslapen. Een vertelde dat ze hele rare dromen had gehad 🙂

Hiken nabij Hsipaw – Myanmar

Nou, de ochtend begon deze dag met het bezoeken van dat gebouwtje op het verste punt van hun land.. Het toilet! Ik moet eerlijk zeggen dat het er netjes en schoon uitzag. Ik vond het onderhand ook al geen nachtmerrie meer om zoiets te gebruiken.

Hierna kregen we het ontbijt, het was ongeveer hetzelfde als de avond ervoor en het smaakte mij prima. Ik vond alleen de thee was minder en dus kocht ik uit hun supermarktje een instant mocca coffee die zij voor me klaar maakten. Ik vind een kop koffie in de ochtend toch wel echt een must 🙂

2 dgn hiken nabij Hsipaw - Myanmar
Van dit kopje koffie heb ik dan ook echt genoten

Tweede dag hiken nabij Hsipaw

Na het ontbijt gingen we weer op pad. Ik kon mijn voeten wel voelen van de dag ervoor maar het ging prima. We kwamen langs die enorme en indrukwekkende Banyan boom op de foto hieronder. Je kunt je haast voorstellen hoe groot die was. Ik voelde me echt super klein toen ik op een wortel ging zitten.

Ik denk dat je ook even twee keer moet kijken voordat je me pas zag zitten he?

2 dgn hiken nabij Hsipaw - Myanmar

Na ongeveer 5 uur hiken door geweldig gebied kwamen we op een plek waar we opgepikt zouden worden maar onder het wachten kregen we een heerlijke soep! Desze keer was het een noodlesoup gemaakt door deze vrouw. De soep was in Shan Style en smaakte me heerlijk!!

Ze maakte een heerlijke Shan soep voor ons in haar keuken!!

Ik vond het echt een super ervaring!! Voor mij was het toen nog wel zwaar omdat ik last had van een bacteriële infectie. Ik was dus wat minder energiek maar wist toen nog niet waardoor dat kwam.

Ik kan iedereen deze tocht aanbevelen en als je meer dagen hebt boek dan een 3 dagen trip 🙂 Ik had het ook graag nog een dag langer gedaan. Je krijgt echt een super goed beeld van hoe de mensen leven hier in de Shan staat van Myanmar.

2 dgn Hiken nabij Hsipaw

in de Shan Staat

Ben je nieuwsgierig naar meer avonturen?

Drijven in de Dode Zee – Israël

Trekking naar de top van Mt Pulag – De Filipijnen

Een weekend Zeilen – Friesland

Duiken bij Sipadan – #1 Spot van de wereld volgens CNN Travel

Naar de sigarenboer in de Vallei van Vinales – Cuba

Of lees eens waarom ik steeds minder vlees eet…

Flexitariër .. Wetten der natuur doorbreken?

Ik hoop dat jij niet zo geniet van deze mooie wereld dan ik