2 weken backpacken op de Filipijnen

Ik was in Kuala Lumpur, Maleisie en bedacht me op een avond dat ik nu keuzes moest maken. Ik had nog 2 weken voordat ik had afgesproken om op Tioman Eiland vrijwilligerswerk te gaan doen. 2 weken…dat is lang genoeg om nog een nieuw land te bezoeken dus ging ik het internet op.

Ik had vooraf al bedacht om De Filipijnen mee te pakken deze reis of om naar Indonesië te gaan, en dan het eiland Sumatra. Dat is het voordeel van backpacken natuurlijk, je kunt alles nog bedenken om wel of niet te doen. Je kunt van plannen afwijken en veranderen wat je wil.

Backpacken op de Filipijnen

Die avond besloot ik online een ticket te boeken met Air Asia naar de stad Cebu op Cebu eiland.

Cebu is een eiland van de Filipijnen en bij velen misschien bekend omdat de tyfoon Haiyan er in 2013 veel verwoest heeft. Diezelfde avond bij de receptie van mijn hotel, the 5th element in KL naast China Town, een taxi naar het vliegveld geregeld en mijn check out de volgende ochtend vroeg. Zo snel kan het gaan tijdens het backpacken 🙂

2 weken backpacken op de Filipijnen

• Het eiland Cebu – De Filipijnen

Op Cebu, Filipijnen, aangekomen wilde ik eigenlijk zo snel mogelijk naar een lekker oord om aan het strand te kunnen relaxen en om een paar duiken te maken. Vanaf Cebu ben ik in een taxi gesprongen en ben ik naar Malapascua gegaan. Althans dat was de bedoeling. Het was in de middag en het was een paar uur rijden. Ik kwam net voor de kust vast te zitten en dus heb ik een nacht doorgebracht in een goedkoop guesthouse. Onderweg daarnaar toe zag ik al vele verwoestingen die de tyfoon had aangericht. Die tyfoon heet trouwens bij ons Haiyan maar in de Filipijnen kennen ze haar onder de naam Yolande.

Malapascua – De Filipijnen

De volgende dag zat ik op de eerste, lokale boot, naar het eiland Malapascua van de Filipijnen. Het water was zo helder en zo mooi blauw, ik heb me daar ongeveer de hele tocht over verwonderd! Geweldig!

Het blauwe water van Malapascua – De Filipijnen

Ik vond een goed resort aan het strand met een zwembad en heb me daar voor 4 dagen geïnstalleerd. Heerlijk zeg! Ik was ondertussen 1,5 maand onderweg en dit was het tweede hotel met zwembad om gewoon echt even tot rust te komen en genieten van het lekkere weer en de omgeving. Ik zat bij resort Malapascua Legend. Deze zat op dat moment als laatste in de rij. Alles wat daarna kwam moest nog weer herbouwd worden en de hele dag hoorde ik men dus druk aan het werk. Ook toen ik een stukje ging lopen rondom het resort zag ik alleen maar de verwoestingen van Haiyan.

Ik heb hier een paar duiken gemaakt en heb verder gewoon weinig gedaan. Ook wel eens heerlijk!

Duiken – Relaxen – Backpacken op de Filipijnen

• Dagtrip op het eiland Bohol – De Filipijnen

Toen ik weer verder ging ben ik terug gegaan naar de stad Cebu. Vanuit die hoofdstad ben ik een dag naar het eiland Bohol, Filipijnen, gegaan. Dit eiland ligt ongeveer 2 uur varen vanaf Cebu stad en je kunt de highlights in een dag bezoeken. Ik zag die dag de chocolade heuvels, het bos wat door mensen gemaakt is, het tarsier aapje, een vlinder boerderij en ik lunchte op de rivier waar ik net daarvoor overheen ging met een zipline, wat een enorme kick gaf dat!!

• Naar de kustplaats Moalboal – De Filipijnen

De volgende dag ben ik met een lokale bus naar Moalboal gegaan. Toen ik daar was werd ik door de tricycle bestuurder gebracht naar Panagsama Beach. Daar was het volgens hem goedkoper en zeker net zo goed. Ik vond daar het Quo Vadis Beach Resort en heb mij daar heerlijk voor een paar dagen gesetteld. Ook vanuit daar deed ik een aantal duiken. Ik zag daar onder andere de Thresher Shark en zwom in een school sardines!!

Vanuit daar heb ik in een bergachtig gebied gelopen tussen dorpjes en heuveltoppen en zijn we gegaan naar de top van Osmena. Dat was uiteindelijk toch nog een beste tocht en tijdens het warmst van de dag is dat toch wel een uitdaging!

Hiken – Duiken – Backpacken op de Filipijnen

Ook ben ik bij de Kawasan Falls geweest en daar een leuk stukje gelopen. Op de terugweg kregen we een lekke band met de tricylce 🙂 Is dan toch leuk om te zien dat er overal langs de weg zich verkooppuntjes bevinden die ook lekke banden plakken. Nog op de ouderwetse manier met vuur en rubber 🙂

• Bezoek de hoofdstad Manila – De Filipijnen

Ik had vanuit Cebu al een ticket gekocht naar Manilla, Filipijnen, en dus ging ik die kant op. Ik had me iets te lang vermaakt op dit eiland en kon eigenlijk niet meer naar de rijstvelden van Banaue dus dat moest ik echt aanpassen. Toen ik in Manilla was ben ik gelijk naar het vliegveld gegaan en heb het ticket een paar dagen kunnen verplaatsen voor een kleine vergoeding uiteraard. In Manilla ben ik de volgende dag naar het oude centrum gegaan.

Ik heb best veel armoede gezien tijdens mijn reizen maar van de armoede die ik hier op straat zag werd ik echt verdrietig. Ik zag hele gezinnen op straat, onder kartonnen platen. Het speelgoed ernaast en alles wat ze bezitten in zicht. Het was niet 1 gezin….maar overal waar ik keek en overal waar ik liep zag ik mensen/gezinnen op straat leven. Het intramuros gedeelte is echt wel mooi maar ik kon me er niet echt toe zetten om hier heel lang rond te lopen en rond te kijken.

• Eeuwenoude rijstterrassen bezoeken – Banaue / Hapao

Voor de volgende dag had ik ook al een busticket geregeld naar Banaue en ik zou daar 2 dagen zijn. Het was een nachtbus en ik hoopte nog wat te slapen. De volgende ochtend heb ik gelijk een guesthouse gezocht en eigenlijk de eerste die ik binnen liep was ook degene die ik had gezien in de foldertjes. People’s Logde, ik betaalde daar een record bedrag van zo’n 4 euro voor een nacht. Ik had er een bed voor in een kamer zonder raam en wel met 1 stopcontact. Genoeg om mij prima te vermaken overdag. Het uitzicht wat dit hotel biedt tijdens een lekker ontbijtje is subliem!! Je kijkt er gelijk de eeuwenoude rijstterrassen al over! Ook worden allerlei trips vanuit dit goedlopende restaurant geregeld dus dat is super handig.

Backpacken op de Filipijnen

Ik boekte al snel na aankomst een dagtrip naar de rijstterrassen. Een mooie tocht lopen met als hoogtepunt dan zwemmen bij een mooie waterval.  Mijn tas in de kamer gezet, ontbijtje genoten en gaan! We hadden een leuke groep, gevarieerd van Frankrijk tot aan Columbia en van jong (18) tot oud (67). Voor mij was het hoogtepunt meer het wandelen en lopen over de randen van de rijstterrassen, wat een geweldig gevoel gaf me dat! Daar lopen waar de lokale mensen al honderden jaren lopen!

Backpacken op de filipijnen

De volgende dag besprak ik nog een trip naar de rijstterrassen van Hapao met een Canadeze die de eerste dag ook mee was. We zijn met een tricycle gegaan! Geweldig, sommige wegen waren nog niet echt op het toerisme voorbereid wat het alleen maar leuker maakt!! Zoals je op de foto ziet zijn ze wel heel hard op weg om de wegen goed begaanbaar te maken!

Ook backpacken in het rijke Makati City

Na deze trip ging ik met de nachtbus weer terug en had ik gewoon WiFi aan boord!! Ik heb 2 nachten geslapen in de wijk Makati City van Manila. Hier zag ik de andere kant van de stad. Een buitenwijk waar gewerkt wordt en waar de arme mensen niet mogen komen… We kwamen in de nacht aan en de wijk was afgesloten door middel van bewapende beveiliging. Omdat we toeristen waren en een adres hadden werden we toegestaan. Ik had er een heerlijk hotel en ben er een volle dag geweest. En wat doe je in zo’n wijk? Shoppen… 🙂

Backpacken op de filipijnen

Hierna vloog ik terug naar KL, Maleisië, om de bus naar Mersing te pakken van waaruit ik de boot naar Tioman kon nemen. Ik heb een geweldige tijd gehad in de Filipijnen en wil erg graag nog eens naar terug.

Er zijn nog zoveel mooie eilanden en er is nog zoveel natuurschoon te bezoeken..

En zo wordt al reizende je bucketlist alleen maar groter 🙂

Heb jij dat ‘probleem’ ook?

Benieuwd wat het kostenplaatje is in de Filipijnen?
Lees dan eens deze post van Op reis met Co: Wat kost reizen in de Filipijnen

Wil je meer lezen over de Filipijnen?
Ik ging namelijk nog een keer en bezocht toen andere plekken!!

Eiland Hoppen bij El Nido

Trekking naar de top van Mt Pulag

Ontdek de zomerhoofdstad Baguio

Veilig Reizen in De Filipijnen

Of kan ik je inspireren met een kookles in buurland Indonesië?

Kookles bij Juwita’s Cafe – Samosir Eiland, Indonesië

Ik hoop dat jij net zo kan genieten van deze mooie wereld dan ik.