Freedom Island – Koh Rong Samloem, Cambodja

Toen ik in Cambodja was wilde ik na een reis door Laos en een stukje van Cambodja dan eindelijk naar het strand voor een paar dagen. Ik was al een maand onderweg en had nog niet echt aan het strand gelegen. Ik was vanuit Vietnam naar Laos gekomen en toen naar beneden Cambodja in. Ik vond echt dat het tijd was om even te relaxen aan het strand!

Sihanoukville – Cambodja

Om de drukte van Sihanoukville te ontvluchten boekte ik maar al te graag een trip naar het rustige eiland Koh Rong Samloem net voor de kust van Cambodja.

Voordat ik wegging uit Nederland had ik een kaartje gekregen van een leuk hotel in Sihanoukville en dus ging ik daar naartoe voor een kamer. Het hotel New Seaview Villa, ik kon een kamer krijgen voor 1 dag.

Freedom Island – Koh Rong Samloem, Cambodja

De kamer was groot en het hotel had een prima restaurant. Het zat aan de grote weg die naar het strand leidde dus onder dat ik lekker zat te eten had ik genoeg te zien. Na de lunch ben ik naar Serendepity beach gegaan om te relaxen. Bikini aan onder een sarong en handdoek en boekje mee om e lezen liep ik langs de straat naar het strand. Toen ik er kwam was mijn teleurstelling dan ook groot toen ik de lange rijen bedjes zag staan waar ik mocht gaan liggen. Je zou er zij aan zij liggen en de ruimte er tussen was minimaal..

Daarnaast was het strand vies… Het was gewoon massa toerisme .. Dit was totaal niet wat ik had verwacht!!

Seredipity Beach – Sihanoukville

Ik ging toch maar liggen en besloot er het beste van te maken maar echt rust kreeg ik niet. Elke 5 minuten stond er een mannetje naast mijn bedje met een flyer in zijn hand. De meesten waren naturlijk voor de vele happy hours die ze hier hebben. Een aantal gingen ook wel over watersport en trips met een boot….waarop je dan veel drank kan krijgen..

Je begrijp het denk ik al wel.. Dit was niks voor mij. De meeste toeristen waren de jonge backpackers die hier kwamen om te feesten en te drinken.. Ik begon alweer plannen te maken om hier weg te komen…

Een Bungalow boeken bij Koh Rong Samloem

Nu kwam het dus goed uit dat ik maar 1 nacht kon boeken in New Seaview Villa en dus door moest met zoeken naar een andere lokatie. Ik begon te denken om dan toch maar door te gaan naar Vietnam, een eiland van Vietnam zou ook een leuke optie zijn. Maar toen zag ik een aantal trips naar Koh Rong, Koh Dek, Koh Kaong en Koh Rong Samloem.

Ik ben naar een reisbureau gegaan en kon uiteindelijk een trip naar Koh Rong Samloem boeken voor een nacht in een bungalow. Heerlijk relaxed op een rustig eiland en uiteraard heb ik die geboekt! Het was helaas maar voor 1 nacht en als ik wist hoe gaaf ik het zou vinden had ik mijn best gedaan om verder te zoeken voor wat extra nachten 🙂

Op weg naar

Freedom Island – Koh Rong Samloem, Cambodja

We gingen met de boot naar het eiland en er waren verschillende nationaliteiten vertegenwoordigd. De boottocht duurde een ruim een uur. We gingen eerst langs Koh Rong voor wat andere toeristen en toen door naar het rustige Koh Rong Samloem.

My bungalow at Freedom Island – Koh Rong Samloem, Cambodja

Mijn geweldige bungalow op het strand

Ik vond mijn bungalow van Freedom Island echt geweldig! Het strand aan mijn kant van het eiland was iets minder schoon maar het uitzicht vanaf mijn balkon is toch geweldig? De stroming in de ocean aan mijn kant kwam direct vanaf Cambodja, vanaf dat drukke strand en dat kun je dan merken helaas. Ik ging op pad en op zoek naar de mooie stukje van het eiland. Door een klein jungle pad te nemen kwam ik na 150 meter op een ander strand uit. Deze zag er beter uit. Hier waren ook wat bungalows maar doordat ik deze zag werd ik nog blijer met die van mij 🙂 Aangezien het strand  fijner was ging ik even het water in en liep ik een mooi stuk langs over het strand.

Bij ons strand was ook een restaurant, deze was van een Duitser, Stefan. Hij had ons al hartelijk welkom geheten toen we de sleutels van de bungalow kregen. Ik had niks meegenomen en dus alles wat ik wilde drinken en eten kon ik bij hem kopen. Er was natuurlijk geen winkel op het eiland maar daarom had hij ook van alles in de aanbieding.

Freedom Island – Koh Rong Samloem, Cambodja

Op ons stukje van het eiland stonden 8 bungalows, 4 aan elke kant van het restaurant. Er was ook een zwembadje bij het restaurant!! Het was meer een vijver waar je dan ook gebruik van kon maken werd me verteld. Ik ben er niet gaan zwemmen. Ik zag er wel wat mensen in zitten, meer om af te koelen 🙂

De avond op Koh Rong Samloem

Stefan, de Duitse eigenaar, vertelde me tijdens het diner dat ik naar een ander strand zou kunnen lopen de volgende dag. Een strand aan de andere kant van het eiland, deze zou nog schoner en mooier zijn. Het was een mooie hike van zo’n 45 minuten over het eiland en zeker de moeite waard. Ik besloot gelijk dat ik die de volgende ochtend zou gaan lopen.

Die avond genoot ik volop van mijn balkon en het geweldige uitzicht over de oceaan. Ik genoot van de weinige tijd die ik maar had op het eiland. Om 23 uur in de avond werd de elektriciteit uit gezet en was het tijd om te gaan slapen. Het was warm maar ik sliep super met het geluid van de oceaan net voor mijn bungalow. De afstand was niet meer dan 10 meter!

Na het ontbijt de volgende ochtend ging ik op pad. Ik had wat extra brood gepakt voor onderweg en kocht een blikje fris erbij.

Zou jij ook wel naar dit eiland willen?

Freedom Island - Koh Rong Samloem, Cambodja
Het jungle pad over het eiland

Hike over het eiland Koh Rong Samloem

Na een stukje te hebben gelopen op het strand waar ik gister ook liep zag ik een pad rechtsaf slaan, recht het bos in. Het pad ging langzaam hoger het eiland op. Het ging recht het bos in een op een gegeven moment begon ik me wel af te vragen of het echt het pad was geweest wat de Duitse Stefan had bedoeld. uiteindelijk kwam ik bovenop het eiland, daar was een soort weiland en ik zag een hutje staan. het leek onbewoond en dus liep ik maar door. Ik was al ruim een half uur onderweg en hoopte toch wel snel wat meer te zien. Na zo’n 15 minuten zag ik een paar huisjes voor me in het bos en iets later zag ik een lichtblauwe gloed door de bomen heen… Ik was aan de andere zijde!!

Wit strand en schoon, geweldig!!!

Freedom Island – Koh Rong Samloem, Cambodja

Ik was al zo vroeg aan de andere zijde dat ik het strand helemaal voor mezelf had. Ik genoot er volop van. Even lekker zonnebaden en even lekker het frisse en super heldere zeewater in. Zo helder dat je nog steeds je tenen kan zien ook al sta je al bijna koppie onder!! Ik heb een stuk gelopen op zoek naar mooie schelpen, ook nog steeds wel een hobby van me 🙂 Na een tijdje kwam er nog een stel aan, zij zaten in een bungalow aan deze zijde van het eiland. Nog even daarna kwam er nog een stel aan van het zelfde pad als ik genomen had.

Strand aan de andere zijde van het eiland Koh Rong Samloem

Het geweldige strand even helemaal voor mij alleen hebben!!

Ik vond het heerlijk lopen op het strand, met blote voeten in het zachte witte zand. Ik was ook gaan zwemmen…maar toen ik er net goed en wel in lag zag ik een slang voorbij zwemmen!! Ik vond het uiteraard geweldig om te zien maar ik ben wel gelijk uit het water gegaan en er dus niet meer in gegaan.. Het is natuurlijk een kleine kans dat ook jij die ziet maar als het je lukt hoop ik dat je de fotocamera bij de hand hebt!!

Toen het echt warm begon te worden ben ik weer de jungle in gegaan om het pad terug te hiken. Nog even de douche in mijn geweldige bungalow te gebruiken en nog even van het uitzicht van mijn balkon te genieten.

Er kwam alweer een einde aan mijn korte bezoek

op het eiland  Koh Rong Samloem

In de middag kwam de medewerker van het restaurant om met mij en mijn tas naar het andere strand te lopen. Ik zou op een party boot stappen om terug te gaan naar het vaste land. Ik moest alweer afscheid nemen van mijn geweldige plekje in het paradijs van Freedom Island. Wat vond ik het heerlijk en wat vond ik het dan ook jammer dat ik alweer ging…

Freedom Island - Koh Rong Samloem, Cambodja

Het strand voor de bungalow

Weer het jungle pad over naar het andere strand en de boot lag er al. Hij lag meters van de kust en we moesten dus door het water er naar toe waden. Ik ging tot aan de knieën erin en kon mijn tas dus gelukkig droog houden. Het was gelukkig een rustige boot en de mensen hadden al een lange dag achte de rug, drinken en feesten. Ik zag een aantal van hen rood verbrand zijn.. Het was tijd om te rusten voor hen en dus was het heerlijk stil en kon ik genieten van de tocht terug.

Terug naar Sihanoukvilke

Freedom Island – Koh Rong Samloem, Cambodja

Ik heb twee super dagen gehad op het eiland van Koh Rong Samloem. Ik had heel graag langer willen blijven maar nu  heb ik nog weer iets om echt nog weer eens terug te gaan naar Cambodja en een ander rustig eiland te bezoeken voor een paar dagen!

Tip:

• Boek tenminste 2 nachten
  • Neem wat te eten en te drinken mee voor de avond. Je kunt het uiteraard kopen bij Stefan maar dat is beperkt.
  • Neem een heerlijk boek mee

Vond je dit een goede tip?

Deel hem dan op je sociale media!!

Wil je meer lezen over Cambodja?

De gruwelijkheden van de Rode Khmer – Phnom Penh

Angkor Wat bezoeken – Cambodja

Drijvende stad op het Tonle Sap meer – Siem Reap

Of kan ik je inspireren om naar Sumatra te gaan?

De Orang Oetan bewonderen – Bukit Lawang, Indonesië

Ik hoop dat jij net zo van deze wereld kan genieten dan dat ik dat doe!