Mijn reis door Laos, Azie

Slapen doe je niet echt in zo’n slaperbus waar alleen maar Aziaten zitten. Het zou een tocht van 22 uur worden. Ik ging van Hue, Vietnam naar Vientane in Laos. Ik lag achterin, samen met de enige andere toerist, een Koreaan. We hadden alle ruimte voor ons zelf maar helaas lagen we onder een geluidsbox.

Mijn reis door Laos

Tot laat in de avond werd er karaoke afgespeeld en luidruchtige televisie gekeken. Alles om ons heen was volgepakt maar verder hadden we de achterste bedden voor ons zelf.Het waren 3 bedden waarvan er 1 volgepakt werd met goederen maar daar konden we er onze rugtassen ook mooi kwijt. In de rest van de slaperbussen kun je de rugdelen rechtop zetten zodat je ook kan zitten maar dat kon bij die achterste bedden helaas niet. Maar we waren toch blij dat we, toeristen onder elkaar, deze plekken voor ons zelf hadden. Totdat er toch nog een persoon bij kwam liggen… Hij drukte de goederen een beetje opzij en kon zodoende nog liggen. Hij lag aan de kant van de Koreaan dus zijn plek werd iets kleiner en ik had nergens last van 🙂

Aan het eind van de middag kwamen we aan bij de grens Vietnam – Laos. We werden allemaal uit de bus gezet en de bus ging alvast de grens over. Wij moesten eerst Vietnam uit…er werd een stempel in mijn paspoort gezet bij mijn VISUM voor Vietnam. Ik had een visum voor double entry dus mocht ik nog een keer weer Vietnam terug in hierna. Daarna moesten we door lopen naar de grens van Laos. Ik liep achter een monnik aan die mij al vragend zag kijken. Hij wenkte mij dat ik met hem mee kon lopen. Aangekomen bij de grens bleek ik weer eens slecht voor bereid te zijn. Ik had die dollars zo niet, de pasfoto kon ik ook niet gelijk vinden. Uiteindelijk kwam het goed en kon ik als laatste de bus in stappen en reden we Laos in.

Om de paar uur stop je in zo’n bus, ook midden in de nacht. Even ergens een soepje eten, even ergens boven een “gat in de grond” hangen. Ik was kapot toen ik over was in Vientane. Ik wist niet waar mijn tas gebleven was maar toen ik uitstapte werd deze uit het gangpad gepakt. Deze had dus al die uren onder een doek gelegen in het gangpad waar we constant overheen liepen als we naar buiten gingen….al die keren in die 22 uur.

Ik had mijn tas op de rug en voelde iets trillen in die tas. Toen ik keek zag ik dat het mijn elektrische tandenborstel was. Hij gaf het al bijna op….maar weer opladen dan in het volgende hotel 🙂
Samen met de Koreaan zijn we op zoek gegaan naar een hotel. Er bleek een soort conferentie gaande te zijn. De hele stad stond vol met politie en leger, bewapend langs de kant van de wegen. Alle hotels bleken volgeboekt te zijn.Ik heb toen een busreis geboekt naar Vang Vieng en dacht dat ik misschien later wel weer terug zou komen om de stad Vientane beter te bekijken.

Om een uur of 10 in de ochtend zat ik dus weer in de bus om door te gaan naar Vang Vieng. Daar had ik leuke dingen over gehoord zoals het tubing op de Nam Song rivier en dat het een super relaxed dorp was. Ik boekte nu wel een VIP bus. Dat wil dan zeggen dat je in een kleine bus gaat reizen met ongeveer 6 personen. Iets meer plek en dit waren allemaal toeristen.Het was een tocht van een paar uur dus na die 22 uur was dit goed te doen. Ik kwam er wel achter dat ik helaas mijn opblaaskussentje vergeten was uit de bus. In alle haast om uit die  bus te stappen had ik die achter mij laten liggen. Jammer!

Mijn reis door Laos

Ik ben bij het eerste guesthouse in Vang Vieng waar ik aan kwam lopen gebleven. Ik vond het prima, ik was kapot na die lange reis. Het koste ongeveer 8 euro voor een nacht. Helaas heb ik geen naam genoteerd en kan ik het op internet niet weer vinden. Ik vond het helemaal goed. Ik ben rond gaan lopen om de plaats te verkennen. Het zag er allemaal erg relaxed uit, veel restaurantjes waar je heerlijk onderuit gezakt kan gaan zitten. Wat me opviel was dat er overal televisies hangen en ze Friends, Family Guy of soortgelijke series afspelen. Herhaling na herhaling… In eerste instantie vond ik het wel even leuk, even gewoon tv kijken….alsof je thuis bent…. Maar aangezien je dat niet bent vond ik het ook wel een beetje jammer. Het klopt niet bij elkaar, je zit in het verre Vang Vieng maar kijkt naar de series die je thuis ook elke dag kan zien.

Ik heb een trip geboekt voor de volgende dag. Er werd mij geadviseerd om niet het bekende tuben helemaal naar beneden te doen. Dat duurt uren en daarnaast was het ook meer voor groepen jeugd….die dan ook lekker aan de drank gaan en de hele middag willen dobberen. Ja, daar had ze gelijk in. Dat is niet voor mij weggelegd. Ik heb dus gekozen voor een trip tubing in to a cave en daarna kayaking down the river. Dat leek mij een erg leuke trip.

We waren net op pad de volgende dag toen we een lekke band kregen. Alles was opgepakt, kayakken bovenop de auto, wij allemaal achterin die bak op bankjes. Maar al snel werd er een andere auto geregeld, alles overpakken en op pad. De helft van de groep ging wel alleen tuben maar wij gingen verder om naar een grot te gaan die gebruikt wordt als tempel. In die grot zag je een olifant 🙂 dat was een stuk bovenin de grot wat leek op een olifant en dat werd aanbeden. Daarna hebben we een stuk gelopen, door een lokaal dorp om uit te komen bij waterpoel. Hier zouden we gaan tuben. Ik zag zo nog niet waar maar op een gegeven moment kwamen er ineens allemaal mensen onder de rotswand vandaan. Daar zat een opening en was dus de grot. Wat gaaf!

Er hingen touwen en daaraan kon je je voort trekken om zodoende in de grot te gaan. Nadat die groep weg was kregen we allemaal een lampje op ons hoofd zodat we wat konden zien en gingen we de grot in. We zijn ongeveer een half uur in de grot geweest. Een stuk wat diep water had maar ook een stuk waar we even moesten lopen met de tube om daarna weer te gaan drijven. Er viel uiteraard niet erg veel te zien maar de ervaring was super. Sommige stukken waren erg laag zodat je er net onderdoor kon met je tube. Erg leuke ervaring!!

Mijn reis door Laos

Hierna hebben we een heerlijke lunch gehad en gingen we verder naar het startpunt voor het kayakken. We liepen weer door het dorpje terug naar de auto, leuk om het dagelijkse leven te aanschouwen van het platteland in Laos.

Het kayakken vond ik erg leuk. Dit was op de Nam Song River. Het waren een heel aantal km’s om af te leggen maar daar hadden we dan ook de hele middag voor. Er werd gezegd 18 km maar of het echt zo ver was? We zaten in stellen op de kayak. Ik zat met een jongen uit Israël, hij zat voorin en kon naar mijn mening wel iets meer zijn best doen. Ik kreeg op deze manier wel mijn beweging die ik al een aantal weken mistte 🙂 We bleven elke keer een beetje achter….en that is not my style 🙂 Halverwege hebben we een stop gemaakt. Dat was op zo’n punt waar je dan alcohol kon kopen. In eerdere jaren was het langs de hele Nam Song rivier feest..overal kon je alcohol kopen en lagen jongeren al tubend/dobberend in de rivier te drinken. Nadat er een heel aantal doden zijn geweest door verdrinking is dit aan banden gelegd. Goede zaak!! Ik zag nog wel een heel aantal personen dobberen…velen vroegen aan ons of ze mochten vastpakken zodat ze wat sneller gingen…blij dat ik de kayak optie had genomen.

Volgende dag ben ik naar Luang Prabang gegaan. Ook weer met een VIP bus. Enorm veel gaten en hobbels in de weg. Soms zat je letterlijk met je hoofd tegen het plafond. Ze remmen zeg maar niet echt af voor die gaten :)Er zat een meisje in de auto die er niet echt goed tegen kon….Toch minder van die geluiden naast je van overgeven in een zakje. Onderweg kwamen we wel de wc tegen met het mooiste uitzicht ooit!! Het hokje was aan de voorzijde open en je keek door een dal tegen bergen van Laos. De uitzichten en gebieden waar je doorheen rijdt zijn ook echt prachtig. De natuur is super hier.

In Luang Prabang vond ik een guesthouse voor 10 euro per nacht. Deze was heel dichtbij de markt die er elke avond is. Super gezellig! De hele straat wordt omgebouwd tot een markt van een paar km lang en 2 banen breed. Dus aan de ene kant heen lopen en aan de andere kant terug, super! Ik heb elke avond gegeten in 1 van de zijstraatjes. Ik liep daar en zag het vele lekkere eten. Het is uitgestald in schalen op een grote tafel en ziet er heerlijk uit. Het concept is dat je voor 1 euro je bord vol mag scheppen uit alles wat er ligt. Wil je er wat  vlees of vis bij dan moet je dat er extra bij betalen.

Ik heb daar voor 1 euro elke dag heerlijk gegeten. De lekkerste groente combinaties,  gefrituurde gerechtjes e.d. liggen er en bamie’s of mie’s/rijst. Heerlijk!! Tussen de middag at ik elke keer een heerlijk broodje met smeerkaas en dun gesneden groente ertussen. Die zijn ook erg lekker in Laos. Daarnaast hadden ze heerlijke smoothies te koop op de markt. Alles kost hier 10.000,00 Kip.. ofterwijl 1 euro!!

Mijn reis door Laos

Ik heb de Phu Si Mountain ‘beklommen’, hierop kun je de zonsondergang mooi bekijken over de Mekong rivier.

Ook ben ik naar de Kuang Si Waterfall geweest. Wat een mooie kleur heeft dit water. Het water is er ook erg koud!! Komt zo uit de bergen en het was niet super warm dus ik heb niet gezwommen helaas ..

Op de laatste dag heb ik nog een kookles genomen. Wat leuk vind ik dat om te doen. Ik heb mij ook voorgenomen om dat in elk land te doen, overal iets van mee pakken wat je weer in je eigen koken gaat vermengen.  Eerst naar de markt geweest om de groente en wat vlees te kopen. Daarbij kregen we uitleg wat verschillende, voor ons, onbekende groenten/kruiden waren. Daarna werd ons elk gerecht voor gedaan en konden we uit kiezen welk gerecht we zelf gingen maken. Erg leuk zoals dit gedaan werd. Ook van de gerechten die je dus niet zelf maakte had je wel gezien hoe die gemaakt werd en kreeg je een recept mee. Ze hadden er een mooi boekje van gemaakt.  Er werd veel aubergine gebruikt, dat was een groente die ik thuis eigenlijk nooit gebruik..

Mijn reis door Laos

Vanuit Luang Prabang ben ik gegaan naar Phonsavan. Ik las daar niet zo heel erg veel over maar wat ik erover las vond ik wel heel apart. Daar zou ik een heel aantal potten gaan zien. En niet zomaar potten. Velden vol met enorme stenen potten waarvan niemand weet waarvoor zij gebruikt zijn. Weer ben ik gegaan met een minivan, met 5 man erin en ik had geluk. Ik had twee stoelen voor mij alleen. Aangekomen in Phonsavan stonden er allemaal mannetjes je op te wachten die je graag naar een guesthouse wilden brengen en daarna een trip naar de Plains wilden boeken met je. Wat me opviel is dat ze je graag alleen spreken en ook alleen willen rondtoeren. Ik bedacht me toen dus ook dat ik dus goedkoper uit zou zijn als ik het zou kunnen delen. Ik zag een Belgisch echtpaar wat ook in onderhandeling was. Ik heb hen aangesproken en gezegd wat ik dacht. Zij vonden het een super idee en in no time hadden we een deal. Het scheelde ons per persoon ongeveer 10 euro.

Het plaatsje Phonsavan is een soort  western stadje. Zo kwam het op mij over. 1 grote brede straat loopt er door heen. Er is niet veel meer te doen voor een toerist dan de Plain of Jars. Er zitten een paar restaurant en een paar hotels. Het ligt wat hoger in de bergen en ik vond het er nog wel frisjes. Ik heb ontbeten bij restaurant Bamboozle en ook het avondeten daar gehad. Ze hebben goede WiFi en je kunt er heerlijk zitten of hangen net zoals in Vang Vieng.

Mijn reis door LaosMijn reis door Laos

Volgende dag dus naar Plain Of Jars, site 1 en 3 en naar een oude stad in de omgeving. Ik vond het heel apart om te zien. In eerste instantie liepen we naar een veld met wel 150 potten. We liepen door een erg mooi landschap om daar te komen. We moesten binnen de afgezette witte paaltjes blijven werd ons verteld. Laos is het meest gebombardeerde land ter wereld werd daarbij gezegd. Er zijn in de Vietnam oorlog ongelooflijk veel bommen terecht gekomen, als je een kaart ziet daarvan dan zit er een enorme brede streep over het hele land wat aanduidt waar bommen liggen. Deze zijn nog lang niet allemaal ontmanteld en dus is het nog niet overal veilig om te lopen. Voordat we op pad gingen zijn we bij een soort museum of VVV geweest waar ze dit lieten zien. Hier lagen erg veel hopelijk ontmantelde bommen en gevonden voorwerpen uit de oorlog.

Mijn reis door Laos

De tweede Plain waar we naartoe gingen liggen 334 potten. Dit is een grote stuk land. Daar staat ook de grootste pot, die is ongeveer een half keer zo hoog dan ik ben. Dus ruim 2 meter hoog. Heel apart hoor! Vooral omdat gewoon nog steeds niet bekend is waarvoor ze dienden en waar ze vandaan komen. Het steen is afkomstig van een verderop gelegen steen/rotsgebied maar dat is ook alles wat bekend is.

Ik ben de volgende dag gelijk weer door gegaan. Ik wilde naar beneden, naar Zuid Laos. Uiteindelijk was het mijn bedoeling om naar Cambodja te gaan en vanuit daar weer terug naar Vietnam. Ik kon een bus pakken naar Paksan. Ik bedacht me om daar dan maar een nacht te slapen en dan door te gaan naar Pakse. Paksan biedt de toerist ook niet veel maar anders werd de reis wel erg lang. Ik moest vroeg in de ochtend al klaar staan voor mijn VIP bus die ik geregeld had. Die bracht mij naar een busstation waar ik geen enkele toerist zag. Ik vroeg de man die mij vanuit de stad bracht nog een keer waar de VIP bus stond maar hij begon te lachen. Nee die VIP bus had ik nu gehad en nu ging ik over op die bus. Hij wees een bus aan waarbij ik in eerste instantie het idee had dat hij een geintje maakte…maar ik zag mijn tas er al tegen aan staan. Dit was een bus uit de jaren 60, misschien al wel ouder. Toen ik erin keek kon je dat ook duidelijk zien aan de bekleding van de stoelen en het interieur. Vreselijk!! Hij probeerde mij uit te leggen in zijn beste engels dat de bus door de rivier moest omdat er nog steeds geen brug was.. En dat ik anders dus niet naar Paksan kon.. Er was geen andere mogelijkheid dan deze bus.

Zo gezegd zo gedaan. We vertrokken. De bus was volgepakt met etenswaar en veel mensen. Er zaten mensen in het gangpad en veel grote zakken rijst lagen daar ook. Ik zat eerst aan het raam, het was fris dus het raam had ik dicht maar de zon warmde mij heerlijk. Het duurde niet lang of ik kreeg iemand naast mij. Ik ben opgeschoven naar het gangpad om zodoende iets meer beenruimte te houden. Het werd warm in de bus en het raam stond open. Mijn buurvrouw vond dat minder en zette het raam dicht omdat er ook wel stof naar binnen waaide, denk ik. Dit was mij echt te warm, ik heb het raam weer iets open gedaan. Zij keek mij aan en deed het raam weer dicht…ik dacht ja…dat gaat niet gebeuren, we delen. Ik doe het raam weer een stukje open. Ze ging daar mee eens…al was het niet helemaal van harte zag ik aan haar gezicht.

Op een gegeven moment stonden we stil. Veel mensen gingen staan om te kijken. Ik ook. En ja hoor, ik zag dat de weg ophield maar dat de bus wel door ging. Ik zag dat er wel een pondje ging waar een auto op stond maar dat wij een stukje verderop voor de rivier stonden. Het leek erop dat hij even goed moest kiezen wel pad hij nam, door de rivier, en toen ging hij. Hij gaf flink wat gas om genoeg vaart te hebben en we reden door de rivier. Er heerste een sfeer van spanning in de bus, het was stil. Toen we er door waren begon iedereen te joelen en te klappen, we hadden het gehaald!!! Dit was toch wel echt iets wat ik niet verwacht had. Ja,..het was me verteld maar ik dacht, hij probeert me alleen maar te overtuigen van het feit dat ik niet een VIPbus kreeg maar deze aftandse oude bus. Maar hij had gelijk!!! Wat een ervaring!!

Hierna nog uren doorgereden. In Paksan heb ik toch een bus gepakt door naar Pakse. Die stond er en ik ben maar gelijk in gestapt…als we dan toch bezig zijn…
Wat ik wel erg minder vond waren de vieze wc’s onderweg. Ik wilde zo min mogeijk gebruik van deze toiletten maken. Ik heb daarom vrij weinig gedronken…en dat moet je nu eigenlijk net niet doen!! Ik begon een zeer hoofd te krijgen. Ik begon pijn in mijn zij te krijgen. Mijn nieren begonnen te zeuren zeg maar. Toen we uiteindelijk, midden in de nacht aankwamen in Pakse was ik kapot. Het was 04.30 uur. Er was een Duits meisje wat ook uitstapte enmet haar heb ik een taxi genomen naar de stad. Bij het enige hotel wat opendeed hebben we samen een hotelkamer gehuurd. Het koste ons een hele nacht en voor de guesthouses waar ik tot nu toe aan gewend was deze erg duur. Maar douchen en slapen na zo’n lange tocht is ook echt wel nodig!!

De volgende dag heb ik een club sandwich genomen. Heerlijk altijd, wat patat erbij en een goed gevulde boterham!! Op zoek gegaan naar een redelijk hotel en daar ook een trip geboekt voor de volgende dag. De watervallen o.a. Tad Lo Waterval en koffieplantages was wat ik hier moest zien. Er zat een goed Indiaas restaurantje hier en daar heb ik lekker gegeten, wat heerlijk die Indiase curries!!
De volgende dag dus die trip naar de watervallen en koffieplantages. Het was niet helemaal goed geregeld want de gids was er niet. We zouden allemaal wat geld terug krijgen en dan alsnog de trip doen maar dan zonder gids. Jammer maar het was niet anders. Ik zat in de bus met twee Belgische stellen en een Britse jongeman. Het gebied waar je doorheen rijdt is super! De uitzichten en de natuur is echt mooi in Laos. Meerdere watervallen bezocht, de een hoog de ander breed. Heerlijk geluncht onderweg en nog naar een koffieplantage geweest. Erg leuk om allemaal te zien, je krijgt dan wel een kijk op het platteland van Laos, wel jammer dat we geen gids hadden om ons er wat bij te vertellen.

Mijn reis door Laos  Mijn reis door Laos
Ik ben de dag erop gelijk door gegaan naar het gebied Four Thousands Islands. Dit zou ook een erg relaxed gebied zijn wat onder de backpackers erg gewild was. Ik voelde me nog steeds niet helemaal optimaal na die lange dag reizen en ben terecht gekomen op het eiland Don Khon terwijl ik naar Don Khong had gewild. Ik ben te vroeg uit de boot gestapt 🙂 Ik vond daar wel een prima guesthouse waar ik de hele dag op bed gelegen heb, veel vers fruit en nasi heb gegeten en zoveel mogelijk vocht tot mij nam. Er was heel weinig te doen op dit eiland dus ik regelde een boot alsnog naar Don Khong voor de volgende dag.

Daar gekomen was het niveau van de guesthouses erg laag. Geen airconditioning of WiFi erbij, ik hoefde er ook maar 5 euro voor te betalen. Wel WiFi bij het restaurant gelukkig en daar kon ik ook nog een trip regelen naar de bekende zoetwaterdolfijnen (Irrywaddy dolfijn) en de breedste waterval van Laos. Hoe slecht ik mij ook voelde ik wilde wel alles van de omgeving zien wat er op mijn lijstje stond. De trip kon doorgaan maar alleen als ik achterop een motor ging bij de eigenaar van het restaurant. Doordat ik mij niet goed voelde begon ik mij te irriteren aan alles. Elke beweging die ik maakte deed mij pijn. Mijn nieren deden pijn, zij hadden nog niet weer genoeg vocht gehad. Ik zat achterop de motor op een zandweggetje over het eiland en kon geen enkel gat goed verdragen waar wij doorheen reden. Aangekomen aan de andere kant, bij de opstap plaats om de dolfijnen te gaan bekijken, regende het enorm. We hebben daar een half uurtje gewacht. Toen het droog werd ging ik samen met een jongen van een jaar of 14 het water op. Hij voer mij een stuk stroomopwaarts en wees elke keer als hij even een dolfijn had gezien. We kwamen op een gegeven moment op een punt waar meerdere bootjes lagen met toeristen en zo nu en dan zagen we een zoetwaterdolfijn boven het watervlak uitkomen.

Mijn reis door Laos

Na een half uur gaf ik aan dat hij van mij terug mocht gaan. Veel meer zouden we toch niet zien en ik voelde me echt niet lekker. Het regende weer even en bij de opstapplaats heb ik wat gedronken. Op de terugweg zijn we langs de brede waterval gegaan. De man zette mij af en ik kon een kaartje kopen om het park in te lopen. Er stonden bordjes hoe te lopen om de beste views te krijgen. Het was een mooi gebied met vele watervallen, grote rotspartijen en ik heb een aantal lokale vissers gezien die capriolen uithalen om vis te vangen wat voor de toerist verboden toegang is. Met hangbruggetjes van rots naar rots hangend boven over het woeste water wat naar beneden stroomt. Aangezien ik erg last van mijn rug/zij had en moeilijk kon lopen en een barstende hoofdpijn had ben ik nadat ik het eind van het pad bereikt had gelijk weer omgekeerd en terug gelopen.

Terug in het guesthouse heb ik een boottocht geboekt met een busreis naar Siem Reap. Dit kostte mij in totaal 35 dollar. Volgende dag om 8.15 uur weg met de boot. Ik ben naar het guesthouse gegaan en kon gaan douchen en eindelijk mijn haar wassen. Ik was in Pakse mijn shampoo vergeten en had nu pas in een klein supermarktje een flesje shampoo gevonden. Tja, supermarktje? Het is dan meer een woning waarin ze allerlei goederen hadden uitgestald en gelukkig stond er shampoo bij!! Wel onder koud water maar dat maakte niet uit, het is er warm genoeg dus die verkoeling vond ik wel fijn.

Met pijnstillers kon ik mijn hoofdpijn niet meer onderdrukken en ik begon me wel een beetje zorgen te maken. Ik was er wel van overtuigd dat dit puur kwam door te weinig vocht, dus de lange reis die ik maakte van Phonsavan tot Pakse. Dit had bijna 24 uur geduurd. Niet goed eten en weinig tot geen drinken….dat is niet bevorderlijk!!

Volgende dag genoeg drinken mee voor onderweg. Na de boottocht en voordat ik een mooie, nette bus instapte kon ik nog twee lekkere verse broodjes kopen voor twee euro, met smeerkaas en groente. Weer wat pijnstillers ingenomen en op naar Cambodja! Voordat de bus weg ging mijn paspoort met pasfoto ingeleverd en een formulier ingevuld zodat de organisatie het visum kon regelen. Na een paar uur kwamen we bij de grens aan. We moesten allemaal uitstappen, de bus reed verder. Mijn paspoort had ik niet en ik begon me er wel zorgen over te maken. Was dit wel goed? We moesten gaan lopen,  bij een gebouw wat aan de kant van de weg stond moesten we een voor een langs komen lopen. Ik zag een vrouw met een apparaatje in haar hand, zij hield dit elke keer dichtbij iemands borst en daarna kon diegene doorlopen. Ik begreep ineens dat de temperatuur werd gemeten van degene, om uit te sluiten dat iemand ziek was en Cambodja binnen ging. Ik werd een beetje bezorgd, ik was echt niet lekker. Ik wist niet of ik koorts had.. Uiteindelijk werd ik gemeten en ik keek vol verwachting naar de uitslag op het gezicht van de vrouw tegen over mij.  Ja…ik mocht door lopen!!

Het duurde toen nog wel een half uur voordat de bus terug was, toen die terug was mochten we er niet in gaan zitten… Het was erg warm en we stonden aan de kant van de weg. Uiteindelijk mochten we plaatsnemen maar bleef de bus uit…het was er enorm warm in de bus zonder airco. Het duurde nog een keer 15 minuten en toen kwam de man met alle paspoorten. Deze werden uitgedeeld en de bus werd gestart….de airco ging weer aan en iedereen kon weer afkoelen en rustig worden. In zo’n korte periode worden mensen onrustig, sommige mensen gaan eisen dat de airco aan gezet wordt enz. Heel apart hoe je mensen in bepaalde rollen ziet vervallen 🙂

Ik had 2 stoelen voor mij zelf. Ik kon heerlijk zitten en we keken een film die ik leuk vond. De rit tot Phom Penh duurde tot 19 uur. Hierna zouden we dan nog 3 uur door moeten rijden naar Siem Reap maar dit werden er 5 dus ik kwam weer pas middenin de nacht aan.  De laatste uren was ik kapot. De weg tussen Phnom Penh en Siem Reap was vreselijk! Wat een enorme gaten waar we knetterhard door heen reden.  Mijn hoofd maar nog meer mijn rug en zij konden dit niet meer aan. Bij elk gat in de weg ging ik door de grond van de pijn. Ik kon niet meer. Ik had me voorgenomen dat ik een duur hotel ging nemen, maakte niet uit wat het ging kosten.

Ik had het Frangi Pani Resort uitgekozen. Met zwembad en Spa. Ik heb mij daar, midden in de nacht naartoe laten brengen en zij hadden in eerste instantie voor 3 nachten een kamer. Wat een verademing!! Een heerlijk bed, een super kamer! Een erg nette en schone douche!! Ik heb er heerlijk gedoucht en ben toen heerlijk gaan slapen. De volgende dag heb ik heerlijk de hele dag aan het zwembad gelegen om alleen maar te drinken en te eten!! Dit was wat ik nodig had! Ik at een hamburger naast het zwembad, dronk veel sap en frisdrank en lag heerlijk te zonnen.  Zelf had ik nog bouillon wat ik op mijn kamer klaarmaakte voor extra zout en vocht in mijn lichaam.

Vanuit dit hotel heb ik 3 dagen Angkor Wat bezocht en ben ik weer helemaal de oude geworden!!! Wat is reizen en op avontuur zijn toch heerlijk! En vooral als je kan kiezen voor welke luxe je nodig bent op elk moment!!

Als ik terugkijk is Laos toch het ultieme goedkope en uiterst relaxte land. Voor een overnachting betaal je zo’n 10 euro en dan heb je een kamer met douche voor jezelf. Daarnaast kun je elke maaltijd kopen voor 1 a 2 euro. Dus als je rekent op 25 euro per dag kun je nog een leuk tripje naar een waterval of naar een andere bezienswaardigheid erbij boeken om de dag. Niet verkeerd toch?