Ontdek Veelzijdig Marokko – 4 dgn / 3 nachten

Ik had nog een paar dagen over om op reis te gaan in 2018 en dus kon ik het niet laten om toch nog iets te boeken. Ik vond een ticket via AirArabia voor 130 euro naar Fez en aangezien ik na mijn bezoek aan Marrakesh het land geweldig vond was de beslissing snel genomen.

Een week Marokko in december!

Toen Dave uit Engeland vroeg of hij een keertje langs zou komen in NL vroeg ik hem mee te gaan naar Marokko. Hij was snel overgehaald! Hij zag het wel zitten om een reisje te maken!

Ik leerde Dave kennen op een reis door Cuba in oktober 2016. Ik heb hem eigenlijk in tussen tijd niet veel gesproken maar we konden het daar goed vinden met elkaar!

Ook deze week was het super gezellig! En zeker voor herhaling vatbaar!

Ontdek Marokko

In Fez, of elke andere stad in Marokko ontkom je er niet aan om naar de leerlooierij te gaan en in winkels terecht te komen 🙂

Nadat we even in Fez waren geweest boekten we een trip voor 4 dagen en 3 nachten het veelzijdige Marokko in. Ik wilde heel graag naar de Sahara en uiteraard wat meer van dit land zien. Veel trips zijn 2 dgn en een nacht maar ik wilde wat meer. Lahcen van Fescooking  benaderde mij online via Instagram in de weken voordat ik naar Marokko ging. Ik bekeek pas in Fez zijn site en we boekten een dag voordat we weggingen deze trip bij hem.

Ontdek Marokko in 4 dagen / 3 nachten

Lahcen maakte de trip voor ons op maat. De meeste trips die je kunt boeken gaan van Fez naar Marrakesh. Wij kozen er in eerste instantie voor om terug te gaan naar Fez… maar uiteindelijk werd dat op dag 3 toch Meknes. En ook dat was te regelen!

Alles was te regelen en de keuze was dus snel gemaakt.

Ontdek Marokko

Tijdens een dagtrip in Fez ga je zeker een geweldig uitzichtpunt bezoeken.
Dit was nabij Borj Sud.

Het Veelzijdige Marokko Ontdekken

Dag 1 – Fez naar Erfoud

Op dag 1 vertrokken we rond een uur of 9 vanuit de Medina in Fez. We reden door een geweldig gebied en gingen op weg naar de woestijn. Het landschap werd uitgestrekter maar was nog steeds zeer bosrijk met geweldige uitzichten.

Onderweg naar de hoge zandduinen van de Sahara.

Zie jij die bergen ook op de achtergrond? Sneeuw!!

Tussen de middag namen we onze lunch lokaal. Zo lokaal had Dave nog nooit gegeten 🙂 We aten namelijk bij een nomadenfamilie thuis. Echt super leuk!

We zaten in de keuken, wat een apart gebouw was… en we kregen traditionele Marokkaanse munt thee. Ze hadden heerlijk vers brood wat zelfs nog een beetje warm was, zoo lekker!! Daarbij kregen we olijfolie en een gebakken eitje.

En zie die keuken, alles wat je nodig bent is aanwezig in dit lemen hutje.

Ontdek Marokko

Om het geheel helemaal af te maken..

kwamen er op een gegeven moment wat schapen binnen kijken 🙂

Toen ze daar wel klaar mee waren werd mijn schoen gebruikt om het schaap weer naar buiten te jagen haha! 1 tik was genoeg om ze allemaal om te laten draaien, er stonden er inmiddels 3 namelijk 🙂

We namen weer afscheid en reden weer verder het geweldige gebied in met de enorme bergen die onze horizon aftekenden.

In Erfoud waren we blij verrast met dit geweldige hotel en Spa. Een spelletje mini golf was erg leuk met de zonsondergang op de achtergrond, toch?

Ook hebben we genoten van het binnenbad, voor buiten was het iets te fris geworden… en daarna nog een heerlijke hamam!!

Binnenplaats met terrassen en zwembad bij Kasba hotel Xaluca in Erfoud

Dag 2 – Erfoud naar Merzouga

We vertrokken niet te vroeg en dus konden we heerlijk genieten van een uitgebreid ontbijt in het heerlijke Kasba hotel Xaluca. Halverwege de ochtend waren we al een mooi stuk opgeschoten en gingen we een lokale markt bezoeken in Rissani.

Daar gingen we ook Ksar Abouam binnen. Een gemeenschap binnen muren en ook binnen de muren van de stad. Mooi om te zien hoe de mensen daar wonen, in een kleine gemeenschap. Uiteraard zijn ook daar weer de nodige handelaars die kleden verkopen en servies aan de man proberen te brengen.

Ontdek Marokko

Een kopje lekkere mint thee gaat er altijd wel in!!

Door een lokale gids werden we rondgeleid over de markt waar we het vee zagen, wat me altijd een beetje verdrietig maakt… Maar ook al het fruit en groente wat er zo geweldig uitzag. Wat nadat ik het vroeg niet allemaal natuurlijk was.

Hmm…dat had ik wel verwacht hier 🙂

En natuurlijk dadels ten overvloede in de woestijn!!

Ook hier werd er gekweekt…ook wel logisch als je zag hoe mooi het er allemaal uitzag. Ook hier geldt dat afwijkende maten minder goed verkopen ook al smaken ze net zo lekker..

We reden verder om in Merzouga onze lunch te gaan doen. Het uitzicht vanuit de auto werd beter…althans, ik wilde heel graag de woestijn zien en deze kwam toch echt in beeld!!

Ontdek Marokko

En dan ben je echt in de woestijn! Ik vind die zandkleur echt zo gaaf!
Hoe beter kun je dat bezoek aan Merzouga starten met een heerlijke lokale pizza!!

We zouden pas later naar het kamp gaan waar we de overnachting hadden in de woestijn dus konden we nog even genieten van de omgeving. Omdat ik wist dat een kennis van mij ook in de woestijn was spraken we af. Zij was net aan het sandboarden en dus zagen we elkaar even daar, onderaan de zandheuvel bij Merzouga!!

De laatste keer dat ik Cynthia van Journal of Nomads zag was in Kirgizie

Hoezo De wereld is Groot??

Cynthia van Journal of Nomads

Zij waren al even in de woestijn geweest en hielden het voor gezien maar wij kwamen net. Wij gingen juist de woestijn in. Klimmen naar een mooi uitzichtpunt!!

In de woestijn hangt altijd een soort serene rust…

Het is er stil…. Het zicht is rustig aan je ogen…

Ik vind het heerlijk!!

Ontdek Marokko

Heerlijk met de blote voeten in het hete bruine zachte zand

Dit is toch geweldig? De mooie zandkleur met die blauwe lucht? Ik kan hier wel de hele middag zo ronddwalen en zandheuvel na zandheuvel beklimmen!!

Na een tijdje moesten we toch echt terug naar onze gids omdat we natuurlijk naar ons luxury kamp gebracht zouden worden. Hmmm…dit had ik niet goed overdacht. Ik heb er geen aandacht aan geschonken en toen was het te laat om het programma nog om te gooien..

Wat was ik zoveel liever op een quad gegaan! Scheuren door de woestijn!! En wat zou ik dat zoveel fijner hebben gevonden voor die dromedarissen… Eh..kamelen? Nee echt… het zijn dromedarissen..

Ontdek Marokko

Maar ik was te laat, ze stonden klaar voor ons en ik ben er dan toch maar opgeklommen, sorry dromedaris!! De terugweg hebben we dan voor de jeep gekozen en dus konden onze dromedarissen na onze toch de woestijn in weer terug naar huis. Ik zag dat een aantal anderen die hele nacht naast ons kamp hadden gelegen met het zadel nog op 🙁

Dus mijn tip voor jullie!!

Bespreek dit vooraf, er is van alles te regelen. Je kunt gebracht worden door de jeep maar je kunt ook zelf een quad huren en een uurtje door de woestijn crossen. Ondertussen stoppen voor de mooie zonsondergang natuurlijk en dan door naar het kamp

Dat genieten van de zonsondergang deden wij uiteraard ook. En zoals altijd had de gids een aantal leuke trucs om mooie foto’s te schieten in de woestijn 🙂

Het is er doodstil in de woestijn maar ondertussen zagen we allerlei sporen van wildlife. Van groot  naar klein… Van vosjes tot torretjes. Ik vond dat echt super om te zien…en zocht natuurlijk of ik nog wat beweging zag in de verte. Maar het bleef bij de vele voetsporen..

Toen we verder gingen duurde het niet lang voor we bij ons kamp aankwamen.

Het was inderdaad een luxe kamp zoals ik die op het internet had gezien. Wat super gaaf!! Hier zouden we onze nacht in de woestijn gaan doorbrengen, is dat niet super?

Ontdek Marokko

Ik zie dat ik zo overdonderd was van de schoonheid dat ik niet een foto van de binnenkant van de tent heb gemaakt.. Jammer. Maar ik kan je vertellen… het bed was comfortabel met uiteraard elektriciteit voor het licht maar geen oplaadpunten. Wel zat er een super heerlijke douche in en een mooi gekleurde wasbak die ik ook erg graag thuis zou hebben. Ze hebben geen website maar als je gaat zoeken op Hotel Desert Quiver Camp dan vind je dit kamp.

Echt gewoon geweldig afgewerkt en super mooi!!

We hebben er prima gegeten, dit was zeker geen hoogstandje maar echt niets mis mee. De avond hebben we bij een kampvuurtje gezeten en werd er gezongen en op een gegeven moment nog gedanst!! Super gezellig en rondom het vuur konden we het lekker warm houden!

Tip:

Als je in avond wat wil drinken of eten dan moet je dit kopen voordat je de woestijn intrekt. Op het kamp verkochten ze namelijk alleen water.

Ontdek Marokko

En dan natuurlijk de volgende ochtend op tijd eruit voor de zonsopgang. Dat was rond een uur of 6 half 7 toen wij er waren (December). Het was nog best fris en je staat er zo een half uur te kijken voordat de zon zich pas echt laat zien aan de horizon. Wij waren op tijd wakker en zagen dat de buren die wat langer lagen te slapen ook op tijd werden gewekt door het personeel dus dat kan haast niet fout gaan.

Ik vond het een heerlijke sfeer hebben zo in de woestijn.

Alleen een paar mede toeristen om je heen die stil staan te genieten…

de rest is leegte …

De Sahara

Ontdek Marokko – Afrika

Dag 3 – Merzouga naar Imilchil

Het was tijd om weer te gaan! We hebben heerlijk van het ontbijt genoten en nog snel even gedoucht en toen gingen we met een jeep terug naar onze gids die ons aan het begin van de woestijn op stond te wachten.

We gingen naar de Todghakloof.

De kloof ligt in het Atlas gebergte en de rivieren in de omgeving hebben in de tijd een enorme kloof gesleten in het gesteente.  Op het diepst zijn de wanden wel zo’n 160 meter hoog en op zijn smalst heb je nog een rivier naast de weg en dan kom je op ruim 10 meter…

Maar eerst een stuk rijden door het geweldige landschap van Marokko. Ik vind het echt een super land, op nog geen 3.5 uur vliegen van Nederland ben je in een totaal andere wereld. Het gaat in een mum van tijd van woestijn naar grasland en bos….en de meest geweldige uitzichten over bergen!!

En als verrassing ondergrondse rivieren….

Ontdek Marokko

Er zijn ondergrondse rivier oases waar men vroeger putten sloeg om water te halen. Aan de oppervlakte zag je uiteraard dat er leven was en zodoende konden ze de rivieren makkelijk lokaliseren. Elke stam had een eigen rivier waar ze putten maakten.

Op deze plek waar wij waren zag je rijen lang opgravingen. De rivieren waren nu leeg en we zijn zelfs even ondergronds geweest om in de rivier te lopen. Wat een apart landschap toch!!

Onderweg moet je natuurlijk ook je ogen openhouden en goed opletten wat er allemaal langs komt. Een heel aantal dorpjes maar ook de mooiste uitzichten over de enorme bergen! Ik kan daar ook echt van genieten. Gelukkig ook maar want dit was wel een lange reisdag.

Maar dan ook wel een dag waarop we weer veel hebben gezien van het veelzijdige Marokko!

Die oude enorme vrachtauto’s vind ik ook super! Je ziet ze echt om de haverklap rijden met een lading waar je u tegen zegt 🙂

Rond het middag uur hebben we een korte stop gemaakt voor de lunch. Dit was bij het geweldige Dar Ayour Guesthouse in de plaats Tinghir. Ik vond het uitzicht echt subliem hier.

Tip: Als je mooie hikes wil maken in de omgeving is dit plaatsje een heel mooi uitgangspunt. Dit plaatsje is omgeven door mooie bergen en goed begaanbare paden heb ik mij laten vertellen. Ik zag ook aan de overkant van ons mooie uitzicht meerdere mensen wandelen!

Ik heb er volop van genoten alsmede van de rust,

de warmte en zon en het heerlijke eten!!

Ontdek Marokko

En toen gingen we verder en werden we al snel uit de auto gezet. Je moet hier echt het laatste stukje gaan lopen verzekerde Lahcen ons. Het gebied waar we in reden was echt super en ik wilde ook maar wat graag uitstappen zodat ik het goed kon zien en kon voelen.

• De Todgha of Todra Kloof

Ik zie verschillende namen van deze kloof maar .. hij is geweldig, dat kan ik je wel verzekeren. Lopend gingen we dieper deze kloof in en werd de wereld om ons heen smaller. Je moet er dus zeker gaan lopen om het gevoel van de omgeving volledig in je op te nemen.

Ik was blij dat onze gids ons uit de auto zette maar toen hij wegreed zei hij grappend … tot in Fez 🙂 Maar natuurlijk stond hij ons aan de andere zijde op te wachten met een big smile op zijn gezicht!!

Daar ging Lahcen met al onze bagage 🙂

Is dat niet geweldig imposant?

Hierna reden we het geweldige landschap van het Atlas gebergte verder door. We gingen naar Imilchil omdat we de volgende dag terug zouden gaan naar Fez. Daar hadden we nog een overnachting en dan door naar ons eindpunt.

Ontdek Marokko

Die avond liepen we nog even een rondje door het dorp Imilchil waar je constant verwonderd wordt door de scenes die aan je voorbij trekken. Je bent op 3,5 uur vliegen van huis en je loopt in een totaal andere wereld.

Cultuur / Natuur = Avontuur

Dag 4 – Imilchil naar Fez

Maar onderweg besloten we toch Meknes te gaan

De volgende dag verder en na ruim een uur rijden, vele haarspeldbochten verder kreeg ik een helder moment… Ik schrok me een hoedje… Onze paspoorten lagen nog bij het hotel in Imilchil!! We hadden ze die avond afgegeven maar niet terug gekregen.

Doordat we in the middle of nowhere reden duurde het een tijdje voor we contact hadden met het hotel. Zij hadden het al snel door gehad bleek… maar kregen geen contact met Lahcen doordat we in de bergen waren.  Dus hadden ze de paspoorten ingepakt en op de lokale bus gezet achter ons aan!!

Haha dat bedenk je ook niet, toch?
Het was de groene bus, werd erbij gezegd.

Dus in de plaats wat het eindpunt van die bus was zijn we gestopt, dat was het plaatsje D’Aghbala. Heerlijk bakje koffie gedaan in de zon. Een stuk rond gelopen en toen de bus nog steeds niet gearriveerd was zijn we de lokale markt weer op gegaan en hebben we een leuke spot gevonden om te lunchen.

De Britse Dave was erg blij met Fish & Chips

We waren in dit dorpje echt een bezienswaardigheid.
Er komen nooit toeristen!

Erg leuke stop dus voor ons!!

Na de lunch kwam het nieuws dat onze paspoorten waren gebracht en konden we onze laatste km’s afleggen van deze geweldige trip! Lahcen bracht ons netjes naar Meknes oude stad zodat we daar nog een avond en ochtend de tijd hadden. Hij wees ons de weg naar onze Riad.

De souks van Meknes

Ontdek Marokko in 4 dgn / 3 nachten

Wat & Hoe?

Ik boekte zoals ik al eerder zei deze trip bij Lahcen van Fes Cooking & Cultural Tours. Hij heeft een super leuke business op gezet. Lahcen geeft ook kooklessen en ik vind het nog steeds jammer dat ik daar niet aan toe ben gekomen.

Hij biedt vele reizen.. Deze was kort, maar 4 dagen…maar je kan ook een week of langer met hem op pad! Lahcen paste deze reis aan op onze wensen wat natuurlijk super fijn was. In plaats van door naar Marrakesh wat het eigenlijk was zouden we terug naar Fez…maar op de laatste dag zelf maakten we hier nog Meknes van. Alles is dus mogelijk!!

Kosten

Ik betaalde 370 euro / 4.000 Dirham voor deze trip per persoon.

Ik vind dat zeker niet duur!

Het eerste hotel wat we hadden was echt geweldig! Daarnaast was het luxury camp ook echt een luxe kamp en dus ook zeker de moeite waard. Het laatste hotel was pas laat geboekt en geïmproviseerd en dus wat lastiger maar ook die was heel prima!

Ik kan het iedereen aanbevelen om met Lahcen een trip te ondernemen. Ik heb geen samenwerking met hem gehad en dus is mijn mening daardoor niet beïnvloed.

Ook maakte ik een clip tijdens deze dagen!!

Als je doorklikt abonneer je dan ook gelijk even 🙂

Vind jij deze trip ook gaaf?

Deel hem dan voor anderen!
Mijn bubbeltje op het net is nog niet zo groot dus ik zou het fijn vinden als je me daarmee helpt!!

Benieuwd naar meer reizen?

Fietsen in Marrakesh – Marokko

Op bezoek bij de Masai – Kenia

Wassu en Kuntaur 3 dagen en 2 nachten – The Gambia

Eten bij de Lokale Bevolking in The Gambia

Walvis spotten in Hermanus Baai – Zuid Afrika

Of kan ik je inspireren om vrijwilligerswerk te gaan doen?

Werken in Tsavo East Nationaal Park in Kenia – Wildlife

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze wereld dan ik!!