10 dagen rondreis door voormalig koninkrijk Sikkim – India

En weer ging ik naar India! Dit keer voor een rondreis door Sikkim. India, het land wat ik zo heerlijk vind…maar wat ik tegelijkertijd soms ook zo vreselijk vind. Waar ik het lekkerste eten van de wereld vind! ECHT, als je alleen voor het eten naar India gaat vind ik het een hele goede reden! Maar het is ook het land waar ik ook dat heerlijke eten laat inpakken en weggeef aan de armste mensen die ik zie langs de weg.

Deze keer maak ik een rondreis door Sikkim en merk ik al snel dat het in het voormalige koninkrijk Sikkim beter is. Er is minder armoede, het is er schoner en het is er netter in vele opzichten. De eerste dag zijn we in de stad Gangtok en als we daar in de avond een wandeling gaan maken heb ik niet het gevoel in India te zijn qua straatbeeld, het doet me denken aan Indonesië of Maleisië.

10 dagen Reizen in Sikkim, India
De mooie helblauwe Teesta Rivier

Wist jij dat:

Sikkim een staat is die helemaal rechtsbovenin in India ligt? Deze grenst aan China (Tibet), en heeft Bhutan rechts van zich en Nepal links van zich liggen. Sikkim ligt dus ook in de Himalaya regio en dat is geweldig! De staat heeft al tientallen jaren dezelfde chief minister en dat zorgt ervoor dat het zo stabiel is.

Sikkim een koninkrijk was? Totdat in 1975 India de staat innam.

De levensstandaard er goed is. Ik hoorde zelfs dat de jaarlijkse banenmarkt werd gehouden in de week dat ik er was. Elk gezin krijgt er tenminste met 1 baan .. Op deze manier wordt ervoor gezorgd dat er in elk gezin een inkomen is mocht dat er nog niet zijn.

Er in de staat bijna overal plastic verboden wordt? Op afval weggooien op straat staat een hoge straf en dus is het schoon! Ik zie in de stad veel invloeden van het Boedhisme, Hindoeisme en Sikhs zijn aanwezig maar ik kom ook een christelijke kerk tegen.

Gangtok – Sikkim

Een dag vol tempels en kloosters

met zicht op de Himalaya

Onze eerste dag van de rondreis door Sikkim bestaat uit veel historie, cultuur en religie. We gaan van tempels naar kloosters en onderweg zien we de mooiste vergezichten. Aan de rotskant van de weg die we volgen komt er zo nu en dan een waterval langs waarbij we zo nu en dan stoppen.

De volgende tempels en kloosters bezoeken wij in de omgeving van Gangtok en zijn zeker de moeite waard:

Dro-dul Chorten, Rumtek klooster, Hanuman Tok, Gonjang klooster, Ganesh Tok,  Enchey Gompa.

Bij de Hanuman Tok of Mandir hebben wij die ochtend al een geweldig uitzicht op de met sneeuw bedekte berg Kanchenjungha! De drie na hoogste berg ter wereld met een hoogte van 8586 meter!! Deze berg ligt deels nog in Sikkim en deels in Nepal.
Hanuman Tok / Mandir
Later die dag stoppen we ook nog even bij Tashi Viewpoint voor een mooi uitzicht!
Koop ook wat heerlijk fruit bij zo’n waterval onderweg!! En als je goed kijkt zie je dat het bakje gemaakt is van organisch materiaal (blad) Hoe goed!!

In de avond moet je uiteraard een wandeling maken over de bekende en voor Indiase begrippen super nette winkelstraat MG Marg. Ook kun je hier een lekker kopje Chai kopen en je een heerlijke curry scoren.

De tocht door de bergen naar Lachung – Noord Sikkim

Op dag 2 laten we Gangtok achter ons en beginnen de lange en uitdagende tocht naar Lachung in Noord Sikkim. We rijden uren door bos variërend van dennen, enorme varens en meters hoge bamboe met dikke stammen die wij alleen als bomen kennen. Door verschillende aardbevingen in 2011 is de weg niet overal goed begaanbaar meer wat het een heus avontuur maakt.
Soms ligt er een enorme rotsblok die de halve weg blokkeert of is een weg de diepte in gezakt waardoor een nog meer uitdagende detour is gecreëerd. Vernieuwing is in dit soort landen vaak een langslepend verhaal.
Dit zicht op de Tsonga Vallei is natuurlijk geweldig!!

Rondreis door Sikkim – India

“Wist je dat Noord Sikkim een plastic vrije zone is? Als je als toerist toch plastic bij je hebt dan riskeer je een boete van 5000 INR. Dat is ruim 60 euro.”
De uitzichten die je onderweg voorgeschoteld krijgt zijn adembenemend. Enorme bergen waar tegenaan dorpjes geplakt lijken. Langs de kant van de weg op strategische plekken, zoals bij een geweldig uitkijkpunt of een waterval, kun je een lekker 100ml papieren bekertje chai kopen. Of wat dacht je van de vegetarische momo’s. Een soort dumpling die je overal in Sikkim tegenkomt en met een beetje pittige saus echt een overheerlijke lunch zijn.
10 dagen rondreis door Sikkim, India
Na zo’n 5 uur rijden komen we aan in het koude Lachung op zo’n 3000 meter hoogte. Het is rond het vriespunt en het sneeuwt zelfs een beetje. Van die sneeuw worden mijn Indiase medereizigers wel echt blij. In de rest van India gebeurt dit natuurlijk nooit!!

Lachung – Yumthang Valley

Op dag 3 van de rondreis door Sikkim gaan we naar de Vallei der bloemen ook wel Yumthang Vallei genoemd. Niet dat wij die bloemenzee gaan zien want daarvoor moet je in maart of april zijn. Vroeger was dit een belangrijke route tussen Tibet en India en was Lachung een belangrijke handelspost op die route. Sinds Tibet bezet is door China ligt dit anders en zijn er verschillende legerbasissen aanwezig in dit gebied.
Voor het gebied waar we ingaan is een vergunning nodig. Het is zelfs zo dat je als enkele buitenlander niet toegelaten wordt. 2 of meer krijgen een vergunning dus daarvoor ben ik gekoppeld aan een Nederlands stel wat ook hier reist en dus gaan we op dezelfde dag het gebied verkennen. We zitten in 2 verschillende voertuigen en het stel was al eerder weg gereden. Met een beetje uitleg worden we toegelaten en kan onze dag beginnen.
10 dagen rondreis in Sikkim, India

Het heeft gesneeuwd en dus is de route is afgesloten. Bij de afsluiting besluiten wij om verder te gaan lopen. We lopen tussen immens hoge bergen die, op uitzondering van een enkele na, allen met sneeuw bedekt zijn. Het is koud en we zijn dan ook blij met een kopje Chai halverwege. Ook kun je er een snack kopen zoals een gekookt ei met kruiden of pittig gekruide kikkererwten.
Hierna lopen we naar de smaller geworden rivier Teesta en genieten van geluid van kabbelend water en de geweldige uitzichten.

10 dagen rondreis door voormalig koninkrijk Sikkim – India

Als dan de weg toch blijkt te zijn vrijgegeven vervolgen we onze weg naar de Yumthang Valley om daar te beseffen dat we de eerste vallei op dit moment mooier vonden. Hier moet je echt zijn als het een bloemenzee is!!

10 dagen rondreis in Sikkim, India
We hebben geluncht in een van de vele toeristen winkeltjes langs de weg. Na bij verschillende gevraagd te hebben bleek dat iedereen Maggi Noodles of brood met gebakken ei had. Met een lekker warme chai was dit heerlijk!
“Wist je dat in dit deel van India het Hindoe niet de religie is die overheerst? De gekleurde vlaggetjes die bruggen en gevaarlijke bochten versieren verraden het al. Het boeddhisme is hier de godsdienst die overal aanwezig is.”
Terug in Lachung hadden we nog tijd om het oudste klooster te bezoeken. Dit klooster dateert uit 1880 en de plek, hoog boven de stad, is geweldig! En we hadden geluk want net toen we er waren kwam er een monnik om voor ons de deur te openen.

Lachung Klooster bezoeken

Heerlijke wandeling door het dorp

Lachung Klooster
De terug weg hebben we lopend door het dorp afgelegd wat de nodige leuke momenten met de lokale bevolking opleverde.
Ik als westerse toerist krijg veel aandacht en mijn collega blogger Abhinav valt het telkens weer op. Iedereen zegt ons gedag of lacht even. Sommige durven wat meer en vragen waar ik vandaag kom, als Abhinav dan zegt waar hij vandaan komt luisteren ze al niet meer. We hebben er dikke lol om en zo wordt de interactie met de lokale bevolking nog leuker!
10 dagen rondreizen in Sikkim, India

10 dagen Rondreis door Sikkim – India

Op dag 4 laten we Noord Sikkim weer achter ons en beginnen we aan de 5 uur durende tocht terug naar Gangtok met onderweg natuurlijk nog wel een paar stops om het mooie helblauwe water te bewonderen vanaf grote hoogte!!
Ogenschijnlijke niet op te lossen situaties in het verkeer door te smalle wegen en te brede voertuigen worden door ieders medewerking en met een wuif uit het autoraam opgelost.
Ik hou d’r van!!
 10 dagen rondreizen in Sikkim, India
In de avond ontmoeten we Yogesh van Sikkim Cab Rental en gaan we uit eten bij Parivar aan MG Marg. Yogesh heeft ons, Abhinav en Jitaditya, uitgenodigd om deze mooie rondreis door Sikkim te maken. Daarnaast om jullie natuurlijk te inspireren om ook deze mooie plekken te bezoeken! Hij heeft het bedrijf Sikkim Cab Rental Co en stelde voor deze rondreis door Sikkim een auto met chauffeur aan ons beschikbaar.

10 dagen rondreis in Sikkim, India
Van links naar rechts: Yogesh, Backpacker Lokin, Abhinav, Jitaditya en ik.

Op weg naar Namchi – Zuid Sikkim

Dag 5 verlaten we Gangtok weer om verder te reizen naar Zuid Sikkim. We gaan naar Namchi om eerst onderweg naar Tarey Bhir te gaan. Dit is een stukje Chinese muur.. Ik vond het echt super leuk om even rond te lopen. Heerlijke uitzichten en een leuke ontmoeting met 2 kindjes die het erg leuk vonden om in de camera te kijken.

Van dit bezoek deelde ik al een filmpje op mijn YouTube kanaal.
Kijk even en abonneer je gelijk even 🙂
Tarey Bihr, Namchi - Sikkim, India
Klik op de foto om het filmpje te bekijken
Naderhand hebben we Char Dham park bezocht. Dit is een pelgrimsoord voor vele  Hindoes met veel nagebouwde tempels die je verspreid over India kan vinden en met aan het eind een enorm Shiva beeld.  Ook bezochten we Samdruptse, een groot Boedhabeeld nabij de Ropeway van Namchi. Bij helder en mooi weer ook echt een must do!
Samdruptse – Namchi

Het hotel, Luitel Residency, waar we verblijven zit tegenover de indrukwekkende Sai Mandir net buiten Namchi. Het hotel zit tegen een berg aan geplakt en daardoor het je een heerlijk uitzicht. Het is een hostel en een hotel waarbij een leuke tuin zit waar je BBQ’en en kan zitten.
We hebben er echt heerlijk gegeten!!

Ons heerlijke eten bij Luitel Residency in Namchi

Maar ook het bonfire in de avond is fijn als je nagaat dat er binnen geen verwarming is en het in januari wel frisjes kan worden. Overal waar je bent kun je een bonfire kopen, tussen de 500 en 1000 INR (kosten delen met de andere deelnemers) wordt er gevraagd voor een vuur wat je de avond lekker warm kan houden voordat je in je bed stapt.
Deel van het terras waar de bonfire is in de avond

Omgeving Namchi – Zuid Sikkim ontdekken

Dag 6 beginnen we rond een uur of 10 bij de Temi Tea Estate. Het zonnetje komt er zo nu en dan door en dat geeft de theeplantages wel net dat extra tintje. Heerlijk om daar zo even rond te wandelen. Naderhand kochten we in het winkeltje aan de overkant wat thee als kadoo’tje om thuis weer uit te delen 🙂

Temi Tea Estate, Namchi - Sikkim, India
Klik op de foto om het filmpje te bekijken

Tendong Hill Trek – Damthang

Hierna reden we door naar Damthang waar we de Tendong Hill Trek gingen doen. Het was heerlijk weer en rond 12 uur vertrokken we via een kleine trap naast een winkeltje in het kleine centrum van dit dorpje. De wandeling is zo’n 7 km in totaal en heeft ons ongeveer 3 uur gekost. Eenmaal boven kwamen we bij een religieuze site die redelijk verlaten leek, Tendong Gumpa.
Een fijne actieve middag nadat we al een paar dagen weinig beweging hebben gehad.
10 dagen rondreis Sikkim, India
Ik was echt wat beweging nodig 🙂
Een van de vele gebouwen op de berg: Tendong Gumpa
Toch ook even het centrum van de stad Namchi bekeken. Er is een mooi Central Park gemaakt, dit is geschonken aan de stad door Namchi Municipal Council in 2011 na de aardbeving. Veel winkels en wat fast-food shopjes. We hebben er een heerlijke vegi samosa gegeten en zijn weer verder gegaan.

Van Zuid Sikkim door naar Pelling, West Sikkim

Dag 7 gingen we door naar Pelling, West Sikkim.
Net buiten Namchi bezochten we nog het indrukwekkende tempelcomplex Serdup Choling (Dechhem chhyoling gumpa) waar ook een school was en nu een crematie plek werd gerealiseerd.
Buddha Park bij Ravangla
Ook bezochten we tijdens de rondreis door Sikkim het inmense Buddha Park van Ravangla in de middag. Heerlijke plek om te lopen en om de muziek op je in te laten werken die overal in het complex hoorbaar is.
Achterop dit terrein staat nog een geweldig klooster: Rabong Gompa. Deze wordt op het terrein niet zozeer aangeprezen met bordjes maar is wel een must om te bezoeken.
Rabong Gompa
Ook bezochten we de oude stad Rabdentse wat ook wel bekend staat als het Machu Picchu van India. De ruines laten de resten van het paleis zien wat ooit hier stond.  Het paleis bevind zich op een berg en door het bos loopt een mooi pad ernaartoe.
Rabdentse – Machu Picchu van India
Helaas is er ook een bird watching plek gemaakt dit erg teleurstellend is.
De vogels zitten namelijk in kooien.

Chenrezig Singkham Riwo Potala Sikkim / Skywalk

Dag 8 zijn we naar de Skywalk bij het Chenrezig beeld gegaan. Deze skywalk is nog splinter nieuw en ik kan er nog weinig over vinden anders dan krantenartikels dat het nov 2018 geopend is. Ik vond het leuk om erover heen te lopen en de mensen te zien die in het begin bang waren om op het glas te staan…  🙂
Chenrezig is de belichaming van de compassie/mededogen van alle Boedha’s. De plek is om die reden ook een pelgrimsoord voor Hindoes.
10 dagen rondreis in Sikkim, India
Op dit terrein staat ook de geweldige Sanga Choeling klooster met een mooi uitzicht over de omgeving aan de andere zijde. Vergeet deze op de terugweg niet mee te pakken!
In het Sanga Choeling klooster
De middag zijn we naar de een na hoogste brug gegaan, Singshore brug. De brug is meer dan 100 meter hoog en heeft een lengte van 240 meter en is daarmee de hoogste en langste brug in Sikkim.
De heerlijke Nepalese lunch bij de brug kan ik erg aanbevelen 🙂
10 dagen rondreis in Sikkim, India
Op de terugweg bezochten we nog een kaasboerderij waar ze echte Gouda en Edam kaas maken!

De geweldige oude stad Yuksom – West Sikkim

Dag 9 gaan we naar Yuksom. Onze laatste dag van deze geweldige tour alweer! Onderweg hiernaar toe bezochten we een biologische sinaasappelbomen tuin.
Toen we in Yuksom waren bleek dit zo’n leuk plaatsje dat we er spijt van hadden dat we niet hier maar in Pelling verbleven. Pelling is niet veel meer dan honderden hotels en Yuksom is echt een sfeervolle oude plaats met de meest leuke, lokale cafeetjes en de mooiste tempels!
We liepen naar Norbugang, naar Coronation Throne waar de eerste religieuze koning (Chogyal) van Sikkim werd gekroond. Dit is ook de plek waar vroeger de 3 lama’s het Bhoedisme verkondigden.
10 dagen rondreis in Sikkim, India
Toen we terug het dorp in liepen bezochten we het geweldige Kartok klooster.
Kartok Klooster – Yuksom
Na een korte lunch hebben we een mooie wandeling gemaakt naar het Dubdi klooster op een berg. Ongeveer 3 km lopen vanaf het centrum van Yuksom. Helaas was deze gesloten maar we liepen verder op aanraden van een Canadees. Na een korte maar sfeervolle tocht door het bos kwamen we bij een aantal door bomen overgroeide stupas.
10 dagen rondreis in Sikkim, India

10 dagen Reizen in Sikkim – India

Laatste dag rijden we naar Bagdogra in West Bengalen
Ik vloog vanaf Bagdogra weer naar Delhi om vanuit daar door te gaan naar Nederland. Een korte stop is de moeite waard bij de Coronation brug. Koop daar dan ook gelijk wat verse ananas met rode peper erover heen voor 20 INR.

Coronation Brigde

Opsomming van deze heerlijke rondreis door Sikkim:

1. Ik bezocht Noord, West en Zuid Sikkim.
  2. Ik verbleef in 4 verschillende plaatsen: Gangtok, Lachung, Namchi en Pelling.
  3. Vanuit daar bezocht ik 13 klooster die elk weer prachtig waren en geweldige uitzichten boden over de omgeving.
  4. Voor een gemiddelde maaltijd, lunch of diner, betaalde ik rond de 1 tot 3,50 euro.
  5. Ben ik weer vele malen positief verrast geweest 🙂

Tips voor deze rondreis door Sikkim:

• Voor het bezoeken van de staat Sikkim ben je een permit nodig. Deze moet je halen als je Sikkim binnen komt en kost niks anders dan een pasfoto en een kopie van je paspoort en een kopie van je visum voor India. Voor sommige delen mag je zelfs niet als enkele buitenlander naartoe. Dit was het geval voor Lachung.

• Wees je ervan bewust dat het koud kan worden in de bergen. Je zit tussen de 1500 a 3000 meter hoogte en de hotels en restaurants hebben geen verwarming zoals we dat hier kennen. Dus een goede jas, trui en thermo kleding is geen overbodige luxe.

• Je kunt in de grote steden die ik benoemd heb allemaal goed een ATM gebruiken. Ik had zo’n 100 euro gewisseld en heb daar in deze 10 dagen genoeg aan gehad. Pas de laatste dag toen ik wat souvenirs wilde kopen moest ik wat bij pinnen.

• De douche heeft niet onbeperkt warm water. Er zit een boiler die je 10 minuten voor die tijd aan zet en deze zorgt dat je warm water krijgt. Het mengen van warm en koud water is ook best lastig en dus is het al snel of heet of koud.
  • Het opvangen van warm water in de emmer die overal in de badkamer staat is dan ook aan te raden zodat je als je je haar nog vol shampoo hebt uit je emmer lekker warm water kan halen om je haar uit te spoelen. Het lukte me veelal om snel mijn haar te wassen en nog een keer met conditioner te spoelen. Daarna was het op 🙂

• India is een grotendeels vegetarisch land. Als je de menu’s bekijkt is het veelal vegetarisch of ook veganistisch wat er op de kaart staat. Alle producten die je koopt staat een groene stip op om aan te tonen dat het vegetarisch is. Als er een bruin/oranje stip op staat betekent dat dat er wel ei in verwerkt zit.

Vind jij deze rondreis door Sikkim ook gaaf?

Wil jij deze reis ook boeken? Neem even contact met mij op of met Yogesh van Sikkim Cab Rental Co. We helpen je graag verder om een geweldige rondreis door Sikkim te boeken!

• Uiteraard kun je het ook avontuurlijk zelf regelen. Zoek je favo hotels zelf uit in Sikkim. Lokale bussen lijken lastig te regelen dus misschien kun je dan wel het vervoer in Sikkim via Yogesh regelen.

Mijn reikwijdte is nog niet zo groot ..

om die reden zou ik het super vinden als je deze rondreis door Sikkim deelt op je sociale media.

sikkimg in 10 dagen

Zoek je meer over India?

Ik was ook 2 weken in Kerala, Zuid India

Of wat dacht je van 2 weken in Rajasthan?

Jodhpur: De Blauwe Stad

Rickshaw Rit door Chandni Chowk – Delhi

Thajiwas Gletsjer beklimmen – Kashmir

Of kan ik je inspireren om te gaan mediteren. Ik deed dat voor het eerst in Chennai, Tamil Nadu – India

10 dagen stilte.. – Vipassana – Om nooit te vergeten!

Ik hoop dat jij net zo van deze wereld geniet dan ik!