De Alpe Adria Trail – Etappe 13 – Wandelen in Karinthië, Oostenrijk

In augustus liep ik 8 dagen op de geweldige Alpe Adria Trail! Wandelen in Karinthië, in het mooie Oostenrijk. Het was voor mij de eerste keer dat ik in Oostenrijk was!! Ik begon op etappe 12 van Seeboden naar Milstätter Alpe en Etappe 13 bracht mij weer naar beneden. Weer naar het heerlijke meer Milstätter See en deze keer het plaatsje Döbriach.

Na een nacht in een gedeelde kamer in de Alexanderhütte nam ik samen met de Oostenrijkse alleen lopende dame met 15 kg op haar rug en het Duitse stel uit München het ontbijt. We liepen allemaal op de Alpe Adria Trail en ik zou hen nog een aantal keren tegen komen in de komende dagen. Het begon al echt als een kleine pelgrimstocht te voelen.

Wandelen in Karinthië

De Alpe Adria Trail – Etappe 13

Na het ontbijt had ik mijn rugtas ingepakt en zat ik buiten mijn voeten af te plakken. De laatste tijd plak ik mijn kleine teentjes preventief af en ook had ik gisteren onder mijn grote teen een stuk tape geplakt. Dit om wrijving te voorkomen tussen teen en het gewricht van die teen. Toen ik dit eraf wilde halen trok ik in een verstandsverbijstering echt zo hard dat het vel op de teen maar ook op de onderzijde van het gewricht naar de grote teen scheurde. En die avond had het echt erg gebloed. Om de twee wondjes te beschermen plakte ik het extra lang af. ( Dit tape is er 5 dagen op blijven zitten en verbazingwekkend heb ik er geen enkele last van ondervonden. )

We begonnen tegelijk te lopen maar al snel liet ik ze achter en liep ik alleen in de mooie Alpen van Oostenrijk. Het was nog lekker fris en de stijging kwam ook al in zicht. Ik had er zin in!

De Alpe Adria Trail - Etappe 13 - Wandelen in Karinthië, Oostenrijk

Al snel kwam Kamplnock in beeld. Ik zag alleen maar een grote, hoge berg met paden die van links naar rechts slingerden omhoog. Uiteindelijk kwam ik zwetend boven en hoorde ik van de wandelaar die er al was dat het 10 minuten eerder vrij zicht was geweest op een aantal mooie bergen in de omgeving. Ik stond nu op 2101 meter hoogte. Ik heb kort even staan kijken en ben door gelopen. Wind en zweet gaan niet zo goed samen… Om het niet al te koud te krijgen en het tempo er lekker in te houden ben ik doorgelopen.

Alpe Adria Trail wandelen in Karinthië

Ik kwam op een bergrug te lopen met aan beide zijden een mooi uitzicht. Het was nog vroeg en er liepen verder geen wandelaars. Ik hoorde wel een aantal keren de geluiden van de Berg Marmot. En op een gegeven moment zag ik ze ook. Degenen die ik zag maakten dat ze weg kwamen maar toen ik dichterbij kwam zag ik dat er nog eentje zat te kijken. Deze was best dik en vrij licht gekleurd, ik denk dus een oudere marmot… Maar deze was wel zo lui dat ik zelfs een klein filmpje heb kunnen maken. Doordat ik moest inzoomen is dit niet een mooi filmpje maar toch!!

Check voor mijn Instagram stories in de highlights voor dit filmpje 🙂

Vroege ochtend op de Alpe Adria Trail
– Wandelen in Karinthië –

Het was nog een beetje mistig zo vroeg in de ochtend. De zon kwam er zo nu en dan al lekker doorheen wat het zeer aangenaam maakte zo boven op de Alpen! Er was nog geen mens te bekennen ik liep heerlijk alleen op de Alpe Adria Trail deze ochtend volop te genieten van de weidse uitzichten die het pad me bood!

De Alpe Adria Trail - Etappe 13 - Wandelen in Karinthië, Oostenrijk

Het gebied waar ik liep was echt geweldig, her en der zag ik wat kleine bergmeertjes en soms was de reflectie van de omgeving erin geweldig!

En wat vind je van die geweldige banken waar je zo heerlijk op kan zitten. Even de benen hoog, schoenen uit en genieten van de omgeving!!

Wat een heerlijke bankjes!! Bij mijn nieuwe tiny house zie ik wel een plekje ergens in de tuin voor een soortgelijke stoel waar je heerlijk in kan liggen en relaxen…

Op een gegeven moment kwam ik aan bij de Garnet Poort. Deze ligt ook op een punt waar veel dagtochten langs komen. Het werd al drukker op het pad voor ik er was en toen ik bij de poort kwam zag ik tientallen mensen staan. Grotere groepen wandelaars bij elkaar.. Ik ben er even naartoe gelopen om het uitzicht te pakken want die poort staat er natuurlijk niet voor niks!

De Alpe Adria Trail - Etappe 13 - Wandelen in Karinthië, Oostenrijk

De Garnet Poort op de route. Hier waren veel dagjes mensen en werd het drukker op de route.

Garnet Poort
Highlight op Etappe 13 van de Alpe Adria Trail

De Alpe Adria Trail - Etappe 13 - Wandelen in Karinthië, Oostenrijk
Het uitzicht bij de Garnet Poort was wel echt super!! Het pad wat je ziet is ook het pad wat de Alpe Adria Trail volgde naar beneden.

Na deze poort was het een lange maar een hele mooie slingerende weg naar beneden. Bij het punt waar denk ik de meeste mensen op het pad waren gekomen kon ik heerlijk lunchen. Bij Lammersdorfer Hutte hadden ze een heerlijk terras met super uitzicht. En we kregen nog even een lekker cultureel muziekje te horen ondertussen. De sfeer was super!

De Alpe Adria Trail - Etappe 13 - Lammersdorfer Hutte
Goed gevulde soep, wederom met vlees. Ik heb deze reis best veel vlees gegeten. De opties zijn minder om vegetarisch te eten maar ze zijn er zeker wel. Ik wilde mijn lichaam goed voeden tijdens deze tocht en dus koos ik voor de goed gevulde soepen en maaltijden 🙂

De Alpe Adria Trail – Etappe 13

Kort hierna kwam ik uit bij het informatiepunt Magie des augenblicks. Er stonden wat bankjes en ik zag een opener voor die oude colaflesjes!! Die was bevestigd op het hek wat je moet beschermen tegen de koeien of paarden als je hier even wil zitten en wat wil eten.

Geweldig plaatje!!

De Alpe Adria Trail - Etappe 13 - Oostenrijk

Hierna ben ik ergens het pad kwijt geraakt.. Teveel met de paarden bezig geweest die ik op mijn pad tegenkwam of in gedachten heerlijk gewandeld... Maar toen ik weer keek waar ik was bleek ik een heel stuk al lager te zitten dan ik had gemoeten maar ik kon wel via een ander pad weer op de route terug komen.

Dat is dan wel weer zo handig aan de Alpe Adria Trail app dat je op de kaart kan zien waar je bent, welke wegen en paden er zijn en hoe je dus makkelijk weer terug op de route kan komen zonder dat je gewoon terug moet lopen.

Volop geniet van het wandelen in Oostenrijk!

Ik genoot ondertussen volop van de omgeving die mij heerlijke vergezichten gaf over het Milstätter See. Het was wel duidelijk dat ik dus nog een heel stuk moest afdalen want ik zou die avond weer aan het meer zitten. Ik keek uit naar het koelen van mijn voeten in het meer en eventueel nog een duik er bij achteraan!!

De Alpe Adria Trail - Etappe 13 - Oostenrijk

Wat dan wel inhield dat ik een stukje ingekort had waarschijnlijk… en dat vind ik dan wel weer jammer! In eerste instantie ben ik een stukje terug gegaan om een ander pad naar beneden te pakken wat eerder op de route weer uitkwam. Omdat ik iets te snel dit deed om snel weer op het pad te komen begon mijn knie te zeuren. Door het vele dalen bleef ik de rest van de dag toch last houden van mijn rechterknie. Zo erg dat ik zelfs de Nockmobil heb gebeld toen ik in Matzelsdorf aankwam…. maar toen die een lange wachtrij had ik de verbinding weer mee verbrak.

Heb je last of problemen onderweg?
Nockmobil kan uitkomst bieden op de Alpe Adria Trail!

De Alpe Adria Trail - Etappe 13 - Oostenrijk
Ook die donkere wolken die volop dreigden met een zware onweersbui hielpen mee aan de beslissing om die Nockmobil te bellen….

Eigenwijs als ik ben bleef ik wandelen in Karinthië op de Alpe Adria Trail. Uiteindelijk heb ik het volbracht.. maar ik moet toegeven dat toen ik aangekomen was in Döbriach ik niet naar het meer ben gelopen maar op mijn navigatie de kortste weg naar het hotel heb gelopen.

Lengte en duur van etappe 13 – Alpe Adria Trail

Deze etappe levert je 23 kilometer op. Volgens het boekje doe je er zo’n 7.30 uur over. Etappe 13 is bestempeld als medium en is dus goed te doen als je van afdalingen houdt. Dit is mijn mindere punt en dus was deze etappe voor mij juist zwaar. De stijging deze etappe is maar 584 meter en het afdalen mag je deze dag oefenen met 1.796 meter.

Overnachten in Döbriach

Hotel Post was voor vannacht mijn plek en gelukkig had ik een kamer alleen en kon ik lekker douchen en mijn been hoog leggen. Ook tijdens het avondeten legde ik mijn been op een stoel en nam ik zoveel mogelijk rust zodat ik de volgende dag weer fris en fruitig met een pijnloze knie zou kunnen beginnen.

Wandelen in Karinthië – Oostenrijk

De Alpe Adria Trail - Etappe 13 - Oostenrijk

Ergens had ik dat niet verwacht, dat pijnloos beginnen de volgende dag. Ik voelde nl dezelfde pijn die ik had gevoeld nadat ik de 3e en 4e dag had volbracht op de Nijmeegse Vierdaagse een paar jaar terug. Ik heb toen echt heel lang pijn gehad! Gelukkig heb ik de volgende dagen wandelend in Karinthië geen last van mijn knie gehad!

Lees ook hoe ik verder liep op etappe 14 van de Alpe Adria Trail!!

Bewaar deze tip voor jezelf
of deel op je sociale media kanalen.

Zou jij ook willen Wandelen in Karinthië, Oostenrijk?
Ik snap dat helemaal! Het gaat dan ook nog niet van mijn verlanglijstje af!

Kijk eens op deze site om alles over de Alpe Adria Trail te lezen en je mogelijkheden te onderzoeken!

Zoek je meer wandelinspiratie?

Nederlands Kustpad Deel 2 – LAW5

Paklijst Dagwandeling binnen Nederland

Wandelen in Twente – Stuwwalroute – 55km

Ga Mindful Wandelen – Tips voor Meditatief Wandelen

Wandelen op de Sallandse Zandloper – 45 km

Ga je alleen als vrouw wandelen en vraag je jezelf af of dat veilig is?
Lees mijn ervaringen en tips eens!!

11 Tips voor Vrouwen – Veilig Wandelen als Vrouw Alleen – Veilig & Zinvol Reizen

Ik hoop dat jij net ze geniet van deze mooie wereld dan ik!