Bergwandelen in Salland – Lemelerberg en Archemerberg beklimmen – 14.2 km

Genoeg binnen gezeten in deze tijd, korte wandelingetjes gemaakt in de omgeving maar vandaag vond ik het tijd om een keer weer een langere wandeling te maken. Toen ik zocht op internet kwam ik al snel op de website routeyou.com terecht en vond ik een uitdaging 🙂 Bergwandelen in Salland, deze start in Lemele, dat is dicht bij waar ik woon, en deze neemt twee ‘bergen’ mee in de wandeling. Namelijk de Lemelerberg en de Archemerberg.

De uitdaging: bergwandelen in Salland ging ik graag aan!
Even de benen strekken, even wat langer buiten zijn en even een frisse neus halen!!

Je kunt van deze website een app downloaden en dat heb ik natuurlijk gedaan. Ik kon zo de wandeling aan klikken en als je dan op het plaatje met de wereldkaart klikt dan opent hij een navigatiesysteem in de app waar de wandeling al uitgestippeld staat. Volg het lijntje op de kaart en het kan niet misgaan.

Lemelerberg en Archemerberg beklimmen – 14.2 km

Bergwandeling in Salland - Lemelerberg

Dat klinkt makkelijk en dat is het ook! Ik vond de route erg makkelijk te volgen en de GPS deed zijn werk goed. Wat alleen wel super irritant was in  mijn geval… Als ik een foto wilde maken of toch even wat anders bekeek op mijn telefoon werd de app afgesloten en kon ik die weer opnieuw opstarten. Dus weer Lemele invoeren, de route bergwandelen in Salland zoeken en het wereldbolletje aanklikken. Zeggen dat de wandeling kon starten en kijken waar ik gebleven was. Heel irritant!! Misschien lag het aan mijn telefoon maar ik ga niet weer een wandeling lopen met deze app.

De route bergwandelen in Salland begint in Lemele bij de parkeerplaats van De Lemelerberg aan de Kerkweg 32 te Lemele. Ik benadruk dit even omdat het adres wat op de website staat (F.B. Jacobsweg, Ommen) in mijn google maps onvindbaar bleek te zijn. Aan de Kerkweg 32 in Lemele zit het restaurant De Lemelerberg en dus een perfect begin en eindpunt om even een bakje koffie te doen en evt een toiletbezoek.

Bergwandelen In Salland

Als je de natuur inloopt pak je het pad wat links afgaat en dus niet gelijk op het einddoel af gaat, de Leeuw! Na een klein stukje kwam ik een enorme boom tegen aan mijn rechterhand waar ik een aantal jaren geleden een yoga pose op deed 🙂 Net hierna pak je linksaf het pad naar beneden.

Yoga pose op de grote boom - Lemele
8 april 2017 (zelfde boom als foto 1)

Het pad loopt naar beneden en op de app zie ik al dat ik halverwege rechtsaf een bospad in moet slaan. Na een paar honderd meter klein stukje linksaf om gelijk weer rechts te gaan en kort daarna weer rechts om een stukje omhoog te klimmen. Als ik dan bij een bankje kom moet ik het pad nemen wat iets naar links afbuigt.

Bergwandeling in Salland - Lemelerberg

Kort hierna kom ik bij een laag houten hek aan, hier ga je weer helemaal naar beneden om daarna aan de andere kant weer omhoog te klimmen. Ik snap nu waarom het bergwandelen in Salland wordt genoemd.  De meeste hoogtemeters die je kan maken hier hebben we binnen 5 km al gemaakt. Ik heb het al lekker warm gekregen en voordat ik het bos verlaat heb ik mijn jas uitgedaan en hangt deze aan mijn rugtasje.

Aan de bosrand sla ik linksaf om naar de dikke steen te gaan.  In dit hele gebied vind je sporen die zijn herkomst vinden in de ijstijd. Ik vind dat altijd apart om te bedenken… de heuvels en kuilen die het landschap heeft zijn ontstaan door de ijslaag die over het landschap lag. Daar kun je je haast geen voorstelling van maken. In dat ijs zaten grote keien en ook die vind je hier nog overal terug.

De dikke steen is een erg grote zwerfkei die hier nog altijd ligt.

Bergwandeling in Salland - De Dikke Steen
Bergwandelen in Salland – De Dikke Steen – Lemelerberg

Wel erg fotogeniek, toch?

Hierna loop je naar beneden en kom je in wit mul zand te lopen tussen verschillende struiken. Ik vind het een fijn pad en hoor allerlei vogels hun liedjes zingen. Heerlijk zo op een lentedag waar het zonnetje zo elke keer even door de wolken komt kijken.

Bergwandeling in Salland - Archemerberg

Wist je in dat Nederland ook een echte mountain trail heeft sinds 2020? Lees meer over de 101 km lange Dutch Mountain Trail als jij die ook zou willen wandelen. Op mijn lijstje staat hij nog 🙂

Bergwandelen in Salland

Lemelerberg en Archemerberg beklimmen

Kort verlaten we het gebied van landschap Overijssel om aan de overkant in het heidegebied een stukje te lopen. ( schuin de parkeerplaats oversteken om het pad naar rechts te kiezen) Even later gaan we weer rechtsaf om terug te gaan naar het gebied waar we uitkwamen. Langzaam klimmen we weer omhoog.

Bergwandeling in Salland - Archemerberg

We klimmen nu de Archemerberg op, berg nummer 2 op de route bergwandelen in Salland.

De Archemerberg is bijna 80 meter en dus geeft dat een mooi uitzicht over de omgeving als je boven bent. Er staan geen bankjes maar op de omheining van dit hoogste punt zit ik even en eet ik mijn druifjes en appel. Het waait gelukkig niet zo en de zon komt er nog lekker even bij.

En ja…ik word grijs… haha!

Heerlijke dag heb ik uitgekozen om deze wandeling te doen!

Bergwandeling in Salland - Archemerberg

Ik loop aan de andere zijde de Archemerberg weer af en sla al vlot rechtsaf om daarna linksaf een stuk naar beneden te lopen. aan het eind van dit pad vervolg ik naar links om helemaal beneden uit te komen bij een natuurcamping De Lemeler Esch. Hier kun je natuurlijk een pauze nemen want er zit een Boscafe bij 🙂 Ik zag al voordat ik bij de camping was dat hier allerlei informatieborden waren om de kinderen te leren over de natuur. Erg leuk!

Informatie tijdens het bergwandelen in Salland

Ik ben natuurlijk doorgelopen.. In deze tijd, met de corona-crisis, is het boscafé natuurlijk gesloten. Ik had daarentegen ook net een pauze op de Archemerberg gehad. Ik sloeg rechtsaf en loop aan de rand van het bos het pad. Het kruist een aantal keren het mountainbike pad en het ruiterpad maar ik kom uiteindelijk uit bij een weg wat het bos verlaat.

Ik moet hier het bos ook uit en loop een stuk tussen de weilanden in de richting van het dorp Lemele. Als ik na een tijdje weer bij de verharde weg kom herken ik de weg die de Lemelerberg opgaat en uitkomt bij de parkeerplaats bij het restaurant waar mijn auto staat.

Bergwandeling in Salland - Lemele

De route bergwandelen in Salland laat mij weer iets omhoog lopen maar daarna aan de overkant van de verharde weg het bos opnieuw inslaan. Er zit nog een lus van 5 km aan de route. Vind jij het dus genoeg na zo’n 9 a 10 km dan kun je hier altijd langs de weg naar boven lopen om jou route af te sluiten.

Maar ik ging nog even door. Ik was net lekker op pad…

Een tijdje liep ik in de rand van het bos en ging met een omtrekkende beweging langzaam de Lemelerberg op.  Het gebied hier is ook wel weer echt anders dan de andere kant van de berg. Ik kom in een gebied te lopen met geel zand en veel jeneverbessen. Het is een vlakte en ik waan me toch in een heel ander gebied als net hiervoor. Het golvende landschap is echt mooi!

Ineens valt mijn oog op een mooi glanzende druppel hars…

Bergwandeling in Salland - Lemele

Op een gegeven moment, telkens rechts aanhoudend, kom ik aan de achterzijde van deze berg te lopen. Ik vind het pad echt super. Het pad is smal en de bosschages en bomen zijn hoog en maken het daardoor een intiem pad. Na elke bocht is het een verrassing wat mijn uitzicht wordt. Wel een erg leuk stukje van deze extra kilometers!

Bergwandelen in Salland – Lemelerberg en Archemerberg beklimmen – 14.2 km

Ik kan je om het golvende landschap van net hiervoor en dit mooie smalle pad wel aanbevelen om ook die extra kilometers van de bergwandeling in Salland te doen!

Tip: Als je deze lus erbij loopt kom je ook bij een trektelpost..
Er komen hier veel vogels langs op hun trektocht!

Bergwandeling in Salland - Lemele

Het duurt hierna niet lang voor ik weer in het bos kom te wandelen en het pad herken waar ik hiervoor ook liep. Ik steek de verharde weg (Kerkweg Lemele) over om het pad wat schuin het bos omhoog inloopt te pakken. Na een paar honderd meter sla ik linksaf en in de verte zie ik het laatste hoogtepunt, letterlijk en figuurlijk, van deze bergwandeling in Salland. Een korte klim brengt mij weer naar nieuw hoogtepunt…

De Leeuw van de lemelerberg!

En dus ook het eindpunt van deze bergwandeling in Salland voor mij.

Bekijk meer wandelingen in de omgeving van Hellendoorn.

Tijdsduur & Afstand – Bergwandeling in Salland

De wandeling is 14.2 kilomter en ik begon er om 11 uur mee op de parkeerplaats bij restaurant De Lemelerberg aan de Kerkweg 32 te Lemele.

Ik was om 14.05 uur bij mijn auto terug dus heb ik er net iets over de 3 uur over gedaan. Ik heb een korte pauze gehouden op de Archemerberg. Verder heb ik twee keer mijn schoen even geleegd van het gele zand wat erin terecht was gekomen.

Nadeel van lage schoenen 🙂 (maar ze lopen super!)

Ik vond het een heerlijke wandeling maar zoals ik eerder zei, die app gaat weer van de telefoon af en ik loop weer routes uit mijn boekjes of print een beschrijving uit.. Dat de app telkens uit ging als ik hem op de achtergrond zette is erg storend. Voor mij een reden om deze niet weer te gebruiken. Als jullie een tip hebben om dit te voorkomen dan hoor ik het graag! Ze hebben veel leuke wandelingen, fietsroutes, mountainbikepaden en motorroutes op de site.

Ben je geinspireerd door deze blog?
Deel hem dan ook voor anderen!!

Wil je meer wandel inspiratie zien?

Hike het Hanzestedenpad – SP11 – Wandelen langs de IJssel

Wandelen tussen Kazematten en Geschut – Olst

Wandeling Umfassungsweg – Kasteel Twickel, Delden

Schokland – Een voormalig eiland in de Zuiderzee

Landgoederenroute Dalfsen – Vechtdal Overijssel

Of ga iets verder en iets langer wandelen:

Lee Trail in 3 dagen – Wandelvakantie Luxemburg

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik!