Bezoek aan de Vleermuisgrot in Bukit Lawang

Toen ik op Sumatra was ging ik natuurlijk naar de Orang Oetan in het regenwoud van Bukit Lawang. Dat mag je echt niet missen als je dit eiland van Indonesië bezoekt!En als je daar bent ga je natuurlijk ook een bezoek brengen aan de vleermuisgrot in Bukit Lawang.

Toen ik aankwam werd ik opgepikt door iemand van het guesthouse. Altijd fijn! Ik had op Samosir iemand gesproken die voor me belde en alles was al snel geregeld. Het zou net nieuw zijn en super goedkoop! Ik werd opgehaald door Mudhi en het guesthouse heet Ida Guesthouse. Ida is zijn vrouw 🙂

Ik vond het heerlijk en toen ik de kamer zag besloot ik dat hier zeker een aantal dagen zou blijven. Het zag er netjes uit en de prijs was goed! Het was boven het restaurant van het stel gemaakt, het waren 3 nette, grote kamers. Het toilet was westers maar kon alleen niet doorspoelen… Ah ja, daar vind je ook wel weer wat op. Het had een koude douche maar als het buiten warm is, is dat niet zo erg!

Bezoek aan de Vleermuisgrot in Bukit Lawang
Is dit niet super bij Ida Guesthouse?

Bezoek de Vleermuisgrot in Bukit Lawang

Sumatra – Indonesië

Ik kon net niet meer de trip de jungle in regelen voor de volgende dag maar een dag later hadden ze een groep van tenminste 3 waarbij ik kon aansluiten. Helemaal super dus en een dagje in Bukit Lawang is ook niet verkeerd. Ik ben met de Ida naar de markt geweest om de dagelijkse boodschappen te doen en in de middag kwamen ze met het plan dat ik naar de vleermuisgrot kon gaan.

Ik werd door Putra opgehaald die me meenam op de wandeling van ruim een half uur naar de vleermuisgrot in Bukit Lawang. Het is een deel van het ecotrail wat aan de andere kant van de rivier loopt. Als ik dat eerder had geweten was ik daar eerder die dag ook gaan lopen… Maar voor nu had ik een relaxte dag, ook best fijn een keer 🙂

We kwamen langs wat mooie tuinen, langs een kinderopvang en een school en we kwamen langs een boom waar een slang vaak lag. Helaas was deze er niet.

Putra vertelde over de ramp van 2003

Toen we langs de kinderopvang waren vertelde Putra over de overstroming van 2 november 2003. Het was zondagnacht rond 22 uur. De meeste mensen lagen dus te slapen in hun huizen toenhet hele dorp door het water overstroomd werd. Hij vertelde over een meer wat hoger in de bergen lag en dat een wand van dat meer ingestort was. Een deel van het meer is via de naast het dorp gelegen rivier naar beneden gekomen.

Het was zoveel water dat het veel bomen en rotsen meenam naar beneden. Uiteindelijk is het water zo hoog geweest dat alles onder water heeft gestaan en door de kracht van het water is er ongelooflijk veel vernield. Er waren nog steeds mensen vermist.. Meegesleurd in het water en nooit weer gevonden.

Putra vertelde dat de regering lange tijd niets deed om te helpen aan de wederopbouw. Pas 3 jaar later werd er geïnvesteerd… en nu (dit was in 2014) was er nog steeds veel niet zoals het zou moeten zijn.

Bezoek aan de Vleermuisgrot in Bukit Lawang

Knowledge gives you freedom (kindertehuis)

Toen we langs het kindertehuis waren kwamen we in de palm plantages terecht. Ik noemde het al eerder, toen we naar Bukit Lawang reden kwamen we uren lang alleen door palm plantages… Alle jungle was weg gekapt.. Alles voor de palmolie en rubber.

Hier ook.. Bukit Lawang zit aan de rand van de jungle en de plantages..

Putra, mijn gids

Vleermuisgrot in Bukit Lawang – Sumatra, Indonesië

De vruchten van de palm

Bezoek aan de Vleermuisgrot in Bukit Lawang

Na een half uur kwamen we bij de grot aan. Een man zat bij de uitgang en we betaalden R 10.000. We hebben even een praatje gemaakt, even rust en toen naar binnen. Het begon een beetje te regenen dus de timing was perfect!

Eerst moesten we nog even een stukje de jungle in en toen waken we bij de grot. We konden naar binnen klimmen en ik merkte gelijk dat het er een stukje koeler was. Ook erg donker natuurlijk. Ik had een zaklamp van Mudhi meegekregen en die gebuikte ik. We liepen verder de grot in en moesten soms wat klimmen en dalen om verder te komen. Het was een beetje nat en dus glad, goed opletten dus!

Ik hou van dit soort plekjes en uit dagende wandelingen!

Bezoek aan de Vleermuisgrot in Bukit Lawang

Opening tussen twee grotten in

Vleermuisgrot in Bukit Lawang

In de eerste grot hingen een paar kleine vleermuizen. We gingen verder en kwamen kort buiten en konden zo de tweede grot in gaan. In die grot hingen echt super veel vleermuizen. Je hoorde dat ze met elkaar aan het communiceren waren. Elke keer als we naar hen schenen met onze lampen dan hoorde je dat ze piepten naar elkaar… Misschien uit irritatie ook naar ons 🙂 Soms begonnen er een paar te vliegen maar de meesten hingen gewoon doodstil aan het plafond van de grot.

Een bezoek aan de Vleermuisgrot in Bukit Lawang

Vleermuizen in de grot

Bukit Lawang

Toen we de derde grot ingingen zagen we niet alleen vleermuizen hangen maar ook veel zwaluwen vliegen. Ze hadden nestjes en vlogen vrolijk in en uit. Putra begon mij te wijzen op grote spinnen die ook in de grot zaten. Hij ging er vanuit dat ik ze eng zou vinden maar toen ik het juist leuk vond en ze graag op de foto wilde zetten zijn we verder gaan zoeken. We zagen veel sprinkhanen en een paar kikkers. Dat had ik zo in een grot ook niet gelijk verwacht 🙂

Het was echt een leuke in interessante tocht zo in de grot. Putra vond het ook leuk om ze voor me op te zoeken en ik zocht natuurlijk mee!

Bezoek aan de Vleermuisgrot in Bukit Lawang

Zie je de kikker in de gat zitten?

Dit waren bijen vertelde Putra.. Met een flinke spin ertussen 🙂

Bij de uitgang van de grot

Het was tijd om terug te gaan. Onderweg zag ik geweldige bloemen en vele vlinders.  Altijd lastig om deze op de foto te krijgen natuurlijk maar ik had een lucky shot 🙂 Ook zagen we toch nog de slang, hij was uit zijn holletje geslopen en mooi op een tak gaan liggen

Toen de lucht donker kleurde zijn we wat sneller gaan lopen in de hoop dat we voor dat het losbarstte binnen zouden zijn.

Slang in boom bij Bukit Lawang

Dit is toch een geweldige foto? Wat een kleuren!!

We hebben het net niet gehaald om droog Ida Guesthouse te halen..

Brug in Bukit Lawang

Ik vond het heerlijk om zo even in de omgeving te wandelen en de grot te bezoeken.

Duur van de trip is zo’n 3 uur en ik ging pas aan het eind van de middag. Dus op de dag van je aankomst zou je deze trip nog snel even kunnen doen 🙂

Sharing is Caring

Bukit Lawang en de omgeving

Ik was op Samosir eiland, bij het meer van Toba toen ik hier naartoe ging. Het was een tocht van zo’n 7 uur rijden. Halverwege, bij Berastagi, stapten wat passagiers af die de volgende ochtend de vulkaan zouden gaan beklimmen. Ik werd er een beetje jaloers van 🙂 (Voor een volgende trip) Er zijn namelijk twee actieve vulkanen hier in de omgeving: Sibayak en Sinabung

We reden naar Bukit Lawang en op een gegeven moment zag ik de omgeving veranderen van mooi Indonesiscgh landschap met zo nu en dan een dorp naar alleen maar palmolie plantages. We reden tenminste de laatste 1.5 uur alleen maar door die plantages. Al het andere groen was weg!! Geen jungle meer maar plantages. Ik zag de naam LONDON SUMATRA INDONESIA op een fabriek… Voor de werknemers hier een goed/beter leven…maar het wildlife is gewoon totaal weggevaagd.

We zagen de trucks af en aan rijden met de vruchten van de palmen. De chauffeur vertelde wel dat veel lokale mensen een goed inkomen hebben nu. Maar nu ze zich realiseren wat er voor schade aan de omgeving is aangericht vinden ze het erg jammer. De regering is nu bezig om de jungle voor een deel te beschermen, zo is het GUNUNG LEUSER NP opgericht. Dit is ook het park waar ik mijn tweedaagse naar de Orang Oetan heb gedaan en waar ik naar onderweg was.

De jungle is nog maar een fractie van wat het ooit geweest is…

Vrachtverkeer van de palmolie plantages

Als je wil lezen over mijn tocht de jungle in check dan even de blog: De Orang Oetan bewonderen

Wil je meer lezen?

Hiken in het Nationaal Park Pulau Penang – Maleisië

Kookles bij Juwita’s Cafe – Samosir Eiland

De Borobudur op Java – Indonesië

3 Dagen in de Jungle van Kota Kinabatangan – Borneo

Trekking naar de top van Mt Pulag – De Filipijnen

Duiken bij Sipadan #1 volgens CNN travel

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan dat ik dat doe!!

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *