Etappe 15 – Alpenwandeling Alpe Adria Trail, Oostenrijk

Nadat ik etappe 12, 13 en 14 van de Alpe Adria Trail al volbracht had kreeg ik toch echt wel het gevoel dat ik dit kon!! Dit was de eerste keer dat ik alleen in de bergen, de echte bergen liep. Ik was uiteraard al eens in Nepal geweest en had daar ook niet veel moeite gehad maar dan was ik ook niet hoger dan Poon Hill geweest…

Nu liep ik weer eens met mijn eigen bagage en ook nog eens in mijn eentje, net als op de camino!

Ik vind dat heerlijk! Ik kan mij goed vermaken met mijn eigen gedachten, alle plannen die ik nog heb en alles wat ik nog eens wil overdenken en tussendoor probeer ik mijn gedachten leeg te maken en alleen van het zijn in de Alpen te genieten! Zoo fijn!!

Wil je mijn hele trip van 8 dagen zien? Die deelde ik in deze 8 dgn op de Alpe Adria Trail blog

Alpenwandeling Alpe Adria Trail, Oostenrijk

Ik had de ochtend van Alpenwandeling etappe 15 een lekker ontbijtje in Erlacherhaus waar ik de mooiste kamer had gekregen die dag ervoor. Ik genoot nog een keer van het mooiste uitzicht over het dal en nam ook hier weer afscheid van de plek en mensen.

De Alpenwandeling Alpe Adria Trail leidt je door de Alpen uiteraard en daarbij had ik de eerste dag 1600 meter gestegen en de tweede dag een daling meegemaakt en nu was ik boven in de bergen blijven slapen en ging ik dus op hoogte al op pad. Ik liep eerst over een weg, toen een pad en ook al snel door een bergweide waar ik de koeien weer om mij heen zag en hoorde.

Etappe 15 levert je 14.4 km op en 6.45 uur wandelen door de Oostenrijkse Alpen!

Etappe 15 - Alpenwandeling Alpe Adria Trail, Oostenrijk
Zie die wolken in de verte hangen boven het dal!!

Volop genieten van de Alpenwandeling op dag 4!!

Rood/witte markering op de trail in Oostenrijk

Etappe 15 - Alpenwandeling Alpe Adria Trail, Oostenrijk

Om de zoveel tijd zag ik een rood witte markering op een steen en deze leidde me steeds iets verder omhoog toen ik aan het eind een soort bos inliep wat me ook gelijk daarna de hoogte in hielp. Het duurde niet lang of het bos was omgeruild tot een open vlakte waarbij ik weer zicht over de weide kreeg die ik daarvoor gelopen had. Hierboven gekomen kwam ik uit bij een bergweide. Ik zag een bordje Nassbodensee staan maar schatte dit verkeerd in en dus volgde ik het pad waar ik van verwachtte dat deze mij ook zicht op het meer zou geven.

Helaas kreeg ik geen vol zicht meer op dit bergmeer..

In de verte zie je het gele bordje nog staan met daarachter de Nassbodensee… Ik had echt even de andere kant op moeten lopen..

Onderhand liep ik nog op rotsblokken en was het pad ver te zoeken. Ik zag op verschillende rotsblokken de rood witte markering die ik moest volgen. Ik liep in een gebied waar ik nog niemand tegen was gekomen en toen ik een pauze nam zag ik op de bergtoppen om mij heen mensen staan. Eerlijk gezegd hoorde ik ze voordat ik ze zag. Het geluid van gelach en het praten van een groep mensen trok mijn aandacht en in de verte zag ik ze staan. Apart is dat dan!

Alpenwandeling Alpe Adria Trail

Ik vond dit stuk van de wandeling echt geweldig. En achteraf gezien deze etappe van de Alpe Adria Trail ook echt de gaafste!! De meest uitdagende wandeling met de meest geweldige uitzichten!

Deze wandeling was echt een uitdaging en dus moest ik echt wel opletten waar ik liep. Ik wilde op een gegeven moment een foto maken van een bloem langs het pad. Ik boog voorover en mijn fles water viel….gelukkig niet zover naar beneden dus ik kon hem weer pakken. Ik bukte nog een keer iets meer rechterop en wilde de foto alsnog maken. Toen gleed mijn wandelstok een heel stuk naar beneden.

Echt!!
Ik was niet aan het opletten en er met mijn gedachten goed bij.

Ik deed mijn backpack af en liet mij voorzichtig langs het pad naar beneden afzakken zodat ik bij mijn stok kon komen. Al klimmend en klauterend kwam ik weer op het pad en keek om mij heen. Ik besefte dat ik beter op moest letten. Als dit niet mijn fles of stok was geweest maar ik zelf dan zou er niemand zijn om mij te helpen.  Ik had die hele dag nog niemand gezien en ik wist dus ook niet of hulp zou krijgen. Ik wist dat het Duitse stel eerder dan mij weg gegaan was. Zij waren hier dus al langs. De Oostenrijkse had ik al een dag niet gezien..

Veilig Wandelen in deze Alpen

Etappe 15 - Alpenwandeling Alpe Adria Trail, Oostenrijk

Met hernieuwde aandacht liep ik verder over deze geweldige Alpenwandeling!!

Niet veel later begon de klim. Iets later liep ik over een vlakte langs een flinke afgrond. Ik liep nu aan de overkant van waar ik net had gezeten en daar waar ik de mensen had gehoord. Toen ik boven kwam, bij het kruis natuurlijk, zag ik de Oostenrijkse net haar jas uit doen. Zij had net buiten het zicht voor mij gelopen!

Predigerstuhl op 2197 meter hoogte

Alpenwandeling Alpe Adria Trail, Oostenrijk

We hebben even van elkaar mooie foto’s gemaakt op dit geweldige uitzichtpunt, even wat gegeten en weer door want zo boven op de berg waait het dan best frisjes!! Ik hoorde van haar dat ze in Döbriach nieuwe schoenen had moeten kopen omdat ze met de afdaling van etappe 13 haar schoenen kapot had gelopen. Ze zaten als gegoten en was er super blij mee!!

Etappe 15 - Alpenwandeling Alpe Adria Trail, Oostenrijk
Daar loopt de Oostenrijkse, voor mij uit het Alpen landschap in

Omdat ik me voorgenomen had om rustig aan te doen, vooral met een afdaling liepen we maar kort samen en verdween ze langzaam uit mijn zicht. Toch haalde ik haar later weer in en toen zij daar een extra lus inzette om naar de top Pfannnock te gaan besloot ik deze over te slaan. Even later haalde zij mij toch weer in. Zo blijf je elkaar elke keer tegenkomen, gezellig!

Ik wilde mijn knie niet extra belasten door de Pfannnock op te gaan… Erg jammer wel!!

Pfannsee

Het gebied waar ik nu doorheen liep was erg mooi, de Nockberge Biosphere Park. Ook goed toegankelijk voor de toeristen en dagjesmensen want het was er druk. De uitzichten waren er super en ik kan me voorstellen dat er veel gewandeld wordt. Er liepen verschillende paden door elkaar en mooie uitrust punten.. Dat is dan wel weer fijn en daar maakte ik natuurlijk wel gebruik van.

Deze dag geen lunch bij een fijne berghut maar een reep uit mijn rugtas, ook had ik nog een broodje met kaas en komkommer in de tas uit Döbriach ( wie wat bewaard heeft wat hè?)

Nockberge Biosphere Park – Oostenrijk

Het laatste stuk van de alpenwandeling etappe 15 naar Falkerthaus was langer dan verwacht. Op een gegeven moment staat hij aangegeven en kreeg ik het gevoel dat ik er bijna was. Toen moest ik toch nog zeker wel een uur lopen. het begon te regenen en daardoor werd het kouder. Ik liep over glibberige bospaden en over vlaktes met weinig aanwijzingen naar beneden. Toen kwam ik langs een rivier en uiteindelijk door een weiland waar ineens een berghut stond met het bord Falkerthaus!!

De Oostenrijkse zat al op het terras te genieten van een welverdiend drankje. Ik besloot om eerst in te checken en een hete douche te nemen. We hadden beide een grote kamer met vele bedden. Wij waren de enige gasten die avond. De badkamer bood me een heerlijk hete douche! Toen ik even later beneden kwam koos ik voor een cappuccino en een stuk taart. Ik was weer helemaal opgeladen hierna!!

En soort cheesecake was het en ze hadden hem iets opgewarmd.

Hij was heerlijk!!

Etappe 15 - Alpenwandeling Alpe Adria Trail, Oostenrijk

Mijn beloning na deze super alpenwandeling van vandaag!!

Ik kon nog droog buiten zitten, de temperatuur was goed en het regende een klein beetje. Deze hele week was de voorspelling voor regen geweest en tot nu toe had ik telkens wat regen aan het eind van de dag gehad, als ik al over was. Super dus!

Lengte en duur etappe 15 Alpe Adria Trail

Deze etappe levert je 14.2 kilometer op en is als moeilijk ingeschaald. Je stijgt vandaag 1.028 meter en daalt 1.113 meter. Deze etappe kun je in 6.45 uur doen. Er zijn een aantal mooie stops onderweg maar geen hut of restaurant om te eten dus die tijd ga je wel halen 🙂

Verblijf op etappe 15

Slapen en eten in het Falkerthaus onderweg

Slapen bij Falkerthaus

De specialiteit van het Falkerthaus was forel dus die heb ik genomen… Heerlijk met nog een groene salade on the side. Goed eten om de volgende dag weer de 19 km aan te kunnen. Het boekje gaf aan dat ik morgen over etappe 16 8 uur zou doen dus op tijd slapen en op tijd weer op pad!

Vis bij Falkerthaus - Alpe Adria Trail

Ik had een vijfdaagse wandeling online geboekt en dus zou morgen mijn laatste wandeldag zijn. Ik had al gekeken en kon tenminste 1 dag bij boeken. Dus 5 dagen wandelen werden al tenminste 6 dagen… Ik vond het heerlijk en wilde nog geen afscheid nemen van dit pad.

Wil jij ook wandelen in de Alpen?
Hoeveel dagen zou jij dan willen doen?

Alpe Adria Trail Etappe 15

Vond jij deze wandeling ook gaaf?
Bewaar hem dan of deel hem voor anderen!!

Wil je meer inspiratie om te gaan wandelen?

Nederlands Kustpad Deel 2

Pelgrimeren in Noorwegen – St Olavspad

Eerste 200 km van mijn pelgrimstocht in Spanje

Tips voor Veilig Wandelen

Wat doet Hoogteziekte met je Lichaam

Of ga naar Nepal!!

Poon Hill Trek – Nepal ( 8 dgn / 7 nacht )

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik!

Een reactie

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *