Hoogtepunten Cuba – Reisroute voor 3 weken West-Cuba

Hoogtepunten West-Cuba? Wat kun je allemaal doen in 3 weken Cuba? Ik zal je vertellen…heel veel! 3 weken heb ik er rondgereisd en ging langs vele hoogtepunten van West-Cuba. Geweldige avonturen heb ik er meegemaakt zoals paardrijden, fietsen en wandelen. Natuurlijk zag ik ook veel cultuur, ik rolde natuurlijk ook een sigaar want daar kun je in Cuba niet omheen. In het westelijke en centrale deel van Cuba reisde ik met het openbare vervoer en via de lokale casas boekte ik mijn reisroute.

Lees even verder als jij plannen hebt om West-Cuba te gaan bezoeken!

Cuba is een geweldig vakantieland. Je kunt er genieten op 1 van de vele mooie stranden maar duik ook zeker de indrukwekkende historie in van dit land. Je vliegt vanaf Amsterdam in zo’n 9 a 10 uur naar Cuba wat zo’n 8000 km van Nederland verwijderd ligt. Iedereen kent natuurlijk de naam Che Guevara en de nog niet zo lang geleden overleden Fidel Castro… Duik eens in die historie en laat je meeslepen door de heerlijke Cubaanse muziek die door de straten klinkt.

Hoogtepunten Cuba - Reisroute voor 3 weken Cuba

Stop 1 – Havana stad

Ik begon en eindigde mijn reis in de geweldige stad Havana. In totaal was ik hier bijna een week, dit kan natuurlijk korter maar ik deed alles op mijn gemak en vond het heerlijk om op elke plek tenminste 3 dagen te zijn.  Er is genoeg te zien in de stad Havana, ook wel Habana voor de locals, genaamd. Probeer de verschillende wijken te bezoeken zodat je een goed beeld krijgt van de achtergrond.

Havana Vieja

Je hebt het oude deel van Havana, Habana Vieja, wat je zeker moet bezoeken en een dagje moet ronddwalen. Je krijgt er een goed idee van hoe het was in Cuba…en op veel plekken nog steeds is.

Cuba, Havana Vieja

Ja…en soms moet je toch echt een selfie nemen toch!! 🙂

Als je plannen maakt om naar Cuba te gaan check dan even of het veilig is

Havana Vedado

En je moet ook even naar het nieuwe gedeelte van de stad: Vedado. Hier vind je veel grote hotels, de universiteit en de buurten met dure en moderne huizen.

Wil je meer zien van Havana? Klik dan even op Fotoblog Havana

Cementerio de Cristóbal Colón

De oudste begraafplaats in Havana genaamd Cementerio de Cristóbal Colón is een must see volgens vele gidsen dus daar ben ik uiteraard ook even naar binnen gelopen. De grafstenen en soms ook graftombes zijn echt geweldig bewerkt en het is apart om een begraafplaats als een toeristische trekpleister te zien maar ik snap zeker waardoor dit is gekomen.

Hoogtepunten Cuba - Reisroute voor 3 weken Cuba

Havana hotels met een verhaal

Er zijn een heel aantal hotels met de meest geweldige verhalen. Het is dan ook zeker de moeite waard om even naar Hotel Habana Libre te gaan. Deze plek speelde een belangrijke rol in de Cubaanse revolutie

Hotel Nacional de Cuba is ook een hele interessante plek in de Cubaanse Revolutie. In de hal hangen vele foto’s die laten zien dat Fidel hier tijd doorbracht tijdens de Cuban Missile Crisis. Hij had hier hoofdkwartier. Daarnaast is het decor geweest in allerlei coupes ( die waren er nog wel eens in Cuba) en conferenties.

Als je de tuin in gaat vind je er nog kanonnen die in de richting van de zee gericht stonden, over Malecon Drive. Je kunt je dan ook voorstellen dat het uitzicht vanaf deze tuin echt super is!

Uitzicht op Malecon, Havana Cuba

Klein museum in de tuin van het hotel, zicht op Malecon, Havana – Cuba

Centro Havana

Ik verbleef in dit deel van de stad, Centro Havana, en kon echt straat na straat doorlopen om te zien wat er allemaal gaande was op straat. Het is ongelooflijk wat je zoal treft, waar je langs loopt, wat verkocht wordt en wie er allemaal in de voordeur zit of hangt en je nakijkt en natuurlijk alle spelende kinderen!

Cuba, Centro Havana

Hoogtepunten van Cuba

Cuba, Havana Streetscene

Ik reisde door Cuba met het openbaar vervoer maar wil je dat helemaal op zijn Cubaans doen dan moet je natuurlijk een (Amerikaanse) auto huren!! Lees meer over het huren van een auto op Cuba.

Stop 2 – De Vallei van Vinales

Van de grote stad Havana ging ik aar het UNESCO beschermde natuurgebied van Cuba, Vallei van Vinales. De vallei is omgeven door hoge rotsformaties wat het geheel een geweldig zicht geeft natuurlijk. In de vallei zijn vele tabak plantages en dat is ook een van de redenen om hier naartoe te komen. Ik ging een mooie wandeling maken in dit gebied om dan ook gelijk een bezoek te brengen aan een authentieke Cubaanse tabaksboer.

Een cubaans sigaartje rollen

Wandelen in de Vallei van Vinales

Vallei van Vinales – Hoogtepunten van Cuba

Een dag later huurde ik een fiets en ik ging ik de andere kant eens op. Dan kwam ik dichtbij de hoge rotsmuur die de vallei insloot. Ik fietste over allerlei kleine stoffige wegen en op een gegeven moment was ik echt een beetje de weg kwijt. Even later kwam ik in een droog rivierbed te lopen en kwam uiteindelijk in de achtertuin van een Cubaan uit en liep zo de straat weer op, ik hou d’r van!!

Fietsen tussen de tabaksplantages - Vallei van Vinales

Tip – Horizontes La Ermite

Als je een plek zoekt om even een mooi zicht over de vallei te pakken dan moet je naar hotel Horizontes La Ermita. Ik fietste de berg op en aan het eind van de weg zie je het hotel en kun je even een verfrissend drankje bestellen in hun tuin met zwembad.

Helemaal niet verkeerd om even te zitten!

Vallei van Vinales - Cuba

Stop 3 – Playa Larga – Wandelen & Duiken

In Playa Larga is een super rustig echt Cubaans dorpje. Je hebt er het strand waar je heerlijk kan wandelen en de vissers hun vis zit binnen halen en schoonmaken. Ook kun je er natuurlijk even lekker een duik in de varkensbaai nemen. Maar reken niet op restaurantjes en hotels die er fijne, luxe ligstoelen voor je hebben staan. Daarvoor moet je naar een andere plaats. Het was hier nog niet zo toeristisch toen ik er was eind 2016. Dit brengt voor en nadelen met zich mee. Wil je het echte authentieke Cuba ervaren is dit een goede plek!

Er was ook nog geen internet connectie in Playa Larga toen ik er was. Er werd me verteld dat er 1 wifi connectie was maar die heb ik niet gevonden. Deze zou van de duikschool zijn.

Playa Larga - Wandelen & Duiken

Varkensbaai – Een van de hoogtepunten van Cuba

Parque Nacional Cienaga de Zapata

De omgeving hier leent zich echt voor actieve outdoor dingen. Dus… Ik ging duiken en een wandeling maken in het Parque Nacional Cienaga de Zapata. De eerste dag ging ik een wandeling maken met een gids in Parque Nacional Cienaga de Zapata. Hij vertelde vol passie alles over de natuur, de dieren en de fauna.

Wandelen in Parque Nacional Cienaga de Zapata

We zagen deze enorme krabben in het bos lopen, dat had ik niet verwacht! En even later doken we een grot in.

In deze grot zagen we een slang! Ik was blij verrast door deze wandeling! Zo’n slang zou ik nooit zelf gevonden hebben dus het was super dat onze gids zo enthousiast was en ons veel liet zien. We liepen door en gingen zwemmen in een cenote. Ik vond het een heerlijke en afwisselende wandeling!

Zwemmen in een Cenote - Playa Larga

Lees meer over Wat te doen in Playa Larga

Hoogtepunten van Cuba (3 weken)

De tweede dag nam ik een duik. Ik was een beetje ongerust over de veiligheid. Ik zag dat sommige toeristen aangaven dat ze 2 of 3 duiken hadden gemaakt en zij werden al met de groep ‘experience’ meegestuurd. Dat voelde niet erg fijn. Toen er in mijn groep ook nog iemand niet kon klaren en last van zijn oren had maar gewoon weer meeging besloot ik na de eerste duik te stoppen.

Ik heb wel genoten van het aan de kant zitten… het zonnen en de omgeving ontdekken daar. Aan de overkant was een cenote en ik heb daar ook nog even gezwommen in het frisse heldere water.

Stop 4 – Kleurrijk Trinidad & Valle de los Ingenios

Een van de beste stops op deze rondreis was wel Trinidad. Wat een geweldig mooie en kleurrijke stad. Wandelen door Trinidad over de oude uitgesleten stenen in de straat was alsof je een enorme stap terug in de tijd nam. Overal hoorde je heerlijke Cubaanse muziek weg komen en restaurantjes met leuke terrasjes nodigden mij uit. De sfeer in het stadje is echt geweldig!

Kleurrijk Trinidad

Trinidad – Een van de hoogtepunten van Cuba

Kijk maar eens naar deze wandeling in Trinidad voor meer foto’s

In de geweldige stad Trinidad heb je een heel aantal mooie en interessante plekken te bezoeken zoals alle oude en kleurrijke straten, Plaza Mayor, musea de historia de municipal (waar je ook gelijk een mooi zicht over de stad Trinidad kan pakken), museo nacional de la Lucha contra Bandidos ( ook goed voor een mooi uitzicht over de stad).

Fietsen naar Playa Ancon

Fietsen in Cuba: Het kan!

Wat ik je ook kan aanbevelen is een dagje een fiets huren en naar de kust fietsen. Ik fietste een stukje om zodat ik door het kleine plaatsje La Boca kwam. Ik zat daar even aan de kust op een bankje toen ik deze man uit het water zag komen. Hij had dus al zwemmend/duikend even zijn avondeten gevangen.

Hij had zijn voorraad vis voor deze dag weer binnen!

Cuba, La Boca

De weg die langs de kust ligt is niet super interessant maar hier en daar heb je heerlijke strandjes langs de kust waar je heerlijk kan relaxen. Ze lijken verlaten maar zodra je erop loopt komt er een mannetje uit de bosjes die je om een bijdrage vraagt omdat hij het strand zo mooi heeft gemaakt.

Lees meer over  Fietsen naar Playa Ancon

Yoga op het strand nabij La Boca
Ik vond nog wel een leuk strandje om even wat yoga te doen

Mijn laatste stop deze dag was Playa Ancon. Ik heb er een verkoelend drankje gedronken op het strand waar vele andere toeristen waren. Het is een toeristische plek met veel hotels en resorts aan het strand. Hierna fietste ik terug via het kleine plaatsje Casilda naar Trinidad.

De tweede dag dat ik in Trinidad was ging ik paardrijden het gebied Topes de Collantes in. Het was een beetje regenachtig maar alsnog een geweldige dag om de natuur van de omliggende vallei van Trinidad in te gaan. Onderweg kwamen we langs een mannetje wat sigaren en koffie verkocht. Ik heb een lekker bakje koffie gekocht maar liet de sigaren en ook de honing die hij had staan.

Paardrijden in Valle de los Ingenios

Lees meer Paardrijden in Topes de Collantes

Cuba, Valle de los Ingenios

Op een gegeven moment stonden we op een mooi uitzichtpunt. En we bezochten een waterval waar je even van het paard afgaat en naartoe loopt. En daar kun je als je dat wil even zwemmen op een warme zomerdag!

Stop 5 Matanzas

Mantanzas, Cuba wordt weer helemaal in ere hersteld!

Matanzas, the city of Bridges wordt het door de Cubanen genoemd!!  De stad is ook 17 bruggen rijk las ik dus ik snap wel war die benaming vandaan komt. Er lopen 3 verschillende rivieren door de stad dus je kan nagaan dat die ook nodig zijn.

Matanzas - Hoogtepunten van Cuba

Deze brug was dichtbij mijn casa en daar zat ik een tijdje naar het verkeer te kijken. Geweldig wat je dan allemaal voorbij ziet komen. Als je van de foto afloopt zie je een muur met een grote afbeelding van Che Guevarra.

In Mantanzas heb je twee grote pleinen en op 1 van die pleinen heb ik best veel gezeten. Dit is het plein bij het Velasco hotel waar je ook heel goed even kan zitten en een lunch kan genieten. Het is een oud gerestaureerd hotel en ziet er echt geweldig uit!

Matanzas Pharmacy - Hoogtepunten van Cuba

Aan de overkant van dit plein heb je een oude apotheek zitten. Ik werd door een medetoerist die ik al in een andere plaats ook had gezien er op geattendeerd dat ik daar even naar toe moest gaan. Het was net alsof ik terug stapte de jaren 60 in.

Hoe gaaf!

Alles wat er in de apotheek had gestaan toen die sloot, zoveel jaar geleden, stond er nog. Heel apart om te zien! Alle flesjes en alle opschriften maar ook alle apparaten waarmee ze de verschillende medicijnen maakten. Super om even rond te lopen. Als je een mooi uitzicht over Matanzas wil dan moet je even naar Ermita de Monserrate. Ik liep er naartoe vanuit het centrum en alleen dat al is leuk maar ook het uitzicht was het zeker waard!
 Hoogtepunten van Cuba – Matanzas

Matanzas - Hoogtepunten van CubaStraatscene in Matanzas toen ik naar Ermita de Monterrate liep

Als laatste bezocht ik de mooie witte stranden en natuurlijk azuurblauwe zee

Stop 6 – Varadero, Cuba

Omdat even echt de toerist uithangen soms best fijn is, even op het strand liggen en als afsluiter van deze geweldige reis langs de hoogtepunten van Cuba ging ik naar Varadero. Het heeft echt een heerlijk strand en ik ben hier 2 dagen geweest. Ondanks de wolken, die het juist goed doen voor de foto, was het lekker warm en kon ik geniet van de zee!!

Cuba, Varadero strandJuist die wolken maken de foto super, toch?

Cuba, Varadero Beach

De weg langs het strand is lang en heeft veel restaurants maar zijn natuurlijk wel erg toeristisch. Ik ontmoette een aantal Britse mannen en met hen ging ik uit eten in een lokaal tentje net een straat achter de boulevard. we hebben er echt heerlijk gegeten!!

En op bovenstaande foto staat Dave! Daar bleef ik contact mee houden en 2 jaar later ging ik met hem naar Marokko en 3 jaar later naar Oman!!

Na dit bezoek aan Varadero besloot ik mijn reis met nog een paar dagen in Havana.

Heb jij al wat hoogtepunten van Cuba bezocht?
Iedereen vraagt zich af, zal het snel veranderen?
Waarschijnlijk wel maar Cuba zal altijd Cuba blijven!

Cuba - Playa Larga

Reisroute 3 weken authentiek Cuba

Dat was wel de hoofdreden waarom ik Cuba in mijn 5 maanden reis van 2016 stopte. Overal wordt gezegd dat het snel zal veranderen dus ik wilde dat voor die tijd nog meemaken. Ik koos er juist om die reden ook voor om in Casa’s te verblijven en zoveel mogelijk het lokale gevoel mee te krijgen.

Als jij ook naar Cuba gaat is dat wel het eerste wat ik kan aanbevelen. Spendeer je geld lokaal en ga dus naar de Casa’s. Hotels zijn allemaal van de overheid. Lees meer over een Casa boeken in Cuba.

Ga ook voor die lokale ervaring op je reis!

Ik hoop dat jij geïnspireerd bent om ook een rondreis langs de hoogtepunten van Cuba te maken!

colourful-cuba

Als je deze post interessant vond wil je die dan delen?

Lees ook:

Naar de Sigarenboer in de Vallei van Vinales

Hoogtepunten van Matanzas

Wandeling in Kleurrijk Trinidad

Na deze reis ging ik door naar Colombia

Bogoto ontdekken: Te voet, te fiets en vanuit de Lucht

Cerro de las Cruces oprennen, de zondagse activiteit in Medellin

Of kan ik je inspireren om Ibiza te ontdekken deze zomer?

Ontdek Ibiza en Formentera – Spanje

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik!