Slavenhistorie van Georgetown / Janjanbureh – The Gambia

Toen ik tijdens mijn 2 weken in The Gambia de chimpansee wilde zien moest ik het binnenland in. Ik ging met de lokale bus en kwam toen aan in Georgetown, ook wel Janjanbureh – The Gambia. Vanuit de slavenhistorie is dit een indrukwekkende plaats om te bezoeken. Hij ligt aan de Gambia rivier en de slaven werden hier langs of vanuit hier op de boot gezet naar Kunta Kinteh eiland, voormalig James Island, werd mij verteld. Ook dit eiland (Kunta Kinteh eiland) moet je natuurlijk bezoeken als je in The Gambia bent.

Georgetown of ook MC Carthey Island is een voormalige Britse settlement en gesticht in 1823. In 1995 kreeg de plaats zijn oude naam Janjanbureh terug maar toch blijven de Gambianen de naam Georgetown gebruiken. Als ik online zoek naar het slavenverleden van deze plaats kom ik tegen dat de plaats juist bevrijdde slaven huisvestte…

Toen ik daar was werd er een heel ander verhaal verteld. Is dat uitbuiting van toerisme of vertellen de Gambianen het verhaal van verloren historie? En dus van Janjanbureh en niet Georgetown? Er wordt onderzoek naar gedaan en ik kom deze discussie tegen op een Gambiaans forum.

Georgetown / Janjanbureh - The Gambia

Als je in Georgetown uit de bus stapt en rondloopt komt er al snel een jongen of man naar je toe die je wil rondleiden langs de meest wrede plekken. Hij begint te vertellen over de historie van deze plaats. Door de strategische plek, langs de Gambia rivier is het een goed uitgangspunt voor de Britten en voor de slavernij. Zodoende werd de naam Janjanbureh ook vervangen door Georgetown.

Mijn bezoek aan Georgetown / Janjanbureh – The Gambia

Houten historisch slavenhuis

In eerste instantie brengt hij ons naar een huis zien wat nog het enige oude houten huis is wat door bevrijdde slaven werd bewoond. De Jones family woonde hier en zij maakten deel uit van de eerste 200 bevrijdde slaven  in het jaar 1832.

Houten Slavenhuis in Georgetown / Janjanbureh - The Gambia

Daarna neemt hij ons mee naar een oude opslagplaats waar aan de muren een aantal oude ketens aan de muur zitten. Zij zitten zo hoog aan de muur dat ik mij moeilijk een voorstelling kan maken hoe deze gebruikt zijn in de slaventijd. De jongen die ons rondleidt geeft aan dat de slaven misschien opgehangen werden.

Oud magazijn in Georgetown / Janjanbureh - The Gambia

Freedom Tree Monument and Triangle Park

Dan brengt hij ons naar de vrijheidsboom… Klinkt mooi maar dat is het niet volgens de jongen.. Deze boom stond achter prikkelgaas en als je vanaf de rivier rennend bij deze boom kwam en deze aan kon raken had je je vrijheid terug ware het niet dat het Britse leger hier was en dat het dus vrijwel onmogelijk was om hier te komen. Achter het prikkelgaas lagen ook nog honden werd mij verzekerd..

Freedom Monument and Triangle Park - Georgetown / Janjanbureh - The Gambia

Dit soort vreselijke gebeurtenissen zullen zeker in The Gambia hebben plaatsgevonden en ook langs de rivier maar zoals het lijkt is deze boom meer ter herinnering aan wat was en juist naar de toekomst toe hoe het nu is. Het is het symbool van de vrijheid maar ook een eerbetoon naar de slachtoffers van de slavernij.  Als deze plaats pas in 1823 werd gesticht was de slavernij al afgeschaft en zouden hier dus alleen bevrijdde slaven zijn gebracht om weer hun leven op te bouwen…

Georgetown / Janjanbureh – The Gambia

Hierna liepen we naar gebouw waar de Britse leiding zat. Het is een groot wit kantoor gebouw met meerdere gebouwen erom heen. Voor het gebouw staat een kanon uit de oude tijd. Het hele terrein is slecht onderhouden en alleen het huis op de foto was nog mooi.

Gambia rivier
Zicht op de Gambia rivier

Opslaghuis – Gevangenis

Vanuit hier liepen we verder naar de rivier. Bij de rivier staat een opslaghuis, een groot magazijn wat ook als gevangenis diende.

Op de muur van dit grote magazijn zien we muurschilderingen die ons herinneren aan het slavenverleden van The Gambia en eigenlijk van dit deel van Afrika.

Opslaghuis / Gevangenis - Georgetown / Janjanbureh - The Gambia

In het deel onder de opslag was een kelder waarin men ketens gevonden heeft. Ik word meegenomen naar de kelder en zie een grote ruimte met wat kleine ruimtes erom heen. Ik zie boeien liggen en ketens op verschillende plekken aan de muren zitten. Het is een lage kleine ruimte en als het hier vol zit met mensen … je kunt er niet uit om naar het toilet te gaan… Dat is toch vreselijk!

Ik krijg altijd een heel naar gevoel als ik dit soort plekken bezoek. Het is de historie van een land, het is de historie die mijn voorvaderen deels veroorzaakt hebben..

Hoe naar is dat idee!

Opslaghuis / Gevangenis - Georgetown / Janjanbureh - The Gambia

De jongen die ons rondleidde liet zien dat deze keten over de schouders gaat en dan de kettingen vast aan de enkels gaan…

Vanaf de rivier had ik nog zicht op een ander magazijn, ook uit de koloniale tijd..
Je vraagt je dan ook af wat zich hier allemaal heeft afgespeeld.

Gambia rivier, zicht op Janjanbureh

Mijn bezoek aan Georgetown / Janjanbureh – The Gambia

Ik was maar een middag in Janjanbureh –  The Gambia en ging daarna snel verder naar Kairoh Garden in Kuntaur van waaruit ik naar de stenen cirkels van Wassu fietste en ik ook de chimpansee op Baboon Eiland mocht aanschouwen!!

Met de lokale bus - The Gambia
Met de lokale bus van Janjanbureh naar Kuntaur!!

Vissen in de Gambia Rivier
Zicht vanaf het terras van Kairoh Garden

Komen & Gaan

Ik ging aan de onderzijde van de Gambia rivier naar Janjanbureh / Georgetown. Je kunt hier de lokale bus pakken die vertrekt vanaf een busstation nabij Kotu en Kololi. Ik verbleef in Bijilo (Baobab Resort) en het was een klein half uurtje rijden met een taxi die ochtend.

De reis naar het binnenland - The Gambia
Onderweg naar Janjanbureh – The Gambia

De terugweg gingen we met een gedeelde taxi aan de bovenzijde terug. Deze manier is sneller alleen moet je naderhand met de veerboot de Gambia rivier over. Alle tijd die je bespaard hebt met de reis ben je wel weer kwijt aan het wachten op de veerboot en het varen.

Zoals je ziet gaat de zon al onder en komt er eindelijk een andere veerboot om ons los te trekken van de bodem.. Nee niemand ging eraf.. we moesten gewoon naar dieper water en dan kwam het wel goed…

Omdat het weer niet goed was geweest en er veel mensen hadden staan wachten kwamen er teveel mensen aan boord en hebben we een tijd vastgezeten. Want ja… iedereen mag gewoon aan boord en dan zien we wel of we over komen..

Veiligheid is hier soms echt ver te zoeken!

Maar je kunt ook met anderen mee naar de overkant. Er gaan genoeg boten naar de overzijde alleen dan kom je tussen allerlei goederen te zitten. Dit was een paar dagen eerder toen de boot naar de overzijde helemaal niet ging en we dus bij een andere aanklopten of we mee mochten..

We waren niet de enige zoals je ziet..

De reis van en naar het binnenland - The Gambia

Verblijf nabij Janjanbureh – The Gambia

Ik verbleef tijdens mijn trip het binnenland in bij Kairoh Garden en dat vond ik echt super!  Deze kan ik je dat echt aanbevelen! Ik had een eigen huisje met een eco toilet en een warme douche. Echt super leuk voor elkaar. Wil je iets goedkoper zitten dan hebben ze ook kamers met een gedeelde douche.

Maar voor 15 euro kun je best een eigen huisje huren, toch?

Kairoh Garden Kuntaur - The Gambia

Het was maar een kort avontuur, 3 dagen het binnenland van The Gambia in. Ik zou het, achteraf gezien, langer hebben moeten maken. Met nog een stop ergens onderweg. Het binnenland heeft je veel te bieden qua historie zoals je ziet in Janjanbureh – The Gambia.

Als je doorklikt naar mijn volledige 3 dagen zie je dat het ook qua natuur je ook veel laat beleven!

Toen ik terug was aan de kust ging ik een weekend surfen in Kartong!!

Vind je deze informatie handig of interessant? Deel het dan!

Wil je meer lezen over mijn Gambia trip?

Eten bij de lokale bevolking – Resi Rest

Op de fiets naar de vis van Tanji – The Gambia

Waarom ik er niet voor koos om alleen te reizen in The Gambia

Veilig Reizen in The Gambia

Of bezoek de Himba in Namibie

Zoek je het Afrika van de safaris? Ga dan naar Masai Mara NP in Kenia

3 daagse safari Masai Mara – Kenia

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik!

Een reactie

Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *