Mijn eerste Solotrip! Halong Baai en Cat Ba Eiland – Vietnam

Mijn allereerste solo trip nam ik in oktober 2012 en ik ging naar het bekende Halong Bay en Cat Ba Island. Ik had er echt super veel zin in en vond het stiekem ook wel een beetje spannend omdat ik nog moest gaan ervaren of het eigenlijk wel iets voor mij was…

Alleen reizen…

Nu weet ik natuurlijk dat dit echt wel iets voor me is 🙂 Achteraf blijkt het een van de beste beslissingen te zijn geweest in mijn leven tot nu toe!!

Lees daarom ook Ja, ik reis alleen, ik ben single of Als je alleen reist ben je dan ook alleen?

Ik reisde naar Vietnam en vloog op Hanoi. Ik heb daar een aantal dagen doorgebracht en bewonderde de Tai Chi bij het Hoan Kiem meer. Daarna boekte ik een trip naar Halong Baai! Ik had er super veel zin in, ik was een paar dagen alleen en zou nu in een groep andere reizigers terecht komen. Met het boeken van deze trip had ik ook echt het idee dat mijn reis van de grond kwam en alles goed kwam!

Ik was aan het backpacken!
Ik was op weg om de wereld te bereizen…alleen!

My first trip at Halong Bay & Cat Ba Island, Vietnam

De busrit was goed, een paar uur in een toeristen bus van Hanoi naar Halong. Halverwege stopten we bij een shop en kon ik nog even een mooi leesboek kopen. Het was het jaar dat 50 shades of grey was uitgekomen en in een paar dagen had ik deel 1 uit 🙂 Ik kocht nu een copy en deze kostte me 5 dollar! Ik had eerder die week ook al een copy van de Lonely Planet gekocht op straat voor een paar dollar!

Halong Baai en Cat Ba Eiland – Vietnam

In de haven van Halong Baai werden we verdeeld in twee groepjes. Ik werd in een groep gedeeld met wat meer jeugdige deelnemers 🙂 Ik sprak al snel met twee Chinese meisjes, zij namen een foto van mij in de haven van Halong Baai. Na een tijdje sprak ik ook met een Canadees stel en ook twee leuke Israëlische meisjes op rondreis in Vietnam. We gingen aan boord en ik ontmoette 2 broers uit Amerika en nog 3 meisjes uit Engeland. Met nog een stel uit Spanje was het gezelschap compleet!

Halong Baai

Ik kreeg de sleutel voor mijn kamer, ik had een kamer voor mij alleen geboekt. Ik wilde nog geen kamer delen op dit moment van mijn reis. Mijn eerste trip op mijn solo reis!! Ik wilde er volop van genieten!! De kamer was ook echt super! Hij was schoon en ik had een kleine badkamer en het uitzicht was echt geweldig!!

Mijn eerste Solotrip!

Toen het donker begon te worden werd het tijd om te gaan eten. We hadden een gezamenlijk diner op het dek van de boot. We hadden twee grote tafels met heerlijk eten dat was klaar gemaakt op het schip. Er waren verschillende opties voor vis, rijst en groente. Ik vond het heerlijk!

We zaten een tijd aan tafel en genoten van het eten maar ook van elkaars ervaring in het reizen! Ik leerde in korte tijd super veel over het reizen.
Het zogenaamde backpacken.
Ik leerde hoe er busreizen werden geboekt en welke plekken ik zeker moest bezoeken op mijn reis door Vietnam 🙂

Na een tijdje begonnen we langzaam aan naar onze kamer te gaan. Ik ging ook op bed liggen en was super blij met deze eerste dag! Toen ik daar op bed lag en de gordijnen opende om naar buiten te kijken.. dat was een magisch moment. Ik zag dat het bijna volle maan was en dat ik dus nog de kalkstenen rotsen zag!! Op de achtergrond zag ik de kalkstenen rotsformaties die Halong Baai zo geweldig maakt in het maanlicht! Het was gewoon magisch!!

Volle maan in Halong Baai

Ik zag de andere boten liggen naast ons, deze waren ook verlicht uiteraard. Wat een geweldig moment was at! Op dat moment voelde ik me zo gelukkig.

Op dat moment besefte ik me dat de beste beslissing ever had gemaakt om alleen te gaan reizen.

Ik voelde me op dat moment het gelukkigste mens ter wereld!!

Van dat moment heb ik een hele tijd op bed genoten, ik kon het haast niet geloven dat ik daar in die geweldige baai lag te dobberen..

Ik voelde me op dat moment het gelukkigste mens ter wereld!

Mijn kamer

De volgende dag was ik al vroeg wakker.  Ik ging naar buiten en genoot van het uitzicht. Het uitzicht over de baai was geweldig! De zon was al op en ik genoot van de kalkstenen rotsen die het panorama kleuren. Ik voelde me oprecht gelukkig!!
Het bovendek van de boot
Na een tijdje kwamen er meer mensen boven en kwam ook ons ontbijt, dit werd geserveerd op het middendek. Na het ontbijt stapten we over op een andere boot, bagage mee en we gingen op weg naar Cat Ba eiland.
Ochtend uitzicht in Halong Baai

De boot waar we op kwamen was iets meer luxe, het was een heerlijke boot om te gaan relaxen, zonnen en genieten van de omgeving!! De zon kwam door en dag begon heerlijk!
Mijn eerste Solotrip naar Halong Baai en Cat Ba Eiland in Vietnam
Na een tijd varen werd de groep wederom gehalveerd. Een deel had maar 2 dagen en een nacht geboekt en dus gingen zij terug en wij gingen verder naar Cat Ba Eiland. Eerst zouden we een grot gaan bezoeken waar we misschien apen zouden treffen. Ook zouden we nog gaan kajakken. Ik vond het allemaal geweldig!!
My first trip at Halong Bay & Cat Ba Island, Vietnam
De Sung Sot grot was mooi, we hebben een mooie tocht gelopen in de grot en halverwege kregen we dit geweldige uitzicht over de baai!! Ook een voordeel van een trip met medereizigers…zij kunnen een foto maken 🙂
Uitzicht vanaf de grot Sung Sot in Halong Baai
En kajakken was ook super!! Ik zat in de kajak met een leuk Brits meisje. Zij zou nog verder gaan reizen alleen maar reisde nu nog even met kennissen die ze kende uit Engeland. Na deze trip gingen ze weer afscheid nemen vertelde ze en zou zij verder reizen naar Australië waar ze wilde gaan werken.
Iedereen had zo’n mooi verhaal!
Het Amerikaanse stel was al voor 2 jaar op pad. Ze hadden gewerkt in China, ze hadden daar Engelse les gegeven om weer te sparen voor nog een jaar reizen. Ze hadden zeker nog niet gepland wanneer ze weer terug gingen… ze lieten het nog even over aan wat er op hun pad kwam dit komende jaar.

Halong Baai en Cat Ba Eiland – Vietnam

Halverwege de dag kwamen we aan op Cat Ba Eiland. Er was een hotel geboekt en nadat we ingecheckt waren gingen we een wandeling maken in het nationaal park. Hier zouden we wat mooie foto’s kunnen maken op een uitzichtpunt! Ik vond de wandeling super! Het was warm maar ik vond het heerlijk om even in de natuur te zijn!!
My first trip at Halong Bay & Cat Ba Island, Vietnam
Uitzicht na de hike in het nationaal park op Cat Ba eiland
Wil je meer van dit eiland ontdekken? Lees dan even deze mini reisgids voor het eiland Cat Ba

Ik had ondertussen gehoord dat ik een busticket moest boeken voor de nachtbus naar Hue. Want dat was waar ik naartoe wilde. Ik kon die zo kopen bij het hotel waar we nu zaten werd me gezegd. Dus toen ik dat vroeg was er binnen no-time een ticket bij Sinh Cafe voor me geregeld. Er werd uitgelegd waar ik naartoe moest als ik terug kwam in Hanoi en hoe lang ik dan nog moest wachten. Ik kon daar zo afgezet worden door de trip die ik nu had als zij mij terugbrachten naar Hanoi, hoe goed geregeld!!
My first trip at Halong Bay & Cat Ba Island, Vietnam
Op mijn eerste solo trip naar Halong Baai leerde ik hoe ik een backpacker moest zijn, hoe ik moest reizen in Azië!!

De volgende dag gingen we weer die geweldige baai en stapten we opnieuw op een boot. We gingen nog even langs een eiland waar we nog even in de baai konden zwemmen of een hike konden ondernemen. Weer was het een gecombineerd gezelschap, 2 boten werden weer 1 boot. Ik leerde een Franse kennen, zij vertelde me dat ze al 2 jaar rondreisde. Ze had geweldige dingen gedaan en geweldige landen bezocht. Ze had ontslag gekregen en daarbij een behoorlijke premie gekregen. Van dat geld was ze nu aan het rondreizen. Ze had niks op dit moment in haar thuisland en wist ook echt nog niet wanneer ze zou stoppen met reizen.

Mijn eerste Solotrip – Halong Baai

Het weer was geweldig en toen we bij het eiland aankwamen wilde ik gaan zwemmen.
De Franse vroeg me of ik mee wilde naar een mooi uitkijkpunt. Dat zou inhouden dat we een leuke tocht moesten hiken naar boven en uiteraard wilde ik dat!
Op een gegeven moment toen we al best hoog waren gingen veel mensen weer naar beneden. Het pad werd iets minder begaanbaar. Wij waren de doorzetters die doorliepen!!
Het uitzicht wat we kregen was het zeker waard!
 My first trip at Halong Bay & Cat Ba Island, Vietnam
Na deze tocht was ik aan het zwemmen toe, het strand en de baai was heerlijk! Ik lag op mijn kleine reis-handdoekje en genoot van het moment. Even later ging ik samen met Janine het water in. We zwommen in het frisse zeewater van de Golf van Tonkin. De vriendin van Janine maakte een aantal leuke foto’s van ons en ik heb er een geweldige herinnering aan!!
De Israelische Janine en ik!

Na het zwemmen en de hike gingen we terug aan boord om nog een paar uur te varen. Toen we terug aan land waren maakten we deze geweldige foto!!

Ik had super dagen gehad!
My first trip at Halong Bay & Cat Ba Island, Vietnam
Groep  van de laatste dag!
Ik was ongeveer rond 18 uur terug in Hanoi en kon zo mijn bus van 18.45 uur pakken. Ik at wat streetfood en ging liggen in die geweldige sleeperbus die Vietnam heeft!!
Op weg naar de rest van mijn eerste solotrip!
Sleeperbus Vietnam Hanoi naar Hue

Deel je deze post?

Wil je meer lezen over mijn reis door Vietnam?

Hanoi ontdekken in een dag – Vietnam

De Zandduinen en de Fairy Stream – Mui Ne

Canyoning in Dalat – Vietnam

Bezoek de Cu Chi Tunnels

Of kan ik je inspireren met:

Eiland Hoppen bij El Nido, Palawan – De Filipijnen

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze wereld dan dat ik doe!