Op bezoek bij de sjamaan! Mentawai Eilanden – Sumatra, Indonesië

Op bezoek bij een sjamaan op de Mentawai eilanden voor de kust van Sumatra, Indonesië! Dat klinkt toch haast als een ver van je bed show? Of tenminste als een expeditie waar wij als ‘normale toerist’ niet komen omdat je er weken voor nodig bent om er te komen? Het reizen wordt makkelijker en verre, vreemde culturen komen dichterbij! En dus ging ik 4 dagen naar de Mentawai Eilanden om bij de sjamaan te verblijven!

In het begin reisde ik puur de toeristische plekjes af, dit reist makkelijker omdat je altijd in de buurt van het toerisme bent. Naarmate ik meer ervaring in het reizen heb verlang ik ook naar meer afgelegen plekjes en zodoende naar meer authentieke ervaringen. Ik had al een aantal keren gezien dat je bij de sjamaan kon overnachten op de Mentawai eilanden nabij Sumatra, Indonesië en dat leek me natuurlijk reuze interessant! Een sjamaan ontmoeten alleen al was iets wat tot mijn verbeelding sprak en dan de hele reis ernaar toe, een eind de jungle in en ver van de bewoonde wereld af een aantal dagen verblijven bij hen thuis.

Op bezoek bij de sjamaan!

Mentawai Eilanden – Sumatra, Indonesië

Toen ik contact opnam met Roni’s Tours waar ik in 2014 ook al een aantal tripjes mee had gedaan bleek dat hij dit voor mij kon regelen. Dus in mijn 2,5 mnd reis van eind 2019 plande ik wat tijd op Sumatra zodat de wens om naar de Mentawai eilanden te gaan in vervulling kon gaan!

De kippen van sjamaan Pange - Sumatra, Indonesie
De kippen van Pange eten ook Sago

Ik was op het eiland Sumatra en voordat ik naar de Mentawai eilanden afreisde sliep ik eerst in een grot in de Harau Vallei en verbleef ik een nacht op de vulkaan Marapi in de hoop dat ik de volgende ochtend een mooie zonsopgang zou zien.

Op bezoek bij de sjamaan – Mentawai Eilanden

En toen was het zover, ik ging op pad naar de Mentawai Eilanden!

Ik ging een aantal dagen lokaal verblijven bij een sjamaan in de jungle! Midden in de nacht vertrok ik met een taxi vanuit Bukittinggi naar Padang aan de westkust van Sumatra om daar vroeg in de ochtend met de fast ferry te vertrekken naar de Mentawai Eilanden. Oncy Oni van Mentawai Experience haalde me op en stelde zich voor. We gingen naar zijn vader Aman Gresik, hij is de sjamaan waar ik de eerstkomende dagen ging verblijven. Het eerste stuk naar Siberut was 3,5 uur varen (Sikabaluan). Daar stopten we even en namen we een lunch om daarna door te gaan naar het eindpunt Maileppet.

• De totale tocht duurde 5 uur.

Mentawai Eilanden - Sumatra, Indonesie

Mentawai Eilanden zijn bekend om de goede surfstranden.

De eerste stop was bij de plaats Sikabaluan en daar gingen dan ook veel mensen, overduidelijk surfdudes en surfgirls van de boot af om naar hun eindpunt te gaan. Er zijn een heel aantal mooie resorts, hotels en plekjes voor hen om zich goed te vermaken met de mooie golven die ze hier kunnen pakken!

Dag 1: Padang – Batosap

Op het eiland Siberut van de Mentawai Eilanden gingen wij van de boot bij Maileppet. Hier werden we opgewacht door een aantal familie en -vrienden van Oncy en gingen we op scooters naar de woning van familie in Muntai Village. Hier kregen we thee en zaten we even heerlijk relaxed te genieten en bij te komen van de boottocht. We werden aangemeld bij de lokale politie en toen dat allemaal goed was gingen we verder met de boot de jungle in.

We waren er namelijk nog lange niet!!

Siberut, mentawai - Sumatra, Indonesie
In Muntai Village doen we eerst een kopje thee voor we verder de jungle in gaan

Met een boot begonnen we aan een tocht die ook nog zeker zo’n 2 uur zou duren en die bemoeilijkt werd doordat het waterpeil te laag was. We hebben stukken gelopen en de boot meegetrokken… Op een gegeven moment werd er voor gekozen om verder te lopen en een alternatieve overnachting in te lassen bij een ander familielid. Ook een sjamaan op de Mentawai Eilanden!!

Mentawai Eilanden - Sumatra, Indonesie

Na een tocht van ongeveer 45 minuten kwamen we aan bij Pange in Batosap. Pange woont hier met zijn vrouw. Ze zijn al op leeftijd maar hij is erg vrolijk en houdt wel van een grapje. Oncy, Depat en Pange gaan echt leuk met elkaar om. Ik versta er uiteraard niets van maar ik zie dat het met respect gebeurd maar dat er niet een afstand is tussen hen. Mooi om te zien.

Achterin het huis zat een oude vrouw op de grond. Zij zat voor een vuur en was eten aan het bereiden. Er werd ons uitgelegd wat dit was. Ik zag dat ze bamboestokken schuin boven het vuur zette en er werd uitgelegd dat hier sago in zat. Sago is een palmboom waar ze het binnenste uit de stam halen, dit verwerken en daar maken ze een soort brood van. Bij elke maaltijd is dit de basis van wat ze eten.

De vrouw van sjamaan Pange - Sumatra, Indonesie

Het huis waarin ze wonen is best groot, het heeft 2 delen. Een groot open voorste deel wat aan de zijkanten lange banken heeft. De rest is vrij en men zit veel op de grond of op de banken. Aan een zijde was nog een soort buiten keuken. Er was een vuur gemaakt en ons avondeten werd daarop bereid. Toen het klaar was ging ook ik op de grond zitten en aten we het vers bereidde eten.

Om het plaatje helemaal af te maken hing er aan het plafond een lantaarn wat ons voorzag van sfeervol licht.

Elektriciteit hebben ze hier natuurlijk niet. Ik zag op mijn telefoon ook dat er geen enkel signaal meer doorkwam. Afgesloten vanaf de buitenwereld zaten we hier met z’n 7’en in de jungle heerlijk te eten.

Mentawai Eilanden - Sumatra, Indonesie

Na het eten maakten we ons op voor de nacht, een paar klamboes werden opgehangen en een kleed op de grond. Ik moet zeggen dat het iets aan de harde kant was maar ik heb genoten van alle geluiden van de jungle en de buitenlucht waarin wij sliepen.

Slapen bij de sjamaan op de Mentawai Eilanden

Onze slaapplek bij sjamaan Pange - Sumatra, Indonesie

In de ochtend kregen we een heerlijk ontbijt en pakten we alles weer in om verder de jungle in te trekken. We gingen naar Batnobay waar de vader van Oncy woont. We namen afscheid van Pange en zijn vrouw maar niet voordat Pange voor ons een kokosnoot had geopend zodat wij het frisse water eruit konden drinken.

Heerlijk!

Mentawai Eilanden - Sumatra, Indonesie

Dag 2: Batosap – Batnobay

We hebben weer een mooie tocht door de jungle gemaakt op onze laarzen. Hoe droog het in de rivier was…zo nat is het toch nog steeds in de jungle. Gelukkig! De luchtvochtigheid is hoog genoeg zodat de planten en de jungle kan overleven ook al is er al jaren niet meer een goede regenbui geweest volgens Oncy.

Jungle Trek, Mentawai - Sumatra, Indonesie

Op de paden die we lopen liggen veel boomstammen zodat we uit de plassen kunnen blijven… Al is het best lastig om daar je balans goed op te houden 🙂

Na een korte pauze in een leeg, oud huis lopen we door. We hebben ongeveer 3 uur gelopen als we aankomen bij sjamaan Aman Gresik, de vader van Onci. Hij verwelkomt in zijn huis!

Ons onderkomen voor de eerstkomende dagen!

Het is een soortgelijke woning op palen als wat we bij Pange zagen alleen is deze groter. Na het eerste open deel waar we allemaal kunnen zitten op banken aan de zijkanten kun je naar binnen waar een groot kookeiland … alleen is het dan een vuur op de grond, is. Aan de muren staan kasten en is van alles te zien zoals een pijl en boog en allerlei skeletten. Als ik verder loop kom ik in het achterste deel van de woning, de ‘slaapkamer’ waar nog een brandhaard is op de grond. Hier wordt volgens mij de sago gemaakt en is alle voorraad voor het koken te vinden maar ik zie ook trommels om muziek te maken.

Dit achterste deel is het makkelijkst helemaal af te sluiten en dus veilig tegen allerlei soorten dieren. In de komende dagen zou ik ook verschillende dieren zien die even binnen komen wandelen en vervolgens weer weggejaagd worden.

Maar de boel goed afsluiten doen ze hier niet… Het spelletje gaat gewoon elke dag door, soms wint een dier maar meestal wint de mens.

Het huis van sjamaan Gresik
Zicht vanaf het open deel de woning in.

Wij krijgen thee en koekjes en kunnen even zitten.. Ik verbaas me aan de mannen die er zitten. Het is de broer van Gresik en een buurman die op bezoek zijn. Ze zijn allen net zo getatoeëerd als ik ook bij Pange en nu bij Gresik zie. Het zijn traditionele tatoeages en deze zijn gebaseerd op de natuur. Alleen als je sjamaan bent mag je deze tatoeages zo dragen. Deze tatoeages worden in een keer gezet en daarbij hoort een hele ceremonie.. Daarna ben je sjamaan en mag je mensen helpen / genezen…

Sjamaan op de Mentawai Eilanden - Sumatra, Indonesie
Sjamaan op de Mentawai Eilanden met de traditionele tatoeages op zijn gehele lichaam

Gresik vertelt erbij dat hij een aantal dagen ziek is geweest nadat de tatoeages gezet waren…

Het lichaam moet het allemaal verwerken natuurlijk! De ceremonie maar meer nog al het gif in je lichaam van de inkt. Deze wordt namelijk gemaakt van roetaanslag en rietsuikerwater

Sumatra, Indonesie Mentawai Eilanden
Het creëren van roetaanslag wat voor de inkt moet dienen werd op deze manier gemaakt

Als ik bedenk wat een sjamaan zoal zal doen dan denk ik aan ziek zijn, lichamelijk…maar ik begreep dat hij ook mensen die hun ziel kwijt zijn…niet op de plek zijn.. helpt. Die avond zingt Gresik een prachtig lied voor ons. We krijgen er stuk voor stuk kippenvel van..

Dit lied was voor een ziel wat hij zag in de jungle en wat hij wilde overtuigen terug te gaan naar het lichaam wat het verlaten had..

Dag 3: Batosap – cultuur

Ik word weer wakker door de jungle geluiden als het langzaam licht wordt. Net als op dag 1 en 2 besef ik me langzaam waar ik ben. Ik logeer gewoon ‘even’ bij een sjamaan op de Mentawai eilanden…

Dat klinkt toch echt als in een droom.. een film… een documentaire…

We slapen hier op dunne matrasjes en uiteraard onder klamboes, ik ben er al helemaal aan gewend. De geluiden van de nacht zijn heerlijk! De buitenlucht waarin we ons 24 uur per dag bevinden is schoon en goed voor je!

Ontbijt bij sjamaan Gresik

Elke ochtend krijgen we een heerlijke pannenkoek met thee of koffie.
Ik kom er achter dat ze ook zakjes voor cappuccino hebben 🙂

Deze dag stond in het teken van alledaagse activiteiten van vroeger… En eigenlijk ook nog van nu want dit is nog steeds hoe zij leven. Er is geen elektriciteit en de supermarkt is niet zomaar even om de hoek.. Uiteraard zijn er wel een heel aantal dingen die het leven makkelijker maken en die ze wel uit de moderne maatschappij hebben maar in essentie is het leven hier nog zoals het 100 jaar terug ook was.

Om het huis lopen kippen, er zijn wat varkens.. Er wordt groente verbouwd en de sago palmboom staat overal en die levert de basis voor het eten voor mens en dier

Dikke witte wormen als lekkernij

We begonnen deze dag met het omhakken van een dode sago palmboom. Daar zitten namelijk heerlijke wormen in. Ik moet er niet aan denken maar ja.. het is een lekkernij hier begreep ik. We vonden na een stukje lopen de jungle in een dode sago boom en Aman en Pitiri begonnen te hakken om hem om te krijgen.

In het bovenste deel van de boom zitten de wormen de boom op te eten. Dus toen de boom omviel gingen zij gelijk naar de top van de boom en begonnen erin te hakken. Ik zag ze al snel : de grote dikke witte wormen..

Echt!! Sommige zijn enorm groot.

Sjamaan Gresik op de Mentawai Eilanden

Zou jij ze eten? Levende wormen?

Kennelijk zijn ze zo lekker dat ze niet konden wachten want ze begonnen gelijk te eten, levend gingen ze naar binnen!! Ik moet er niet aan denken. Ik ben echt wel zo dat ik op een heel aantal vlakken uitdagingen aan ga die anderen eng of te ver vinden gaan….maar qua eten ben ik helemaal niet zo.

Toen we terug kwamen hadden ze een flinke laag in een emmer aan wormen verzameld. Ze werden levend gespietst en daarna boven het vuur gehouden.. Ik vond het niet om aan te zien en ben er maar bij weg gegaan. Ik snap dat dit is hoe zij het altijd al hebben gedaan…maar ik denk dan toch: Dood ze nu eerst even voordat je ze boven het vuur houdt…

• Jagen op wild

Sjamaan Gresik toont ons een zeer giftige wortel

Sjamaan Gresik bezig met vergaren van grondstoffen voor het gif voor op de pijlen

We gingen terug de jungle in. We gingen gif halen om de pijlen mee in te smeren. Als er gejaagd wordt is dat natuurlijk met pijl en boog. Aan de pijl wordt dodelijk gif gesmeerd. Gresik haalde van een specifieke boom wat boomschors. Ook haalde hij een klein stukje van een wortel van een plant uit de grond en meer was hij niet nodig voor het maken van het dodelijke gif.

Gif voor op de pijlen

Toen we weer thuis waren begon hij het te verwerken. Het sap van de wortel werd gemengd met schraapsel van de schors. Daarbij deed hij nog wat rode peper en toen het allemaal goed gemengd was kneep hij het sap eruit en dit ging op de punt van de pijl. De pijlpunt werd gedroogd boven het vuur en er ging nog een keer gif op. De pijlen blijven weken giftig en dus is het niet nodig om dit te doen op de dag dat je gaat jagen.

• Vissen in de rivier

Sumatra, Indonesie Mentawai Eilanden

En als de mannen dan op jacht zijn voor vlees maken de vrouwen zich ook nuttig door in de rivier op zoek te gaan naar vis. Dat gingen we dus ook even doen op de wijze zoals ze dat altijd gedaan hebben en uiteraard nog doen. Het water stond laag en we waden door de rivier haalden een net door het water op zoek naar vis. We hebben een aantal kleine visjes gevangen en wat garnalen. En dus was er voor het avondeten, voor de vleeseters, wel wat extra’s te eten!

Sjamaan op de Mentawai Eilanden

Deze middag kregen we ook een armbandje van Gresik. Hij maakte deze van een luchtwortel van de rotan. Ik had hem eerder al gezien met die dunne takjes, ze hingen aan de wand van de woning. Hij was er al meerdere keren met een scherp mes langs gegaan om de randjes perfect glad te krijgen. Hij vroeg me bij zich en wilde dat ik een arm uitstak. Toen begon hij te handwerken, 3 keer sloeg hij de wortel om mijn pols en daarna begon hij het er door heen te halen, te vlechten. Dit bleef hij herhalen tot dat de meters lange wortel op was.

Armbandje gemaakt door Sjamaan Gresik

Ik heb dit armbandje nog ruim 2 maand gedragen en toen ik weer aan het werk ging bleef ik een elke keer achter spullen haken die ik aan mijn veiligheidsvest heb hangen en begon hij helaas kapot te gaan..

Dag 4: Batosap – Terugreis naar Padang

De laatste dag namen we afscheid van Gresik. We hebben lol gehad, Gresik houdt er wel van om grapjes te maken! Ik moest beloven dat ik mijn politie collega’s een foto liet zien dat ik een Mentawai friend had! Politie maakt altijd indruk en dus hebben ze elke dag daar grapjes over gemaakt als ze iets deden waarvan ze dachten dat dit niet zou mogen van de politie 🙂

Gresik, my mentawai friend

Fotosessie Mentawai

Omdat Oncy ook erg van fotografie houdt wordt hier ook tijd aan besteed. Hij brengt ook graag zijn cultuur in beeld en wil dit graag vastleggen. Op een middag kwamen er twee neefjes aan die zich met alle liefde (kregen ze vast iets voor 🙂 ) omkleden voor ons in traditionele kledij en voor ons poseerden. Oncy nam karton mee om te verbranden voor dat extra rokerige effect en we gingen de jungle in om de mooiste plekjes te vinden.

Mentawai fotosessie neefjes

Vind jij fotografie ook gaaf en is dat deels waarvoor jij op reis gaat? Dan moet je zeker bij Oncy Oni van Mentawai Experience je trip boeken!

Op bezoek bij de sjamaan op de Mentawai Eilanden

Sumatra, Indonesië

Mentawai fotosessie neefjes

Ik heb geweldige dagen gehad. Ik heb veel geleerd over de leefstijl van de sjamaan op de Mentawai eilanden en over hoe zij tot op de dag van vandaag nog leven. Uiteraard zijn er veel naar Muntai Village getrokken waar elektriciteit is, winkeltjes zijn en een school is gebouwd. Toch leven er nog genoeg mensen verder op de manier zoals zij altijd deden.

En leven zij in de jungle en met de jungle … in evenwicht!!

Sumatra, Indonesie Mentawai Eilanden
Terug naar de bewoonde wereld…

Ga dit avontuur ook aan!!

Je bezoek aan de sjamaan boeken

Zou jij deze trip ook graag willen boeken? Ik kan het echt aanbevelen! Het is een unieke en authentieke ervaring! Ik boekte deze via Ronis Tours maar je kunt deze ook direct bij Oncy Oni (FB) boeken via zijn website Mentawai Experience.

Ga je deze pinnen of delen? Dan maak je mij blij!!

Op bezoek bij de sjamaan - Mentawai

Heb jij ook plannen voor een reis naar Indonesië?
Zorg dan dat Sumatra een onderdeel van je reis is!

Check deze Sumatra inspiratie eens!

Slapen in een grot – Harau Vallei – Sumatra

De Orangutan Bewonderen in Bukit Lawang

Kamperen op de vulkaan Marapi – Sumatra

Kookles bij Juwita’s Cafe – Samosir Eiland

2 weken rondreis Sumatra – Indonesië

En zorg tijdens je reizen dat je in contact komt met de lokale bevolking!!

Extra Dimensie Reizen: Veilig Contact met Lokale Bevolking

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik!