Poon Hill Trek – Nepal ( 8 dgn / 7 nacht )

Het stond al een heel tijdje hoog op mijn steeds langer wordende lijst!! Een meerdaagse trekking in Nepal. De echte bergen in!! Uiteindelijk kwam het er van in maart van 2019! Ik ging naar Nepal om voor de 3e keer de Vipassana meditatie te doen..  Aansluitend kon ik dan natuurlijk mooi zo’n geweldige wandeling maken van een aantal dagen in de Himalaya.

Ik ging samen met een collega en dan is de eerste vraag:

Welke Trekking Nepal is geschikt voor ons?

Samen waren we er snel uit en kozen we de Poon Hill Trek. Een trek die een stukje van het Annapurna Circuit doorkruist. Ik hou van cultuur en natuur en in deze trekking vond ik beide aspecten terug. De meeste beschrijvingen van deze Nepal trek die je vind zullen minder dagen hebben want wij hebben de trek iets uitgebreid.

Zo konden wij meer dorpen bezoeken en langer van de Himalaya genieten.

Als je zoekt naar een redelijk makkelijke trekking in Nepal of een trekking voor beginners dan is dit een hele goede keuze!

Vanuit Pokhara vertrokken wij die eerste dag.
Het was geweldig weer en niks kon er mis gaan. Wat een heerlijk gevoel!!

Poon Hill Trek - Nepal ( 8 dgn / 7 nacht )

We gingen met een jeep naar het startpunt, Naya Pul. Daar kun je nog wat laatste spulletjes kopen, koekjes – water of nog even een laatste wc stop en dan ga je!

We liepen weg met een kleine dag rugzak op onze rug, met een gids en een drager als gezelschap.

Onze drager moest een grote backpack dragen (65 liter) en 2 slaapzakken. Wij hadden samen onze kleding en spullen die we dachten nodig te hebben daarin gedaan zodat het dragelijk was voor de drager 🙂 Zoveel ben je uiteraard niet nodig. Zoals onze gids telkens zei, mountain clean is anders dan city clean. Je mag in de bergen best wel een shirt 2 dagen aan… Daarnaast is het niet eens nodig geweest om de slaapzak mee te nemen. Als je een lakenzak bij je hebt is dat ook genoeg want in elk theehuis waren dikke dekens aanwezig.  Daarnaast had ik ook nog een klein kruikje (1 lt) bij mij om mij eventueel in de avond als het frisser wordt op te warmen.

Onze drager Bishal met mijn backpack waar voor 2 personen kleding in zat

Dag 1: Naya Pul – Ulleri (5 uur)

Onze eerste dag brengt ons van Naya Pul naar Ulleri. Naya Pul is op 1070 meter hoogte en ons eindpunt Ulleri 2100 meter. Het was een zware tocht maar een dag met de meest geweldige uitzichten. We hebben zo’n 3 uur geklommen om uiteindelijk in Ulleri aan te komen.

Daar gekomen hebben we ons in gecheckt, van een welverdiende warme douche genoten en toen volop genieten van het uitzicht. Er kwam een goede onweersbui over maar wij zaten lekker binnen en hadden een fijne chai en ons eten besteld!!

We klommen deze dag dus ruim 1000 meter!

• In Ulleri verbleven wij in theehuis Kamala.

Poon Hill Trek - Nepal ( 8 dgn / 7 nacht )
Heerlijk genieten van het uitzicht na zo’n eerste dag in de Himalaya!

Dag 2: Ulleri – Ghorepani (5 uur)

De volgende dag zijn we op tijd op pad gegaan naar Ghorepani. Weer een flinke klim omhoog wat natuurlijk weer de mooiste uitzichten met zich mee brengt. Ik vond het heerlijk en voelde me echt als een vis in het water.

En ja…
dan zoek ik natuurlijk  even een plekje op met een mooi uitzicht om een leuke foto te maken 🙂

Poon Hill Trek - Nepal ( 8 dgn / 7 nacht )

Ik had alle tijd om van de omgeving te genieten en te beseffen waar ik liep!!

Soms heb je dat besef pas echt achteraf…maar hoe meer ik reis hoe meer ik me bewust ben van waar ik ben op het moment dat ik er ben.

Heerlijk vind ik dat!

We gingen gestaag naar boven ..  Telkens als wij even een korte stop hadden werden we ingehaald door dezelfde mensen. Deze ervaring had ik ook al bij mijn camino, hoe snel je ook gaat, tijdens pauzes kom je elkaar telkens weer tegen.

Net voor Ghorepani check je officieel in de Annapurna Regio in, het gebied waarvoor je een permit gekocht hebt. Hier wordt dus vastgelegd wanneer je het gebied in gaat en wanneer je er uit gaat. Met welk gezelschap je bent en welke gids bij jou hoort.

Uiteraard is dit handig voor telling, hoeveel mensen wandelen hier op jaarlijkse basis … maar wat belangrijker is.. Bij calamiteiten weet men bij wie je hoort en welke route je zou doen en waar je ongeveer zou moeten zijn.

Poon Hill Trek - Nepal ( 8 dgn / 7 nacht )

We klommen deze dag van 2100 meter naar 2850 meter.
Iets minder dan de eerste dag dus 🙂

• In Ghorepani verbleven wij in theehuis Dhaulagiri

Dag 3: Ghorepani – Tadapani (4 uur)

Highlight van deze reis: Poon Hill Sunrise

Op dag 3 van deze Nepal Trekking is dan het zogenaamde Hoogtepunt van deze tocht!! De zonsopgang bij Poon Hill en dus gingen we erg vroeg op pad, de laatste meters omhoog. We hadden de wekker gezet rond half 5 en zouden rond 5 uur gaan starten. We klommen in deze vroege ochtend van 2874 naar 3210 meter.

Bijna boven!!

Je begint in het donker maar je ogen wennen al snel aan de duisternis en een lamp ben je echt alleen maar nodig in het begin en als je onder de bomen doorloopt om te kijken waar de treden of stenen liggen.

Uiteraard is het wel handig als je een fijn lampje bij je hebt deze reis. Het kan soms ook in de theehuizen, vooral als je op een kamer ligt met meerdere hikers, fijn zijn als je een klein gericht lampje kan aandoen. Of als het lichtknopje zich bij de deur bevind en je nog een meter moet lopen voor je bij je bed bent 🙂

Poon Hill Trek - Nepal ( 8 dgn / 7 nacht )

Na deze mooie zonsopgang ontbeten we in ons theehuis en begonnen we met een wandeling door bos om daarna op een mooi uitzichtpunt te komen. Hierna verdwenen we weer het bos in met naast ons een heerlijk stroompje wat we naar beneden volgden. Het was nog behoorlijk besneeuwd en dus op een heel aantal plekken best glad.

Leuke uitdaging dus!!

Deze dag gingen we van 2874 meter hoogte van Ghorepani naar 2630 meter in Tadapani maar vergeet niet dat je de ochtend die tocht naar 3210 Poon Hill doet! En het gebied waar je de rest van de dag loopt vele hellingen en stijgingen heeft. Het is dus nog steeds geen wandeling zoals je die in Nederland zou doen 🙂

Ons gezelschap van deze 8 dagen in de Himalaya

We hebben het leuk gehad met z’n vieren!!

• In Tadapani verbleven wij in theehuis Panorama View

Poon Hill Trek - Nepal ( 8 dgn / 7 nacht )
Bij helder weer zie je hier een scala aan besneeuwde bergtoppen voor je!!

Dag 4: Tadapani – Ghandruk ( 3.5 uur)

Wederom begonnen we aan een heerlijke trekking dag op de Poon Hill trek. Eerst weer het bos door en later ook door de theeplantages. Het weer was heerlijk en de lente begon goed door te zetten. Ik vond het juist heerlijk om wat meer ook uit de natuur te komen en wat meer te zien van het dagelijkse leven.

In Ghandruk zijn we het stadje gaan verkennen. Het is verdeeld in een oud en nieuw gedeelte. Vanuit ons theehuis hadden wij zicht op het oude gedeelte en dat zag er super uit! In het nieuwe gedeelte zijn veelal hotels gebouwd voor de vele toeristen die hier dagelijks komen.

Old Ghandruk

Rododendron

De plaatselijke supermarkt waar de roddels van die dag uitgewisseld werden 🙂

Poon Hill Trek - Nepal ( 8 dgn / 7 nacht )

We bezochten ook een museum wat ons het dagelijks leven liet zien van de Nepalese bevolking. Je moet je er niet veel van voorstellen maar het is een leuk begin om de oudheid te bewaren.

Deze dag gingen we van 2630 meter naar 3149 meter.

• In Ghandruk verbleven wij in theehuis Excellent View

Poon Hill Trek - Nepal ( 8 dgn / 7 nacht )
Het uitzicht wat ik had voor mijn kamerdeur

Excellent view vanaf het terras bij de eetzaal

Dag 5: Ghandruk – Kaski (Jhinu hotspring) (3 uur)

Vanaf deze dag wijken wij een beetje van de meeste Poon Hill routes af omdat wij graag nog een paar dagen meer in de Himalaya, het Annapurna gebied, wilden hiken. Dus verlengden wij deze route met een paar dagen en dus wat extra te bezoeken dorpen.

Dat bracht ons deze dag wederom door een geweldig gebied waarbij we langs vele huizen liepen en over de weilanden van deze mensen. Deze weilanden liggen iets anders dan dat wij ze gewend zijn natuurlijk…. Nederland wat zo plat als een dubbeltje is en Nepal waar je bijna geen recht stukje land kan vinden 🙂

En overal die geweldige besneeuwde bergtoppen op de achtergrond

Poon Hill Trek - Nepal ( 8 dgn / 7 nacht )

Ook kwamen we over de nieuwe aangelegde hangbrug van 287 meter lang om daarna onze laatste klim te maken naar Kaski.

Deze brug bespaart je ruim een uur hiken naar de andere kant. Ik moet zeggen dat ik een extra uurtje echt niet erg had gevonden maar voor de plaatselijke bevolking ben ik erg blij dat ze deze optie nu hebben!

Uitzicht vanaf het dakterras van Ever Green

Vanaf Kaski zouden we later die middag weer afdalen naar de Jhinu hotspring. Ik moet eerlijk toegeven dat het heel relaxed was om in te liggen maar het is niet een echte hotspring als je nagaat dat er eigenlijk lauw warm (lichaamstemperatuur) water in de baden zit…

Poon Hill Trek - Nepal ( 8 dgn / 7 nacht )

Maar wel een heerlijk uurtje liggen en genieten van de geluiden van de jungle om je heen.

Deze dag gingen we van 3149 meter hoogte naar 1735 meter.

• In Kaski verbleven wij in theehuis Ever Green

Dag 6: Kaski- Landruk (3 uur)

Deze dag gingen we terug naar de hangbrug om dan niet omhoog te gaan maar linksaf te slaan en de Modi rivier te volgen naar onze volgende bestemming. Zo’n rivier geeft je ook weer de meest geweldige vergezichten natuurlijk. Ik heb echt elke dag genoten van de mooie uitzichten en toch weer de verschillende landschappen en invalshoeken.

We hebben nog maar 2 dagen te gaan, denk ik nu al weemoedig…..

Aan het eind van de dag zijn we nog lekker even door het kleine dorpje Landruk gelopen. Altijd kom je natuurlijk weer kinderen tegen. Het eerste wat ze doen is hun handje ophouden en om ‘chocolat’ vragen. Dit is wat ze kennen … maar als je met ze gaat ‘spelen’ vinden ze dat eigenlijk nog veel leuker!

En die hond sprong net zo hard mee 🙂

Deze dag bleef qua hoogte bijna hetzelfde, van Kaski op 1735 meter naar Landruk wat op 1628 meter hoogte ligt.

• In Landruk verbleven wij in theehuis Captain Laligurans

Dag 7: Landruk – Dhampus (3.5 uur)

Onze laatste volle dag in de bergen is aangebroken, wat jammer!! We gaan op pad en de uitzichten blijven natuurlijk super! Ook deze dag is niet erg lang qua wandelen dus doen we het lekker rustig aan.

In de ochtend een lekkere chai in de zon op het terras en de lunch doen we ook  nog voor we over zijn!! Ik wil zo lang mogelijk blijven hiken en van de omgeving genieten!!

Zonsopgang gezien vanaf theehuis Captain Laligurans

Zo lang mogelijk genieten van dit uitzicht!

Als we bijna over zijn komen we een aantal jongens tegen die Holi vieren. Ik ben blij verrast! Nog nooit was ik in India terwijl Holi gevierd werd… Nu ook niet.. maar ik maak er toch ineens deel van uit! Holi vieren kras ik half door op mijn enorme bucketlist 🙂

Uiteraard wil ik ook wat op mijn gezicht, het werd me netjes aangeboden en toestemming gevraagd. Ik hoor van onze gids Hom dat het hier verboden is om mensen er zo maar mee in te smeren. Netjes hoor!!

Poon Hill Trek - Nepal ( 8 dgn / 7 nacht )

Dat gaat toch anders als ik het dorp binnen kom en een aantal uitbundige jongens tegen kom! Het duurt niet lang of ik zit er helemaal onder! Als ik dan een selfie met wat meisjes wil maken kunnen zij natuurlijk niet achterblijven en smeren het nog even lekker in 🙂

Ik vond het helemaal geweldig!

We gaan in het dorpje Dhampus later die middag nog even een leuke wandeling doen. Het weer is dreigend….het kan elk moment gaan regenen en onweren maar uiteindelijk blijft dat uit en worden we alleen maar op geweldige luchten getrakteerd!!

Had je ooit bedacht dat ik dit een keuken is bij de mensen thuis? Dit was bij de lokale supermarkt tevens theehuis en cafe 🙂

Poon Hill Trek - Nepal ( 8 dgn / 7 nacht )
Zo mooi als dit afscheid van deze dag is kwam het welkomst van de laatste dag op deze trek ook!

Deze dag verschilt qua hoogte niet veel van de vorige. Dhampus ligt op bijna 1700 meter hoogte.

• In Dhampus verbleven wij in theehuis Anu

Dag 8: Dhampus- Phedi

Onze laatste dag is aangebroken en we hebben alleen nog een afdaling te gaan van zo’n 1.5 uur. Stone Steps down… Maar eerst ontbijten bij een geweldige zonsopgang!!

Poon Hill Trek - Nepal ( 8 dgn / 7 nacht )

We zagen het dal al. Het dal waar we ook door hadden gereden toen we 8 dagen geleden weg gingen voor deze geweldige Poon Hill Trek. De rivier waarnaast een grote weg wordt aangelegd. Eigenlijk wil ik nog niet maar… Het duurde niet lang voordat we weer de gewone wereld van de hard werkende mensen in stapten…

En zo stap je de wereld van snelle auto’s weer in

Ik vond het echt een geweldige trekking. Voor een eerste kennismaking met het hiken in de Himalaya vond ik het echt super en voor mij goed te doen. Dit was een korte trekking als je nagaat dat de meeste wandeltochten in Nepal meer dan 15 dagen zijn. Dat ik het aan kan weet ik aan durf ontbreekt het ook zeker niet. Ik wil graag een volgende stap zetten.. Daarom ga ik in de toekomst nog een keer terug en dan een wandeling doen die mij meer uitdaging biedt en mij lichamelijk laat werken!

Ik kan wat dat betreft iedereen die nog niet een meerdaagse hike in de Himalaya van Nepal heeft gedaan deze Poon Hill Trek van harte aanbevelen!

Ik snap dat je vragen hebt over het hoe en wat van deze reis dus ik heb zoveel mogelijk opgeschreven voor jou om je voorbereiding makkelijker te maken zodat je goed voorbereid op reis kan!

Hoe & Wat

Poon Hill Trek

• Zwaarte van deze tocht.

Om daar dan maar gelijk mee te beginnen… Het viel mij enorm mee. De eerste twee dagen zijn het zwaarst… Je klimt in die dagen naar een hoogte van bijna 3000 meter en dus is het grotendeels trappen lopen. Als je langzaam loopt en geleidelijk de treden neemt was het voor mij geen enkel probleem. Mijn collega daarentegen had met geen enkele andere dag moeite maar het klimmen ging hem gelijk in de benen zitten. Als je daar last van hebt kan het op een aantal plekken in deze route zwaar zijn.

• De lengte van deze tocht.

De eerste dagen zouden bestaan uit 5 uur wandelen en daarna zou het haast alleen nog maar 3 uur zijn per dag. Dat is dus best kort en zodoende heb je alle tijd om rond te kijken, om overal te stoppen voor een foto en om lekker lang te lunchen in een dorp onderweg. Gemiddeld per dag zo’n 8 tot 12 km.

En natuurlijk om in de ochtend een extra stop in te lassen voor een lekker Chai Massala!!

Poon Hill Trek - Nepal ( 8 dgn / 7 nacht )
Naast die chai mag je natuurlijk volop genieten van de heerlijke zon!

• Overnachtingen tijdens de Poon Hill Trek

Tijdens de trek overnacht je in de zogenaamde theehuizen. Deze kun je vergelijken met lowbudget hotels of herbergen zoals ik die kende op de camino. Je kunt er een prive kamer huren maar ook een slaapzaal. Ik vond ze heel prima en de gezamelijke ruimtes zijn juist heel fijn. Er is altijd een eetgelegenheid en je kunt er dus je ontbijt, lunch en diner gebruiken.

Ben je andere artikelen nodig zoals toiletpapier of dergelijke artikelen… deze bieden zij vaak ook. Maar je kunt natuurlijk ook even het dorp of stadje in lopen en een klein winkeltje zoeken om die te sponsoren met je aankoop.

Theehuis Evergreen – Kaski

Als je een privé kamer hebt dan kan het zijn dat je ook een eigen douche en toilet hebt. Dit is niet altijd zo. Ik vond de toilets en douches prima en netjes. Verwacht gewoon niet teveel als je onderweg bent. Zoals onze gids Hom zei: Everything is mountain fresh. Dat wil zeggen dat je vaker je kleding kan dragen en dat alles net iets anders geregeld is dan beneden.

Uitzicht vanaf mijn terrasje bij Captain Laligurans – Landruk

Het kan best fris worden in de Himalaya in de avond. Ik had een klein kruikje van een liter inhoud bij mij en heb die 2x gevuld en daar werd ik erg blij van! Heet theewater hebben ze overal en ze vullen je kruikje met alle plezier! Ik kan het echt aanbevelen want niets is zo irritant als in je slaapzak liggen met koude voeten en een uur proberen warm te worden…

• Kosten tijdens de Poon Hill Trek

Alle producten die boven zijn moeten van beneden komen. Je ziet ook elke dag meerdere keren een karavaan van ezels lopen die van allerlei goederen naar boven dragen. Dat wil dus ook zeggen dat alles wat je boven moet kopen een stuk duurder is.

Als je in de stad voor je diner 250 of 300 Nepalese Roepie betaald is dat in de bergen tenminste 4 a 500 NPR. Hou hier dus rekening mee als je op stap gaat. Je kunt nergens pinnen en dus moet je het geld wat je denkt nodig te zijn tijdens de tocht contant met je mee brengen.

Ons werd geadviseerd om te rekenen op 20 dollar per dag per persoon.

Dit zijn wij ook zeker nodig geweest. Na 8 dagen hadden wij ongeveer 20 dollar over en dat is dus voor 1 persoon een dag eten en drinken.

Poon Hill Trek - Nepal ( 8 dgn / 7 nacht )
Om je een idee te geven wat er aangeboden wordt en wat de kosten zijn. De menukaart is haast universeel in de bergen…

Wij namen altijd in de ochtend een pauze voor koffie of chai. In het theehuis namen we weer een aantal koffies of chai. Ik ben namelijk gek op chai en elke gelegenheid die ik had neem ik er eentje 🙂 Bij het eten natuurlijk ook wat te drinken zoals een flesje coca cola.

Tip:

Als je wel eens last van diarree hebt doordat je het eten niet gewend bent…

Drink dan als je op reis bent elke dag een flesje coca cola!!

Het is zulk slecht spul dat het alles in je maag en darmen dood. Dit voorkomt ook dat je dus last van je stoelgang krijgt. Ik heb een hekel aan cola en softdrinks in het algemeen.  Maar op reis drink ik bijna elke dag een flesje of glas coca cola. Ik heb geleerd dat andere cola niet werkt of althans niet zo goed als het merk coca cola.

• Watervoorraad tijdens de Poon Hill Trek

Voor het water hebben wij haast nergens betaald. Er wordt soms iets gevraagd voor een liter water wat uit de grote plastic containers komt en dus gezuiverd is. Dit is heel goed te drinken. Er wordt geadviseerd om elk 2 liter water mee te nemen tijdens het wandelen.Vooral op hoogte is je lichaam meer vocht nodig. Uiteindelijk heb ik de tocht gelopen met een 1 liter fles.

Zorg dat je goed hydrateert.

Een liter water draag ik bij mij tijdens de Poon Hill Trek overdag

Ik heb de ervaring dat als ik in de avond vooral veel drink en dan dus alle tekorten die er eventueel zijn ontstaan aanvul mijn lichaam overdag best wat minder kan gebruiken. Het voordeel hiervan is dat je overdag, als je geen toilet in de buurt hebt, minder vaak het toilet moet gebruiken 🙂

Wij hadden op advies druppels meegenomen om kraanwater te zuiveren. We zijn deze niet nodig geweest om bovenstaande reden. In een bepaald gebied van de trek kun je geen plastic flessen water kopen. Het lijkt mij dat als je gewoon hervulbare flessen meeneemt en deze vult met water uit de watertappunten die bij de theehuizen staan je dit ook niet nodig bent.

Ik zou het super vinden als jij deze post voor me deelt zodat mijn bubbeltje op het wereldwijde net wat groter wordt 🙂

Poon Hill Trek - Nepal ( 8 dgn / 7 nacht )

En dan om het af te leren…
nog een paar mooie foto’s vanuit de Himalaya!!

Poon Hill Trek Sunrise

Bishal, onze vriendelijke en behulpzame drager

Poon Hill Trek - Nepal ( 8 dgn / 7 nacht )

Wil jij ook een meerdaagse hike doen?

Ik heb nog een paar tips voor je!

Ik liep ook de Camino Frances in 35 dagen!!
Lees het verslag van de eerste 200 km in Spanje

Hiken op de Rheinsteig – Duitsland

2 dagen hiken nabij Hsipaw – Myanmar

Of wat dacht je van een uitdagende dagwandeling?

Trekking naar de top van  Mt Pulag – Filipijnen

De vulkaan Vesuvius beklimmen – Napels, Italie

Of wat dacht je van deze?
Een berg oprennen in Medellin!!

Cerro de las Tres Cruces oprennen. Zondag activiteit in Medellin, Colombia

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze wereld dan ik!!