Roadtrip Eifel – Monschau – Stolberg – Aken, Duitsland

Ik was een paar dagen vrij…en kon de camper van mijn vader lenen dus wat doe je dan? Dan ga je natuurlijk op roadtrip! Eerder was ik al eens naar Frankrijk gegaan en vorig jaar ging ik naar Brugge en Kinderdijk…dus nu was Duitsland aan de beurt!

Ik had al een heel aantal opties voorbij laten gaan tot ik het stadje Monschau ineens voorbij zag komen. Na een paar foto’s van het stadje was het duidelijk … meer motivatie was ik niet nodig. Ik ging naar Monschau, wat zag dat er super uit zeg! Een roadtrip Eifel werd het deze keer!

Dus na mijn nachtdienst ben ik eerst even gaan slapen natuurlijk want rijden en moe zijn is een slechte/onveilige combinatie. Rond 16 uur ben ik gaan rijden en rond een uur of 19 was ik al in Monschau. In een totaal andere omgeving en maar een paar uur rijden hiervandaan. Helemaal super toch?

Stop 1 : Monschau

Ik had op internet al gezocht naar een camperplek en koos ervoor om een kleinschalige camping net buiten Monschau te doen, Perlenau. Ik boekte er voor 2 nachten en fietste daarna gelijk maar naar het stadje! Het oude deel van de stad kwam ik binnenfietsen en het lijkt ook echt wel alsof je de middeleeuwen binnenkomt fietsen.

Ben jij met je auto op roadtrip dan zoek jij vast een hotel in de stad zelf. Om de charme van Monschau echt te beleven zou je Haus Stehlings moeten verblijven. Maar er zijn nog meer opties in Monschau voor jouw verblijf.

Zo zit je dan na je nachtdienst diezelfde avond in Monschau op een terrasje je avondeten te nuttigen. I love my life! Hoe zinvol besteed je dan je tijd?

Wat een ontzettend gaaf straatbeeld zeg!

Ik hou daar echt van!

Middeleeuws Monschau

Panoramaweg wandelen in Monschau

De volgende dag ben ik gaan wandelen. Ik zag een aanwijzing Panoramaweg en dat is voor mij een MUST, ik hou van geweldige uitzichten. En als dat bij zo’n gaaf plaatsje als deze kan ben ik al snel op pad! Er waren trappen die door smalle paden langs de mooie huizen naar boven liep om dan al snel in het groen uit te komen en mij een geweldig zicht te bieden over dit vallei. Het vallei waar dit super mooie plaatsje in lag.

Roadtrip Eifel

Aan de overkant had ik zicht op het kasteel, daar moest ik uiteraard later nog even naartoe! Eerst nog eens wat hoger. Daar zag ik een overblijfsel van een kasteel, uitkijkpost of iets dergelijks. Ook hier had ik weer een super uitzicht.

Het pad leek nog verder te gaan. Ik ben dit natuurlijk gaan volgen en dit liep steeds verder van het stadje af en toen ik op een gegeven moment langs weilanden liep en het idee kreeg dat ik nog eerder terug naar Perlenau ging dan weer terug naar het stadje ben ik omgekeerd. Helaas heb ik nog last van mijn knie van de Nijmeegse Vierdaagse …en dat voelde ik gelijk al toen ik weer naar beneden ging.

Als je dan het stadje doorloopt en naar boven wil naar het kasteel dan kom je ook weer door de meest geweldige straatjes! Het oude stadje is maar klein maar echt elk straatje is dan ook fotogeniek, echt geweldig om door te slenteren!

Je kunt in de Eifel nog meer mooie wandelingen maken natuurlijk! Bekijk de Eltzer Burgpanorama route bij Burg Eltz eens!

Monschau – Stolberg – Aken

Actief en gezond

Vennbahnradweg fietsen – Monschau

De Vennbahnradweg fietsen – Eifel

Voor mij was 1 dag genoeg in het mooie stadje Monschau en aangezien ik achterop de camper ook een fiets heb zitten ben ik de omgeving gaan verkennen. Net naast het plaatsje zag ik een bord waarop ik las: Vennbahnradweg. Als je in de Eifel bent zul je dit pad haast overal tegenkomen. Het strekt zich over 125 km door de Eifel. Ik ben gaan fietsen en las al snel meer over de herkomst van dit pad op de grote informatieborden.

Roadtrip Eifel

Vroeger is het een belangrijke aan- en afvoer route geweest, het was geen fietspad maar een spoorweg. Heel interessant om te zien wat ze er allemaal vervoerden….wie zich er allemaal verplaatsten en hoe het in de verschillende perioden gebruikt werd. Ten tijde van de eerste wereldoorlog, tweede wereldoorlog en als smokkelroute voor koffie en andere goederen.

Roadtrip Eifel – Duitsland

Ik denk er wel eens over om zelf ook een camper te hebben.. Lees eens hoe Maaike een oud campertje pimpte tot een hippe kampeerbus. Hoe leuk! En zo vrij om te gaan en te staan waar je maar wil als je een paar dagen vrij bent.

Stolberg – De Koperstad

Stop 2 : Stolberg, de Koperstad

Ik werd wakker en water druppelde op het dak van de camper… Het regende… Ik had 2 broodjes besteld bij de campingbeheerder en die haalde ik op. In de camper met de deur op een kier zat ik mijn kopje koffie met Duitse broodjes te nuttigen.

Roadtrip Eifel

De knoop was snel door gehakt, ik ging hier weg! Lekker een nieuwe plekje zoeken met hopelijk een zonnetje erbij. Een stukje terug naar Nederland. Toen ik de omgeving op google maps bekeek leek Stolberg een leuke optie. Het koperstadje wordt het genoemd en qua historie zou er genoeg te zien zijn. Inpakken en wegwezen dus. Zo makkelijk gaat dat met een camper!!

Roadtrip Eifel – Stolberg

Toen ik Stolberg in reed zag ik gelijk een super gaaf kasteel. Zoekende naar een camperplek raakte ik het kwijt en uiteindelijk heb ik mijn camper geparkeerd bij het museum Zinkhutter Hof.  Super mooi gebouw en ook wel een heel interessant museum lijkt mij maar ik wilde naar dat mooie kasteel! Ik ben gelijk gaan fietsen en het duurde best lang voor ik hem weer zag.

Eerst lekker geluncht en toen ben ik gaan rondfietsen. Ik had het kasteel gezien toen ik de stad inreed maar nu kreeg maar geen zicht op het kasteel. Ik moest gewoon echt google maps gebruiken om mij de juiste richting in te sturen. Dat gebeurt me niet vaak…

Roadtrip Eifel

Living, super leuk stekkie om even met uitzicht op het rathaus te lunchen!

Burg – Stolberg

Maar toen het kasteel eenmaal gevonden had, geweldig! Er zit een kerk aan vast, een aantal bijgebouwen….en alles is gratis te bezoeken. In het hoofdgebouw zit een restaurant maar je mag de rest, waar de deuren van open zijn, gewoon doorlopen. Deels is er een expositie opgezet en deels is het afgesloten. Ik vond het heel leuk om er door te lopen. Om aan alle deuren te voelen om te zien welke er wel open was….en welke niet. Sommige waren open…maar toch niet voor bezoek geschikt 🙂

Roadtrip Eifel

Het is geen museum maar dat wat er staat is leuk neergezet zodat je toch een beetje een beeld krijgt van hoe het er vroeger uitzag. De uitzichten zijn het natuurlijk ook meer dan waard om hier even rond te dwalen.

Roadtrip Eifel – Monschau – Stolberg – Aken

Toen ik aan de andere zijde de wijk in ging leek het alsof ik de middeleeuwen in liep. Echt, een aantal hele leuke straatjes in de sfeer van het kasteel! Heel gaaf!

Roadtrip Eifel

Aangezien ik geen camperplaats kon vinden in Stolberg, ik had het nog gevraagd aan een parkeerwachter, ben ik hierna doorgereden naar Aken. Dit was een ritje van nog geen half uur dus dat kon super voor het avondeten!

Wil jij wel een nachtje in deze leuke stad verblijven? Kijk eens naar deze hotels in Stolberg of je een leuk plekje kan vinden. Ik zou deze Historische Alte Muhle boeken.

Aken – De Eifel

Stop 3 : Aken

Bij Aken had ik een camperplaats gevonden op internet aan de rand van het centrum. Ook weer een met een toiletgebouw en douche erbij. Er stonden zelfs mensen met een caravan. Ik vind het voor de nacht wel fijn om bij een aantal andere campers te staan, puur voor toezicht naar elkaar toe. Veiligheid voor alles natuurlijk! Ik betaalde hier 17 euro voor een nacht. Dan heb je stroom, water en dus toilet en douche.

De Dom van Aken

Ik ben gelijk de stad in gefietst, dat was zo’n 10 minuten fietsen. Ik was net voor sluitingstijd in het centrum en kon nog even de geweldige kathedraal bezoeken. Het ronde deel is gratis te bezoeken maar om te fotograferen wordt je geacht een euro te geven aan de man die er toezicht houdt. Hierna heerlijk gegeten met uitzicht op de mooie kathedraal.

Roadtrip Eifel – De Dom van Aken

De volgende dag heb ik een tour in de kathedraal gedaan in de hoop dat er een mooi uitzicht over de stad bij kwam maar dat was niet zo. Deze tour kostte 4 euro en is om de paar uur, de ene keer in het Duits en dan een keer in het Engels. We mochten tijdens dit bezoek wel even de tweede verdieping op maar alleen om een hele oude troon te bezichtigen. Deze hoorde aan Karel de Grote toe en is niet echt een luxe mooie kroon. Ik denk ook niet dat deze ooit fijn gezeten heeft…hij is nl van marmer..

Nobis, de winkel om je Aachener Printen te kopen

De stad zelf heeft een mooi Rathaus, een theater, en wat mooie straatjes om doorheen te lopen. Veel winkels om te shoppen en in Aken hebben ze koeken. Je komt ze overal tegen, Aachener printen. Een koekje die je hier duur kan kopen. Omdat er veel over gesproken werd heb ik een klein zakje gekocht…maar dat ik nu zo van de koekjes ben… Ik ging liever nog een keer voor een lekkere Wurst Zomer Salade bij Hanswurst ook op het plein bij de Dom waar ik de avond ervoor ook al heerlijk at!

Toen nam ik de HansThuringen, die is wordt opgediend met aardappelpuree en jus en rode kool #heerlijk

Heerlijke zomer salade bij Hanswurst

Wil jij in een hotel verblijven in Aken? Mijn tip: INNSiDe of bekijk deze Aken opties voor jouw roadtrip.

Monschau – Stolberg – Aken

En alles moet een eind komen en dus ook aan deze korte roadtrip door een stukje van de Eifel.. Ik had maar 4 dagen vrij en heb ze volgens mij goed besteed! Elk jaar probeer ik er even een paar dagen tussenuit te gaan in de camper van mijn vader en dit bevalt me uitstekend!

Roadtrip Eifel

Ik ging dus met de camper van mijn vader maar een leuke roadtrip kun je ook vanuit 1 plek doen in de Eifel en elke dag een andere plek bezoeken in dit geweldige gebied. Tikva deelde deze blog over de Beste Landal Parken in Duitsland en daar zijn ook twee opties in de Eifel aanwezig!

Wat ik overhoud aan deze trip is een behoefte om de Vennbahn Radweg misschien wel eens helemaal te gaan fietsen. Het is maar 125 km en deze gaat door het hele Eifel gebied. Als je niet te veel fietst per dag kun je op een heel aantal leuke plekjes in de Eifel overnachten en de omgeving en dus het nationaal park meer verkennen!!

Benieuwd waar mijn vorige roadtrip naartoe ging?

Ik bezocht Brugge!! Ook echt een aanrader om eens naartoe te gaan!!

Ook bekeek ik toen de historische huizen van Duinkerken

Of ga eens Wandelen in Duitsland: Hermannshohen – Teutoburgerwoud

En bezocht ik Kinderdijk!! Just like in the Postcards!!

Of mag ik je inspireren om dagelijks een handstand te gaan doen?
Lees de vele voordelen ervan!!