Roadtrip in IJsland

Al lang keek ik uit naar een roadtrip in IJsland. Ik reis natuurlijk veel meer in de warmere landen en dit leek me echt zo’n bestemming die je gewoon niet mag missen. De verscheidenheid van het land, de cultuur van de mensen en ruwheid van de natuur… Het was tijd om een roadtrip in IJsland te plannen. Ik huurde een auto en dat geeft je alle vrijheid in je rondreis natuurlijk. Dat is mij super goed bevallen in IJsland. Ik ben van de week dat ik in IJsland was 4 dagen op roadtrip geweest en heb veel verschillende plaatsen en bezienswaardigheden bezocht.

Veilig rijden in IJsland?

Als jij je afvraagt of het rijden wel veilig is in IJsland dan kan ik je verzekeren dat ik het erg veilig vond. In de wintertijd veiliger dan in Nederland als het echt winter is…lees: als er sneeuw ligt. In IJsland zijn ze daarop ingesteld en is alles goed geregeld en schoon.

Lees deze blog voor meer info over het rijden en het huren van een auto.

2x 2 dagen Roadtrip in het kort opgesomd

Ik heb Reykjavik als uitvalsbasis gehouden en ben vanuit daar 2 keer 2 dagen op roadtrip geweest. De eerste 2 dagen heb ik de bekende Golden Circle gedaan. Deze is in 1 dag heel goed te doen maar ik wilde er twee dagen over doen en dus heb ik een overnachting in Fludir, bij de Secret Lagoon gedaan.

De tweede 2 dagen ben ik naar Snaefellsnes gegaan. De andere kant dus op. Ik kreeg 2 leuke tips van een lokaal iemand en daar heb ik 2 stops gedaan. Een geweldig gebied om doorheen te rijden en zeker een aanrader. De overnachting deed ik deze keer in Olafsvik, een klein kustplaatsje net buiten het nationaal park.

Roadtrip deel 1 : The Golden Circle

Ik ben niet al te vroeg weg gegaan omdat ik in januari reisde en het pas rond 9.30 uur licht werd. Uiteraard heb ik een paar kleine korte stops gemaakt onderweg als ik weer een mooi uitzicht had en een foto wilde maken maar mijn eerste stop was bij Thingvellir Nationaal Park. Ik heb daar een wandeling gemaakt langs de wand van de tektonische platen.

Het uitzicht was wel echt super en op een zomerse dag zou je hier wat meer tijd moeten nemen om een wandeling in het dal te maken.

Roadtrip IJsland - Thingvellir

Ik kreeg daarna de tip om via een andere route naar de waterval te lopen. Die heb ik toen gelopen en dat was wel even een uitdaging. De vrouw die me de tip gaf zei ook dat het in de zomer 10 minuutjes was maar dat het nu winter was en ze niet kon zeggen hoe lang ik er nu over zou doen 🙂 Lees hier meer over die wandeling.

De volgende stop had ik bij Geysir, hier zie je de bekende Strokkur om de paar minuten stoom afblazen. Geweldig gezicht! Het hele gebied daar rookt en stoomt de hitte af van onze wereld. Het is apart om te zien en vies om te ruiken maar je blijft er lopen en je blijft er met verbazing naar kijken. Gaten in de grond gevuld met helder water waar je diep in kan kijken en waar geen einde in lijkt te zitten.

Roadtrip Geysir / Strokkur

Als je dan doorrijdt de Golden Circle op kom je op het verste punt van de cirkel. De weg naar de waterval gaat nog even iets dieper IJsland in nadat de hoofdweg afbuigt en de terugweg inzet. Maar eerst rij je door naar de grote waterval Gulfoss. Dit betekent Gouden Waterval en ik denk dat je in de zomer een geweldige hoeveelheid water naar beneden ziet kletteren. Wat ik nu zag was een geweldige hoeveelheid bevroren water wat ook een super apart gezicht geeft. Het was er erg koud omdat het er enorm waaide en dus bleef ik er niet lang.

Roadtrip IJsland - Gulfoss

Ik ben toen naar het plaatsje Fludir gereden waar de Secret Lagoon bij is. Ik heb daar heerlijk aan het eind van de middag, begin van de avond gezwommen in een warmwaterbron. Heerlijk zeg! Het was er rustig en ik kon genieten van de buitenlucht en de sterren boven en het winterse landschap om mij heen terwijl je in een warm bad ligt.

Dag 1 van mijn roadtrip was super geslaagd!

Roadtrip IJsland - Thingvellir - Secret Lagoon

Met de telefoon gemaakt….slechte foto…maar het geeft je een idee 🙂

De nacht bracht ik door in Fludir bij een leuk Bed and Breakfast om vervolgens langzaam de route af te rijden en wat korte bezoekjes aan dorpjes aan de kust te brengen. Om mijn indrukken van de verschillende hotels te lezen die ik gebruikte tijdens deze week in IJsland klik hier

Roadtrip IJsland - Thingvellir

Onderweg kwam ik nog een grote ouderwetse visdrogerij tegen. Wat een apart gezicht is dat zeg! Ik zag eerst niet wat het was. Het waren enorme grote stellages van hout gemaakt en daaronder hing dus vis. Ik denk dat er wel duizenden vissen te drogen hing. Er hing ook een geur …kun je je vast voorstellen 🙂 Gedroogde vis is natuurlijk de manier om vis lang te bewaren en dat is iets wat ze vroeger uiteraard veel deden.

Roadtrip deel 2 : Snaefellsnes

Na weer een dagtrip vanuit Reykjavik te hebben gedaan ben ik weer op roadtrip gegaan voor 2 dagen. Deze keer reed ik naar het Nationaal Park Snaefellsnes. Bij het guesthouse waar ik was kreeg ik de coördinaten van een hotpot, een gat in de grond waar heet water in zit. Daar zou je lekker kunnen badderen en dit was niet heel bekend. Dit was mijn eerste stop en toch waren er net mensen toen ik daar kwam. Ik zag ze nog uitkleden en er in gaan zitten. Zij vulden de hele hotpot 🙂

Roadtrip IJsland - 4 dagen op pad
Ik ben verder gereden en had ook een aanwijzing gekregen om naar een plek te gaan waar je zeehonden zou kunnen spotten. De afslag is de naam van een boerderij: Ytri Tunga. Net voordat je bij de boerderij op het terrein rijdt buigt de weg af en kom je op een parkeerplaats terecht. Borden met informatie laten je zien welke zeehonden er te vinden zijn. Als je verder loopt zie je een woeste kust met veel rots partijen. Mooi om te zien.

Roadtrip IJsland – Wildlife en natuur – Overweldigend

Het duurde niet lang of ik zag een kopje boven het water uitkijken, hij zag mij ook en kwam even mijn richting op gezwommen. Even later was ik hem kwijt en liep ik verder. Daar zag ik tot mijn verbazing een zeehond liggen op een rots. Geweldig! Dit had ik niet verwacht, super om in deze kou toch nog deze dieren tegen te komen! Hij lag erbij alsof hij in het zonnetje lag maar ook hier waaide het best en was het daardoor ook best koud!

Lavagrot Vatnshellir

Ik vervolgde mijn roadtrip en ben gelijk door gegaan naar de grot, een lava grot. Die zou om 3 uur nog een rondleiding hebben en ik kon er net op tijd zijn. Een lavagrot ontstaat als een lavastroom op houdt te stromen. Wat er dan gebeurt is dat het van buitenaf koud en hard wordt en de binnenzijde nog even heet/warm blijft en dus leegstroomt. Dan hou uiteindelijk een gangenstelsel over en dit zijn nu ondergrondse grotten. Wel heel apart om te zien en in te lopen.

De IJslanders hebben daar natuurlijk verhalen over trollen en hun brute levenswijzen daar. In de grot was een tafel met een stoel waaraan deze trollen in vroegere tijden zaten. Dit vertelde de gids met een glimlach op zijn gezicht en met enige fantasie was dit wel te zien in de steenformatie. Dat hierop de enorm grote trollen gezeten was wel vreemd ja …aangezien de grot nooit groot genoeg was voor een aantal trollen 🙂

Hierna ben ik een klein stukje terug gereden om bij een geweldig mooi uitzichtpunt te staan waar je mooi de woeste kust van IJsland kan aanschouwen. Een mooie rotspartij laat zich zien en bij heerlijk zomers weer kun je hier een mooie wandeling maken langs deze kust. Nu was het er koud, het waaide erg en begon te regenen helaas.

Roadtrip IJsland - Rotspartij nabij Lavagrot

Ik ben doorgereden en kwam uiteindelijk in het plaatse Olafsvik waar ik de nacht doorbracht in een hostel. Erg netjes, schoon maar zoals alle accomodaties in IJsland wel duur.

De volgende dag heb ik een mooie tocht gereden terug naar Reykjavik. Ik heb bij een baai gezocht naar walvissen maar zag alleen een kopje van een zeehond.

Om walvissen te spotten kun natuurlijk gewoon een trip boeken. De kans dat je ze dan ziet is vele malen groter. Deze zijn makkelijk te boeken vanuit Reykjavik. Ik heb er geen tijd voor genomen tijdens mijn eerste roadtrip in IJsland maar een volgende keer staat deze zeker op het programma.

Hierna ben ik doorgereden naar de mooiste berg van IJsland. Dit beweerde de vrouw althans van het hostel waar ik sliep. Ik moet zeggen dat het wel een heel mooi plekje is. Ook zeker een punt waar je even moet stoppen en de plek in je op moet nemen.

De mooiste berg van IJsland: Kirkjufell

Kirkjufell is een puntige berg met daartegenover een waterval met dezelfde naam. Ik kreeg die tip al eerder en ik moet zeggen dat het wel een magische plek was om te zijn. Ik wist nog niet dat ik er was en ik stopte om een foto te maken van de geweldige lucht en dat bleek de zijkant van de berg Kirkjufell te zijn 🙂

Roadtrip IJsland - Kirkjufell

De berg rechts op deze foto is Kirkjufell

Even verder kon ik mijn auto parkeren en heb ik een wandeling gemaakt bij de waterval wat je tevens een geweldig zicht geeft op deze puntige berg. En ja ik moet ook wel eerlijk toegeven dat het wel een bijzonder mooie berg is.

Toen ik verder reed heb ik bij een supermarktje even wat te eten en te drinken gekocht en ben ik doorgereden naar de plek waar ik walvissen zou kunnen spotten. Daar gekomen ging er net een stel weg, nee zij hadden niks gezien, vertelden ze mij.

Voordeel van de roadtrip:

Je kunt stoppen wanneer je wil

en hoe lang jij wil!

Ik heb er een tijdje staan kijken en net voordat ik het opgaf en weg wilde gaan maakte ik een foto van de baai. Tot mijn verbazing stak er toen net een zeehond zijn koppie boven water 🙂 Nee, ik heb geen walvis gezien maar de zeehond gaf me toch wel even weer een blij gevoel!

Hierna ben ik doorgereden en heb uiteraard weer erg mooie uitzichten en luchten gehad. Het voordeel van dat ik er in januari was, vind ik, is dat er de hele dag door een soort van zonsopgang -ondergang in de lucht gaande is. Elke keer weer mooie kleuren in de lucht, dit heeft mij erg veel mooie foto’s opgeleverd … al zeg ik het zelf 🙂

Ochtendyoga in Fludir 😉

Ik was net voor zonsondergang weer terug in Reykjavik en kon de Hallgrimskirkja nog op om van het geweldige zicht te genieten over de mooi gekleurde daken van Reykjavik! Echt een geweldige stad ook echt de moeite waard om vanuit daar een paar dagen IJsland te verkennen!

Roadtrip IJsland - View of Hallgrimskirkja

Ik heb de roadtrip in IJsland dagen echt als super ervaren. Ik kan het iedereen aanbevelen. Je moet zeker erop uit gaan in IJsland en als je dat doet in je eigen auto heb je alles in de hand en kun je stoppen waar je wil, perfect!

Roadtrip Iceland

Wil je meer lezen over mijn reis door IJsland?

In de zomer 10 minuutjes werd mij verteld – Wandeling in Thingvellir NP

Een auto huren in IJsland? Ik zeg ja!

De Beste Hamburger van IJsland

Op zoek naar het Noorderlicht

De Eeuwenoude Gletsjer Solheimajokull beklimmen

Denk jij ook in mogelijkheden?

In Mogelijkheden Denken – Gewoon Omdat Het Kan!

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereld dan ik.