Touren achterop een motor door de Harau Vallei, Bukittinggi – Sumatra

Ik had het nog niet eerder gedaan, achterop een motor zitten in plaats van in een taxi of minivan een trip door het landschap van Azië. Dus toen ik die kans kreeg heb ik dat gedaan. Na die eerste dag besloot ik ook gelijk om nog een trip te doen de dag erna. Je bent en blijft echt onderdeel van de prachtige omgeving waar je doorheen rijdt, echt geweldig! Touren achterop een motor door de Harau Vallei was echt super!

Ondertussen zelfs nog wat leuke foto’s kunnen maken waar de Harau Vallei zich uitermate goed voor leent.

Hotel The Hills – Bukittinggi

Ik verbleef in het geweldige hotel The Hills in Bukittinggi. Geen toeristisch hotel maar meer voor de zakenmensen uit Indonesie. Maar ze hadden een geweldig zwembad! In de omgeving vond ik een travelagency, Ronis Travel. Hij heeft een bureau’tje in het Orchid Hotel. Zij hadden allerlei trips en konden me ook voor mijn eerste dag een aantal tips in de omgeving geven die ik lopend kon bezoeken. Nadat ik daar voor de volgende dag een trip had geboekt ben ik naar Fort De Kock gegaan. Ook ben ik vanaf daar de straat over gegaan om bij de dierentuin te gaan kijken. Ik vind het altijd zo zielig en ben dus snel weer weggegaan. De standaard is daar toch nog op een ander niveau dan we hier gewend zijn. Ik zag twee olifanten staan, vastgeketend aan een voet…Zo zielig!!

Touren achterop een motor door de Harau Vallei

Fort de Kock, de naam zegt het al, is een Nederlands fort. Het fort werd oorspronkelijk gebouwd in 1825 ten tijd van de Paderi-oorlogen en werd Sterrenschans genoemd. Later werd de naam veranderd en werd het vernoemd naar de Nederlanderse legeraanvoerder Hendrik Merkus de Kock. Je voelt je toch in dit deel van Azie, Maleisie en Indonesie, een heel klein beetje thuis. Veel mensen spreken Nederlands en hebben familie in Nederland wonen of hebben er zelf gewoond. De taal spreken ook veel mensen dus een beetje of zelfs goed. Erg leuk!! Er is uiteraard een negatieve kant aan het feit dat we als Nederlanders daar hebben geheerst maar daarentegen zijn er andere naties geweest die slechter voor hen waren.

Touren achterop een motorFort De KockTouren achterop een motorDe brug van Fort De Kock naar Dierentuin

Touren achterop een motorZo zielig!!

Bij het Orchid hotel werd me ook verteld over het Panorama Park. Vanaf daar heb je een geweldig zicht in de vallei. Ik ben uiteraard daar naar toe gelopen en in dat park wordt je haast overvallen door de hoeveelheid apen. Wat ik wel geweldig vond was een aap die een flesje Minute Maid te pakken had en die heerlijk zat op te drinken. Ook zag ik er eentje die een zak chips te pakken had gekregen. Tja..het blijven apen he?

Panorama Park – Bukittinggi

Panorama Park: Vallei op de achtergrond

Dus de volgende dag ging ik naar het Orchid Hotel om achterop de motor te stappen. Ik was een uur te vroeg…mijn klok had ik nog steeds niet verzet nadat ik uit Maleisie was gekomen. Ik kreeg netjes een kopje koffie aangeboden en kon even de WiFi gebruiken om te internetten.

Touren achterop een motor door de Harau Vallei – Sumatra

Even later kwam mijn gids eraan, hij stelde zich voor: An. (Kort voor Hanafi) Hij had een helm bij zich en gaf me een regenjas voor het geval dat het zou gaan regenen en toen konden we gaan. We reden een stukje door de stad en An liet me de markt zien. Die markt liep een heel deel door de stad, helemaal naar boven naar het plein waar de Jam Gadang zit. Dat is de kloktoren op het centrumplein. De dag ervoor was ik daar geweest, zie hier voor de foto’s.

Touren achterop een motor

Er was ook een andere markt. Deze was in een lager gedeelte van Bukittinggi, beide markten waren groot. De hele omgeving kwam naar Bukittinggi om zaken te doen. omdat het de provinciehoofdstad is. Ook is het een toeristische trekpleister door de ligging van de stad, hoog in de bergen tussen vulkanen en dus een heerlijk koel klimaat.

Toen we buiten de stad kwamen reden we tussen de twee vulkanen in. De ene is Singgalang en de andere de bekende Marapi. Beide vulkanen zijn nog actief. Door alle mist en wolken kon ik helaas niet een mooie foto maken van de vulkaan. Later op de dag is het nog een beetje gelukt!

Vulkanen genoeg op Sumatra

Eerst zijn we naar een oud Minangkabau huis gegaan. Ze noemen die Rumah Gadang (Minangkabau: Groot huis) of Rumag Bagonjong (Minangkabau: Puntdak huis) Dit zijn de traditionele huizen (Indonesisch “Ruma Adat”) van de Minangkabau. Wat een geweldige huizen zijn het! Ik had dit soort huizen nog nooit ergens gezien, wat een super gave vormen! met die punten die lijken op de hoorns van de waterbuffel!

Minangkabau – Harau Valley

Harau Vallei, Bukittinggi – Sumatra

We reden verder en kwamen door een dorp waar ze tapioca-wortel aan het verwerken waren. Ze doen dat natuurlijk nog op de oorspronkelijke manier zoals ze dat ook eeuwen geleden deden. Buiten het huis was een oude vrouw de tapioca wortel aan het schillen. Binnen waren twee vrouwen bezig met het verbranden van hout onder de grote pan met kokende olie. In die kokende olie frituurden ze de tapioca en toen zag ik wat het werd. Een soort chips!

Het was echt enorm warm in die kleine ruimte door dat vuur. Ik zag dat ze gewoon een hele boomstam onder de grote pan hadden gedrukt, die kon nog wel even doorbranden dus 🙂 Ik heb wat van de chips geproefd en degene die ik het lekkerst vond kocht An voor me!

Chips van Tapioca wortel maken

Touren achterop een motorWe gingen weer verder, het was ondertussen heerlijk weer geworden met het zonnetje brandend op mijn rug. Ik vond het heerlijk zo achterop de motor, rond kunnen kijken en foto’s makend van de omgeving. Als ik even wilde stoppen dan kon dat ook per direct. Met een auto sta je niet zomaar overal stil maar met een motor lukt dat wel, geweldig!

Touren achterop een motor

De lunch hebben we bij een wegrestaurant genomen. Wel in Padang stijl natuurlijk!! Dat houdt in dat de hele tafel ongeveer vol gezet wordt met heerlijke gerechten en dat je daaruit kan kiezen wat je neemt. Dat wat je dan ook daadwerkelijk neemt betaal je. Wat je dan ook wel ziet gebeuren is dat het ene schaaltje van de tafel naar tafel gaat. 🙂 Daar waar het druk is maakt dat niks uit, het is gewoon vers eten en net klaar gemaakt. Ik heb heerlijk gegeten van een aantal gerechtjes, wat ei in curry, een sate en wat stukjes rundvlees in soyasaus. Met uiteraard als basis rijst.

Eten in Padang Stijl, Harau ValleiNa de pauze kwamen we dan eindelijk in de vallei, de Harau Valley. Wat een geweldige omgeving zeg. Op een gegeven moment rij je tussen enorm hoge wanden, dat geeft je ook echt een super uitzicht! Het was wel moeilijk om een mooie plek te vinden waar je de beide wanden op de foto kon krijgen.

Touren achterop een motor

In dit gebied hebben we ene wandeling gemaakt, we zijn naar een waterval gelopen. Er waren er meerdere en bij de laatste, de meest afgelegen waterval, heb ik even kort gezwommen.

Zoek je nog een uitdaging? Ga dan eens slapen in een grot in deze vallei!

Wandelen in de Harau Vallei

Wandelen in de Harau ValleiOnderweg terug zijn we nog even bij Abdi Homestay geweest en hebben we daar een kop koffie gedronken. Ik was de Homestay al tegen gekomenop internet maar had er geen tijd voor uit getrokken omd  aar te gaan overnachten. Nou…als je er een nachtje kan blijven moet je het zeker doen. Erg netjes en super mooi voor elkaar!!

Adbi Homestay - Harau Vallei SumatraBungelow van Abdi Homestay

Adbi Homestay - Harau Vallei SumatraGeweldig uitzicht vanaf terras bungelow

De terugweg was nog weer 1,5 uur rijden door het mooie gebied rondom Bukittinggi. Met natuurlijk genoeg stops om je benen en lichaam te strekken 🙂

Touren achterop een motor door de Harau Vallei, Bukittinggi – Sumatra

Als je deze blog leuk vond deel hem dan met anderen 🙂

Achter op een motor

Zoek je meer zinvolle reis inspiratie?

Reisgids Sepilok – Borneo, Maleisië

Zwemmen in het Kratermeer Toba – Sumatra

Op bezoek bij de Sjamaan – Mentawai Eilanden

Slapen in een grot – Harau Vallei – Sumatra

Tips voor Backpacken in Borneo

Of ga naar Sikkim – India

10 dagen rondreis door voormalig koninkrijk Sikkim – India

Ik hoop dat jij net als ik geniet van deze mooie wereld.