Ontdek de zomerhoofdstad Baguio – De Filipijnen

Voor een stedentrip naar Baguio? Ik zag ja! Het is een heerlijke stad om te bezoeken en ligt op 1540 meter boven zeeniveau en heeft om die reden het hele jaar door een heerlijke temperatuur. De stad is omringd door bos wat voornamelijk bestaat uit dennenbomen en de stad wordt dan ook wel City Of Pines genoemd. Ik geef je in deze blog tips over wat je zeker moet doen als je in de zomerhoofdstad Baguio bent en tips voor wat gratis te bezoeken is

Wist jij dat Baguio ook wel de zomerhoofdstad van de Filipijnen werd genoemd? Reden hiervan is dat de regering elke zomer verhuisd met alle de regeringsinstanties van Manilla naar deze stad. Bij de laatste telling (2007) had de stad 302 duizend inwoners. De stad ligt in de provincie Cordillera Adminstrative Region en net als Manila op het hoofdeiland Luzon.

Als je even uit de hitte wil van de kust en de eilanden van De Filipijnen is de stad Baguio een hele goede optie. Het ligt hoger en is dus frisser en heeft veel te bieden. Daarnaast geeft je ook nog eens de beste uitzichten over de omgeving!

Ik ging naar deze stad om vanuit daar door te gaan naar Mount Pulag. Deze wilde ik beklimmen, midden in de nacht, om daarna de zonsopgang te gaan bewonderen!! Een super trip!

Kijk even hier als je de trekking naar de top van Mt Pulag ook wil lezen

Maar eerst dus een stedentrip Baguio en ik bleef maar liefst 4 dagen hier!

Wat te doen in Baguio

&

Welke plekken te bezoeken?

• Baguio City Public Market

Als je zo begint te lopen in een nieuwe stad is er niks leukers dan even de lokale markt in te duiken! In het centrum van Baguio is natuurlijk een mooie grote, overdekte markt! Ik vind het heerlijk om er even rond te kijken en zo de sfeer van de stad te proeven.

Ontdek de zomerhoofdstad Baguio - De Filipijnen

Tip: Ik werd gelijk door een mevrouw aangesproken..

Nou ja aangesproken.. Ze schreeuwde me na dat ik moest oppassen voor zakkenrollers. Ik had nl mijn rugtas op de rug hangen en dit vond ze niet zo handig. Een andere vrouw kwam naast mij lopen toen ze door had dat het tegen mij geschreeuwd werd en nam de moeite om het mij even uit te leggen. Ik heb de hint ter harte genomen en mijn tasje even voorop gehangen 🙂

Gratis Dingen te Doen

zomerhoofdstad Baguio

• Burnham Park / Rizal Park

Toen ik de markt weer verliet en een stukje gelopen had kwam ik bij de ingang van het Burnham Park. Het is een heel groot park en het is er heerlijk lopen als je zo even uit de drukte komt. Veel groen, veel bomen en een aantal mooie beelden en monumenten.

Zomerhoofdstad Baguio ontdekken
Aan de grote kerstboom kun je zien dat ik er in december was – Burnham Park

• Camp John Hay

Om dan ook gelijk maar het groene Camp John Hay erbij te halen… Wat een heerlijk park! Het is een groot gebied aan de rand van de stad Baguio wat zich bevind in het dennenbos. Het biedt mooie uitzichten over de wijde omgeving en heeft toeristen veel te bieden. Begin 1900 huisvestte zich in het park het Amerikaanse leger tijdens de Filipijns Amerikaanse oorlog.

Je kunt deze historie goed zien in het Bell House waarvoor je wel een entree moet betalen en in de tuin een mooie wandeling kan maken.

Avontuur en Activiteiten in Baguio

De Filipijnen

• Tree Top Adventures

Ontdek de zomerhoofdstad Baguio - De Filipijnen

Daarnaast zit er in het Camp John Hay park ook de Tree Top Adventures. Nou…zoiets hoef ik niet twee keer te zien. Uiteraard ging ik dat avontuur aan! Ik boekte alle tree top avonturen en ging op pad!!

Ik heb maar weinig foto’s gemaakt maar vermaakte mij des te beter. Wel maakte ik een filmpje tijdens de superman maar daar kon ik weinig laten zien van de omgeving. Ik was namelijk drukker met mezelf dan met de camera ..  En ik moest hem natuurlijk heel goed vasthouden en ik lag ook niet super comfortabel 🙂 Daarnaast is er nog wel een kort filmpje gemaakt van de Free Fall …

helaas drukte het meisje wat het filmpje (vanaf 1.15 seconden)
toen ik viel op een verkeerd knopje.

Je hoort me nog net gillen als ik in een vrije val naar beneden val!!

Ontdek de zomerhoofdstad Baguio - De FilipijnenDe uitzichten zijn echt geweldig onderweg!!

Ze hebben 5 verschillende uitdagingen en je kunt er 2, 3 of meer boeken. Ik boekte ze dus alle 5!! Van lopen over een brug met mooi uitzicht naar vliegen als Superman over grote hoogte met uitzicht waar je mond van openvalt!! Ik vond het echt helemaal super!

• Cemetery of Negativism – Camp John Hay

Toen ik weer verder het kamp / park in liep kwam ik bij de begraafplaats van de negativiteit. Geweldig!! Er lagen allemaal graven met namen die lieten zien wat mensen niet gedaan hadden… of welke smoesjes ze er voor hadden. Erg leuk om even doorheen te lopen!!

Plekken die je gezien moet hebben – Baguio

• Mines View Observation Deck

Ook nam ik de jeepney naar het bekende uitkijkpunt Mines View Observation Deck. Het is een leuk aangelegd parkje met aan het eind van het pad een geweldig uitzichtpunt over de wijde omgeving.  Ook hier heb je vrij toegang en kun je best een uurtje rondlopen.

De stad ligt hoog en dus kijkt het over de omgeving.

Echt geweldig!

Zomerhoofdstad Baguio ontdekken

Je kunt in dit parkje van alles kopen, het is er super toeristisch.. Ah ja..hoort er ook bij! Ik kocht er wat lekker vers fruit!

In Azië kan het niet snel te gek zijn… Hoe zielig!!

• Our Lady of Lourdes Grotto

Ik las ineens ergens over de grot van Lourdes. Even dacht ik dat ik verkeerd zat maar toen ik beter keek was ook die hier in Baguio te vinden. Op de kaart zag ik al snel waar dit was en het bleek op loopafstand te zijn vanuit het centrum. Het was wel even zoeken en omdat ik een stukje de verkeerde weg ingeslagen was ben ik wel een uur onderweg geweest.

Zomerhoofdstad Baguio ontdekken

Ik ben de heenweg gaan lopen en de terugweg nam ik lekker luxe een jeepney voor een paar cent! Voor die paar cent kun je het echt niet laten.. en voor de ervaring eigenlijk ook niet!

• Baguio Buddhist Temple

En dan staat er nog een enorm Boedha beeld naast een Boedistische tempel. Om er te komen was het even zoeken, er was een straat afgesloten toen ik er was. Maar toen ik eenmaal voor de grote toegangspoort stond werd er nadat ik aanbelde opengedaan door een beveiliger die me binnenliet. Nadat ik me ingeschreven had en een legitimatiebewijsje achterliet kon ik het complex even door lopen.

Zomerhoofdstad Baguio ontdekken
Met weer een geweldig uitzicht over de stad zomerhoofdstad Baguio!

• Tam-Awan Village

In het Tam-Awan Village hebben ze een aantal traditionele hutten, huizen opgebouwd. Deze oude, originele hutten zijn gekocht en in het geheel over gehaald vanaf de plek waar ze al tientallen jaren stonden en waar dus echt in geleefd werd. Ik vond het leuk om te zien al zie je ze dan niet in hun oospronkelijke omgeving je kunt er nu wel in en echt kijken hoe klein/groot het is. Toen ik in Banaue was bij de rijstterrassen zag ik soortgelijke woningen staan.

Zomerhoofdstad Baguio ontdekken

Er waren een aantal hutten dicht en deze zijn soms ‘bezet’. Je kunt dus een hut boeken om een nachtje daar door te brengen en te ervaren hoe het is om in zo’n oude, op poten gezette hut te slapen. Ik zag dat er wel een ‘moderne’ badkamer achter zat 🙂

In deze hut was een mooie expositie van allerlei kunstenaars.

Ik denk daar kan ik natuurlijk mooi even bij gaan staan 🙂

Zomerhoofdstad Baguio ontdekken

Over het terrein van Tam-Awan, wat tegen een berg aanligt, loopt een mooi wandelpad naar een uitzichtpunt.

Ik heb er nog een heerlijk kopje koffie gedronken en gebruik van de snelle WiFi. Ik heb hier lekker de halve ochtend rondgewandeld.

Wat te Doen in de Omgeving van Baguio

• Mt Santo Tomas

Op de laatste dag dat ik in Baguio was bedacht ik me dat ik naar de berg Mt Santo Tomas ging. Ik las die tip in de Lonely Planet van een aantal jaren terug en dit leek me een hele goede optie. Iets buiten de stad, het geweldige bergachtige gebied in! Ik heb een jeepney gepakt…die een paar keer per dag rijdt…en dus moest ik nog wel even wachten voordat hij ging maar ik was vastberaden en bleef zitten!

Toen die uiteindelijk ging rijden duurde de tocht nog wel een uurtje. Eerst door de stad, toen een dorp en uiteindelijk gingen we dan de berg op. Geweldige uitzichten onderweg alleen hoe hoger we kwamen hoe meer bewolking er hing.

Toen we bijna op het eindpunt waren en iedereen al bijna uitgestapt was vroeg de chauffeur waar ik dan toch eigenlijk naartoe wilde. En…zo terloops… of ik wel wist dat er eigenlijk geen toeristen mochten komen op de berg. Het werd misschien wel weer vrijgesteld in de toekomst maar voor nu was het ‘restricted area‘. Oh? Dat had hij misschien eerder moeten zeggen?

Zomerhoofdstad Baguio ontdekken
Helemaal boven gekomen was er niks meer…

Hij bood aan dat ik even een stukje ging lopen, verder was er echt niks te doen op de berg namelijk, en dan nam hij me weer mee terug naar Baguio als hij terug ging. Of ik zou nog 5 uur moeten rondwandelen en dan nam hij me met de laatste bus mee naar beneden.

Deze weg naar beneden bood mij meer uitzichten!

Ik koos voor de eerste en ben langzaam de weg terug naar beneden gelopen en toen ik de jeepney ruim een uur later aan hoorde komen ben ik weer ingestapt en mee naar beneden gegaan. Ik vond het super om een uurtje rond te wandelen in dit gebied. Om die reden vond ik het toch echt wel de moeite waard!! Dus als je wat tijd over hebt…

Zomerhoofdstad Baguio ontdekken

Ik heb een kilometer of 6-7 gelopen en toen kwam ik uit bij Cafe in the Sky. Toen ik er net was hoorde ik de jeepney al aankomen. Jammer!! Ik had er graag even willen zitten en iets willen kopen. Er zaten een heel aantal lokale jongeren en ,net als zij deden, heb ik wel snel nog een foto laten maken door hen met de sky of tenminste de clouds op de achtergrond!!

Ontdek de zomerhoofdstad Baguio – De Filipijnen

Ik vond het echt super leuk om hier rond te dwalen en

de verbaasde gezichten van de lokale mensen te zien 🙂

** Tip **

Ik maakte op deze reis voor het eerst elke dag een filmpje, wil ze zien?

Kijk dan even hier!!

Zomerhoofdstad Baguio – Filipijnen

Vervoer & Verblijf

• Gebruik het  lokale vervoer in de zomerhoofdstad Baguio

Jeepney’s rijden ook naar de grot, zij vertrekken aan de achterzijde van de plaatselijke overdekte markt. Zij kosten natuurlijk haast niks dus dat is ook een hele goede optie. Als je nog niet in een jeepney hebt gezeten moet je dat zeker even doen. Is echt heel leuk! Alleen het meemaken van het betaalsysteem vond ik al super! Als je nl helemaal achterin zit dan betaal je aan je buurman, die het doorgeeft naar voren. Als het bij de bestuurder aangekomen is geeft hij wisselgeld aan dezelfde hand terug en dit gaat via via weer naar de persoon die betaalde!

De richtlijn voor prijzen is in Baguio 8.5 peso per 0.4 km 🙂

Zomerhoofdstad Baguio ontdekken

• Accommodaties in de zomerhoofdstad Baguio?

Bed & Bath at station 120

Mijn eerste twee overnachtingen had ik hier geboekt. Ik wilde 2 nachten blijven en dan door reizen en dus een goedkope kamer. Ik had een hele kleine kamer met alleen een bed en een kapstok. En een gedeelde badkamer, wc los van de douche en ook een aparte ruimte omje tanden te poetsen enz. Heel goed ingericht, alles goed toegankelijk. Dit hostel zit in een klein winkelcentrum waar ik geen ontbijt kon vinden maar waar je wel lekker ijs kan kopen!

Het zit op 5 minuten lopen van de overdekte markt. (101 Lower General Luna Road, Baguio, Philippines)

Hotel Cosmopolitan

Toen bleek dat ik langer bleef in Baguio ben ik op zoek gegaan naar een hotel met wat meer te bieden. Dat vond ik meer dan voldoende in dit geweldige hotel. Het ontbijt was heerlijk en verder bieden zij ook lunch en diner. De kamer had een keuken blok en zitruimte. Het was een appartement leek het.

Zicht over de Zomerhoofdstad Baguio

Zonsondergang vanuit mijn hotelkamerraam. Achterzijde van hotel Cosmopolitan

Uitzicht vanuit het restaurant, voorzijde hotel. In de linkerbovenhoek van de foto zie je dat er een Seven Eleven naast zit, 24/7 geopend!!

Het is ook aan de rand van het centrum, 10 minuten lopen vanaf de overdekte markt. (1 Bokawkan Road Corner Naguillian Road, Baguio, Philippines)

Voor als je nog een fijne kop cappuccino zoekt en goede WiFi?

Ik zat bij het tankstation Caltex aan Legarda Road bij Coffee House en had er heerlijke koffie. Daarnaast kon ik gebruik maken van de WiFi en die was heerlijk snel. Goede werkplek dus!

Zomerhoofdstad Baguio ontdekken

Als je deze tips over de zomerhoofdstad Baguio handig vind bewaar ze dan!!

Wil je meer lezen over de Filipijnen?

Dagtrip op Bohol, Filipijnen

Osmena Peak beklimmen, Cebu

Een nachtje alles wat je kan wensen – Viewdeck Cottages, El Nido

De Eeuwenoude Rijstterrassen van Banaue

The desastrous results of the tyfoon Haiyan – Cebu (Alleen in het Engels)

Eiland Hoppen in El Nido – Palawan

Of kan ik je inspireren om eens helemaal uit je comfortzone te gaan en diep te gaan graven! Ken je Vipassana meditatie? Lees mijn ervaringen van mijn tweede keer…

Vipassana 2.0 – Dhamma Pajjota, België

Ik hoop dat jij net zo geniet van deze mooie wereldbol dan ik.