Wandelen in Duitsland: Net over de grens vind je de wandelroute Hermannshohen

Het was alweer even geleden dat ik een paar dagen ging wandelen in Duitsland. De vorige keer deed ik een stukje van de Top Trail wandelroute Rheinsteig en wat werd ik blij van die geweldige uitzichten. Ook nu heb ik weer ervaren dat het wandelen in Duitsland me echt super blij maakt en dus moet ik dat vaker doen! Die ‘heuvels’ zijn voor ons Nederlanders echt bergen en geven ons heerlijke uitdagingen tijdens het hiken!

Deze keer ga ik een stukje van de bekende wandelroute Hermannshohen wandelen in het Teutoburgerwoud. Deze wandelroute begint echt net over de grens en als je bij het startpunt van deze route begint dan kan dat al op 50km vanaf de grens bij Enschede. Voor ons Twentenaren dus binnen een uur te bereiken!

Wandelen in Duitsland - Wandelroute Hermannshohen

De Top Trail wandelroute Hermannshohen (Hermannshoehen) begint in Rheine en gaat het Teutoburgerwald door tot aan Obermarsberg. Als je de hele route loopt dan zit je op 226 km aan het eind.

De route is verdeeld in 13 etappes van elk 16 tot 20 km. Dat is voor een gemiddelde wandelaar dus heel goed te doen! Onderweg kom je de mooiste plekjes tegen op het gebied van natuur en historie!

De Hermannsweg en Eggeweg vormen samen de wandelroute Hermannshohen. Deze laatste loopt door het Eggegebergte waar hij zijn naam aan dankt. Uiteraard kun je de routes ook apart lopen. De Hermannsweg is dan rond de 160 km en deze Eggeweg wandelroute is zo’n 70 km!!

Wandelen in Duitsland - Wandelroute Hermannshohen

Als je hierna nog meer wil wandelen in het Teutoburgerwald dan moet je eens zoeken op de website van Teutoschleifen. Zij hebben nog 8 routes uitgezet van elk tussen de 6.5 en 13 km. Leuke wandelroutes om als gezin te doen.

Ik had een lang weekend van 3 dagen, vrijdag, zaterdag en zondag. Dat is voor mij genoeg om te bedenken dat ik er op uit ga naar ons buurland. Omdat ik de Externsteine hoog op mijn lijstje had staan waren de etappes snel uitgekozen van deze trek.

Het werden dus de etappes 7, 8 en 9 van de langeafstandroute Hermannshoehen die langs de geweldige Externsteine kwam.

Hoe fijn is het dan dat Bielefeld een ideaal startpunt is. Daar kon ik makkelijk met de auto naartoe. Ik parkeerde mijn auto in de parkeergarage Parkplatz Altstadt-Carre. Daar betaalde ik 6 euro per dag dus op zondag rekende ik maar liefst 18 euro af.

Lees ook: Lee Trail in 3 dagen – Luxemburg

• Overnachtingen langs de route

Accommodaties langs de Hermannshohen zijn natuurlijk overal te boeken. Je kunt zelf zoeken en boeken op verschillende sites maar ik zag ook dat ze op de site van Hermannshoehen zelf een heel aantal aanbevelingen doen. Wat daar wel weer fijn aan is, zij zijn op wandelaars ingesteld en kunnen met je mee denken. Ik werd zo op dag 2 opgehaald van mijn eindpunt en ook weer weggebracht door de familie Berkenkamp naar het beginpunt van die dag.

Ideaal toch?

Wandelroute Hermannshohen
Uitzicht vanaf mijn balkon in het Waldhotel Barenstein

Mijn ontbijt bij Haus Berkenkamp

• Paklijst  voor 3 dagen – Hermannshohen

– Wat nam ik mee op deze 3 dagen hiken?

Ik nam mijn 36 liter rugtas mee. Deze tas heb ik ook gebruikt tijdens mijn 35 dagen camino en zat heerlijk op mijn rug. Er kan genoeg in en is toch niet te groot en dus goed handzaam.

In deze tas zit standaard een beschermhoes voor de regen.

– Wat zat er in de 36 liter backpack?

Omdat de weersvoorspellingen niet heel super waren voor dit weekend nam ik voor koud en warmer weer kleding mee. In de ‘bergen’ kan het natuurlijk snel omslaan en het is altijd goed om daar rekening mee te houden.

In mijn backpack had ik 2 lange strakke leggings bij mij. Ik draag de fijne felgekleurde yoga broeken altijd. Ze zitten heerlijk en ze knellen nergens.

Ik had twee hemden bij mij die iets langer zijn. Dus over de boord van de broek gaan en mij om die reden ook beschermen tegen kou op de rug.

Ook had ik een shirt en sweater bij mij. Daarnaast had ik mijn trui bij mij die ik ook in de winter draag. Het is een sport trui die strak zit en voor de wintersport goed gebruikt kan worden.

Backpack op de Wandelroute Hermannshohen

Ik had een windjack, windstopper en trainingsjasje bij mij. Het windjack kan evt onder de windstopper of het trainingsjasje. Als het warmer is kan ik ze los dragen. Ik had het trainingsjasje best thuis kunnen laten achteraf gezien. Daarnaast had ik uiteraard mijn regenjas bij mij.

Als laatste had ik natuurlijk een shirt om in te slapen en wat ondergoed bij mij.

Een waszak gebruik ik vaak als toilettas. Dit neemt het minst ruimte in beslag en daarin had ik nu zitten: tandenborstel, tandpasta, bodylotion (100ml), kleine tube gezichtscreme, Lush shampoo bar en een klein haarborsteltje.

Voor de avonden in het hotel had ik een dun sportbroekje bij mij en instappers om mijn voeten wat rust te geven. Ook voor het drogen van je eelt en het harden van je voetzool is dit goed om te doen.

Ik had ook mijn zonnebril, een buffy, de tripod voor mijn telefoon en een kleine laptop bij mij.

Wandelroute Hermannshohen in Duitsland

Net over de grens vind je de Top Trail Hermannshohen

En toen was het zover.
Ik ging wandelen en toen ik begon was het stralend weer!!
Daar wordt je toch instant blij van?

Wandelen in Duitsland - Wandelroute Hermannshohen

• Dag 1 Bielefeld – Bienenschmidt 20 km

Ik begon mijn wandelroute Hermannshohen in het Teutoburgerwoud in Bielefeld. Ik reed daar in een kleine 2 uur naartoe en parkeerde mijn auto in hartje centrum. Even een kopje koffie op de Alte Markt en toen begon mijn avontuur op de Hermannsweg!

Wandelen in Duitsland

Ik liep naar kasteel Sparrenburg om daar de route op te pakken. Eerst natuurlijk even rondom het kasteel kijken en dan naar boven om een geweldig uitzicht over Bielefeld te krijgen!

Als je naar boven wil moet je even een muntje voor Die Turm kopen bij het infocentrum!

Sparrenburg - Bielefeld

Al snel hierna zag ik de bordjes die mij de rest van deze 3 dagen zouden leiden. Langs de wandelroute kom je vele bordjes tegen en laat je niet afleiden door cijfers of andere tekens. Deze dagen volg je alleen de zwarte H op witte achtergrond.

De H van:

Hermannshöhen

Hermannshoehen

Hermannsweg

Ik kwam deze dag door heerlijk heuvelachtig gebied van het Teutoburgerwoud. Ik moet daarbij bekennen dat ik toch even wat cijfers ben gaan volgen en dus een stukje verdwaald ben 🙂 Ik tel bij deze dag dus 5 km op en kom uit op 25 km!!

Wandelen in Duitsland - Hermannshohen

Veelal wandel ik alleen. Dat vind ik heerlijk! Vraag jij je af of dat wel veilig is? Lees dan eens mijn Tips voor Vrouwen die alleen op pad gaan!

Ik genoot wel van heerlijke bankjes en super paden door het bos. Ik had wat fruit en water bij mij dus kon me goed vermaken in de natuur! Ook kwam ik door het plaatsje Oerlinghausen net voor mijn eindpunt Bienenschmidt.

Wat een leuk plaatsje zeg!!

Oerlinghausen

Bij Bienenschmidt, wat vroeger een smid was en bijen hield begreep ik van herr Berkenkamp die mij hier op haalde. Ik sliep namelijk deze nacht bij Haus Berkenkamp. Omdat zij iets van de route afliggen verlenen zij de service om wandelaar van de wandelroute Hermannshohen op te halen en weer weg te brengen de volgende dag.

Hoe fijn is dat!

• Dag 2 Rethlager Quell naar Horn 17 km

De volgende ochtend genoot ik een heerlijk Duits ontbijt bij Haus Berkenkamp. Echt Duits met een leuke eierwarmer over het gekookte eitje. Helemaal geweldig!!

Samen met 5 andere gasten werd ik weggebracht naar de Rethlager Quell om daar de wandelroute Hermannshohen vandaag te hervatten. Zoals de naam al zei kwam ik al snel een bron tegen aan mijn linkerzijde. Het weer was heerlijk zonnig en daar waar er alleen maar regen en onweer voorspeld was bleek het toch weer een mooie dag te worden. Ik liep door het heerlijke fris groene lente bos en de zon scheen heerlijk door de frisgroene nieuwe bladeren!!

Wandelen in Duitsland - Hermannshohen

Lente is wel echt een fijne tijd om te wandelen in de natuur! De vogeltjes waren druk in de weer en overal hoorde ik ze zingen uit volle borst!!

Donoper Teich

Ik was nu op weg naar het bekende Hermannsdenkmal. De naamgever van deze wandelroute Hermannshohen zoals je misschien al wel vermoedde. Het is het hoogtepunt van deze dag, letterlijk en figuurlijk dan.. De hoogte van het beeld is ruim 53 meter en de berg waarop hij staat is ook zo’n 400 meter.

Hermannsdenkmal

Hoogtepunt op de Wandelroute Hermannshohen

Wandelen in Duitsland - Wandelroute Hermannshohen

Hoger kom ik deze dag niet!!

Het Hermannsdenkmal staat net buiten Hiddesen en stelt Hermann der Cherusker voor. Hermann was aanvoerder van de Germaanse stammen in de negende eeuw na Christus. Tijdens de Slag van het Teutoburgerwoud behaalde hij winst.

In 1838 begon de bouw van dit 53 meter hoge monument. Na 37 jaar bouwen was hij dan eindelijk af in 1875!!

Wandelen in Duitsland - Wandelroute Hermannshohen
Kun jij je voorstellen dat het zwaard alleen al 7 meter lang is?

Een stuk verder op deze route kom ik langs de Adlerwarte in Berlebeck. Ook hier maak ik een korte stop. Zij hebben dagelijks 2 shows waarbij ze de roofvogels laten vliegen. Als ik ergens blij van word zijn het wel dieren in vrijheid zien. Ik moet dus eerlijk toegeven dat toen ik het park in kwam lopen ik eigenlijk weer om wilde keren. Alle vogels zitten in hokjes … 🙁

Ik vind het naar om te zien.

Toen de show begon vlogen er meerdere arends om me heen. Sommigen waren binnen seconden honderden meters van ons verwijderd en waren happy in de lucht! Het is daarentegen wel mooi om de aandacht te vragen voor deze dieren, om te laten zien wat ze kunnen en waartoe ze in staat zijn.

Wandelen in Duitsland - Hermannshohen

Verder wandelend over de wandelroute Hermannshohen kwam ik langs mooie vergezichten over de dalen en bossen van het Teutoburgerwoud. het duurde niet lang voordat het pad mij langs het hotel bracht waar ik deze nacht zou door brengen. Het Ringhotel Waldhotel Barenstein.

Ik zag op de bordjes van de wandelroute Hermannshohen dat de Externsteine nog maar 1.3 km verwijderd waren. Omdat deze wandelroute mij langs de Externsteine bracht had ik deze gekozen, jaren geleden was ik hier al eens met de fiets langs gekomen. Ik kon het dus niet laten en checkte snel in om zonder rugtas nog even verder te hiken om de Externsteine alvast te gaan bewonderen.

Wandelen in Duitsland - Wandelroute Hermannshohen

Dit was de reden waarom ik de wandelroute Hermannshohen wilde hiken!!

Voor mij kwam vandaag de teller op 20 km te staan omdat ik door liep naar de Externsteine in Horn – Bad Meinberg.

Toen ik hier op dag 3 weer was zag ik in een ander deel een waxinelichtje branden. Op de grond voor dit deel zag ik ook resten van een vuurtje.. Het is een religieuze site en het lijkt er haast op dat er tot op heden veelvuldig gebruik van deze plek wordt gemaakt.

Wandelen in Duitsland

Wandelroute Hermannshohen

• Dag 3 Horn naar Leopoldstal 11.5 km

Na een heerlijk ontbijt begon ik mijn laatste dag op de wandelroute Hermannshohen alweer. Ik was super blij dat ik toch gekozen had om de vorige dag al naar de Externsteine te gaan omdat het vanmorgen best bewolkt en koud was.

Ik heb er even bovenop gestaan en ben snel verder gegaan op de wandelroute, het Teutoburgerwald in waar het minder waait 🙂

Wandelen in Duitsland - Wandelroute Hermannshohen

En vanaf hier pak ik de Hermannshohen weer op en verlaat ik de Externsteine

Ik kwam na een stuk omhoog te zijn gegaan op een mooi stuk bergheide te wandelen. Wederom vond ik van die heerlijke bankjes die ze hier hebben. Uiteraard heb ik van een aantal gebruik gemaakt en ik kan ze zeker aanbevelen om even te gaan liggen te geniet van het uitzicht. Omdat ik nu pas net onderweg was heb ik deze bankjes alleen als standaard gebruik voor mijn telefoon. Het was nog lekker vroeg en ik kon wel wat rek en strek oefeningen gebruiken. Het zonnetje kwam er door en ik heb even een kwartiertje yoga gedaan.

Het duurde niet lang voor de wandelroute Hermannshohen samenkwam met de bekende wandelroute Eggeweg. Deze Eggeweg is ook een lange afstandswandeling die je als verlenging zou kunnen doen na de Hermannshohen.  De Eggeweg is aangeduid met een witte X op een zwarte achtergrond.

Wandelen in Duitsland - Wandelroute Hermannshohen

Ik was nu in het zuidelijke deel van het Teutoburgerwald aan gekomen en liep in het Silberbachtal. Dit stuk vond ik echt super! Ik liep langs een kabbelend beekje en moest deze een paar keer oversteken om mijn weg te vervolgen.

Er zaten een aantal lekkere klim en klauterstukken in en daar word ik wel blij van!! Het is een mossig bos doordat het vrij dicht is en door het beekje natuurlijk erg vochtig. Dit geeft het geheel een heel ander gevoel dan de andere twee dagen op deze lange afstandsroute.

Na een korte maar flinke stijging kwam ik uit op een stukje heide op weg naar het Lippische Velmerstot. Wat een heerlijk stukje! Ook hier kwam ik de bankjes weer tegen en maakte ik daar gretig gebruik van!

Wandelen in Duitsland - Wandelroute Hermannshohen

Toen ik verder liep kwam ik langs het laatste geweldige uitzichtpunt!

En dan is is dit het geweldige Velmerstot op 441 meter hoogte!

Dit is de noordelijkste berg en tevens en van de hoogste bergtoppen van het Eggegebergte. Dit is namelijk de Lippische Velmerstot en je hebt ook de Preusische Velmerstot die nog 23 meter hoger reikt!

Hiermee sloot ik mijn geweldige wandeling af voordat ik afdaalde naar het station van Leopoldstal. Hier nam ik de trein terug naar Bielefeld. Omdat ze nu bezig zijn met een brug aanleggen is er oponthoud op de route en moest ik een stukje per bus afleggen.

Tip: In Duitsland is het wel handig om contant geld bij je te hebben. Ik heb op meerdere plekken gestaan waar ik niet met de pas kon afrekenen. Bijv in de trein maar ook mijn currywurst bij de Adlerwarte moet contant betaald worden.

Zicht op Bielefeld

Heb jij wel eens een meerdaagse wandeling gedaan? Na deze 3 dagen zat ik weer helemaal in het ritme van het wandelen. Ik vind het een heerlijke manier van op reis zijn. Je bent actief, gaat niet snel maar wel lekker vooruit en bent je zeer bewust van je omgeving!

• Deze wandeling is een samenwerking met Top Trails of Germany en Hermannshoehen.teutoburgerwald. Dit verandert niets aan mijn mening over deze wandeling.

Ben je nieuwsgierig naar andere lange afstandswandelingen?

Hiken op de Rheinsteig -Duitsland

De eerste 200 km van de Camino Frances

2 dagen Trek nabij Hsipaw – Myanmar

Poon Hill Trek van 8 dagen – Nepal

En nog wat tips voor je!!

Hiken met wandelstokken of juist niet?

Trekkingstokken: Een Totall Workout & Veiligheid

Wandelen in Duitsland - Wandelroute Hermannshohen
Genoeg informatieborden langs de route

Meerdere dagen achtereen wandelen niet wat voor jou maar wil je wel graag het Teutoburgerwoud ontdekken? Lees dan eens deze blog met 2 korte wandelingen in het Teutoburgerwald.

Kasteel Sparrenburg

De Externsteine

Volop genieten van de wandelroute Hermannshohen

Vond je deze hike leuk en wil je hem ook gaan doen?
Bewaar hem dan op een van je borden!

Wandelen in Duitsland - Wandelroute Hermannshohen

Als je hem wil delen op je sociale media zou je mij blij maken!!
Mijn bubbeltje op het net reikt nog niet zo ver 🙂

En dan nog een laatste tip!

Wat dacht je van een roadtrip in de Eiffel?

Roadtrip Eifel – Monschau – Stolberg – Aken, Duitsland

Ik hoop dat jij net zo van deze wereld geniet dan ik!!